2 צפייה בגלריה
המתנדב ליאור ליפשיץ, איתמר בן גביר
המתנדב ליאור ליפשיץ, איתמר בן גביר
ליפשיץ והשר בן גביר
(צילום: EPA)
"זה רעיון מסוכן": המשטרה פרסמה בתחילת השבוע מסמך של "חידוד נהלים" לכלל מתנדביה על-רקע הדחתו של המתנדב ליאור ליפשיץ (60), שפרסם פוסט בפייסבוק ובו הפציר בשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להרגיע את השיח המסית של הממשלה מול המוחים נגד המהפכה המשפטית.
מבדיקת ynet עולה כי לא מדובר רק ב"חידוד" תמים, אלא בשינוי נהלים של ממש בכל הנוגע להתבטאות פוליטית שעלולה להטיל על המתנדבים מגבלות קשות בכל הקשור לחופש הביטוי. במסמך של המשטרה צוין: "נוכח המצב החברתי-פוליטי השורר במדינה והמחאות המתקיימות בקשר אליו, להלן חידוד הנחיות. כל מתנדב רשאי להשתתף בהפגנות ובמחאות פוליטיות, לחתום על עצומות על רקע פוליטי, ולהביע דעה וביקורת פוליטית במרחב הציבורי והרשתי בהתאם להגבלות ואיסורים שנקבעו בדין ובפקודת המטה הארצי".
בהמשך המסמך מפרטים את ההגבלות על המתנדבים, ונראה כי השינוי בנהלים נועד למנוע מהם למתוח ביקורת בעתיד על השר בן גביר. "מתנדב לא יבקר את מדיניות המשטרה, את מדיניותו של משרד ממשלתי, כשהוא מזהה את עצמו כמתנדב משטרה, או כשהוא מציג עצמו ככזה", צוין במסמך של המשטרה.
2 צפייה בגלריה
 הנהלים שונו
 הנהלים שונו
הנהלים שונו
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
על רקע השינוי, יצוין כי המתנדבים לא מקבלים כמובן שכר מהמשטרה ועושים זאת על חשבון הזמן הפרטי שלהם. עם זאת, המשטרה כופה גם על מתנדביה כללים מחמירים אף על פי שהם משמשים כוח וולונטרי בלבד.
במסמך משטרתי אחר שהופץ למתנדבים לפני כן, צוין באופן ברור שנאסר עליהם להביע דעה רק "בעת מילוי תפקיד". במסמך זה הודגש כי "מחוץ למסגרת 'מילוי תפקיד בפועל' במשטרה, ייחשב כאזרח מן המניין עם כל זכויות היסוד הקיימות לו בניגוד לשוטר קבע".

ליפשיץ, תושב תל אביב שמתנדב במשטרה בעשור האחרון לצד עיסוקיו בתחום ההייטק ובקרנות הון סיכון, סיפר בסוף החודש שעבר כי תכנן להמשיך בהתנדבותו, אך דקות ספורות לאחר שכתב פוסט ביקורתי על השר בן גביר, הוא קיבל שיחה ממפקדו שבה נאמר: "תוריד את הפוסט או שתחזיר ציוד". השיחה השנייה הייתה קביעת תאריך לשימוע.
"זה נשמע כאילו זה ירד אליהם מלמעלה, התיוג היחיד בפוסט היה לשר ותוך שתי דקות כבר קיבלתי טלפון ממפקד שנמצא בחו"ל. זה נשמע לי כמו מדינת משטרה", סיפר ליפשיץ ל-ynet לאחר שזומן לשימוע. ליפשיץ סיפר אז עוד כי לא ציפה לתגובה מהירה מצד המשטרה לפוסט הנוקב שלו. "אני מתנדב במשטרה, במד"א, בצבא במילואים ובעוד כמה ארגונים. גם במילואים אני לא מסרב לכלום. עשיתי משהו לא בסדר? לא סירבתי אלא נהפוך הוא. אני משכנע חברים שלי להמשיך להתנדב".
עו"ד טל רוטמןעו"ד טל רוטמןצילום: ניקי ווסטפל
בפוסט שפרסם, פנה ליפשיץ כאמור ישירות לשר בן גביר והפציר בו להרגיע את הרוחות בעם. "לי אתה יכול לקרוא איך שבא לך. אני מהפריבילגים, אתה יודע, אלה שגרים בתל אביב, אשכנזים (אני גם חצי תימני אבל מה זה משנה, ה'אמת' ממילא איבדה חשיבות כאשר היא יוצאת מפיות של פוליטיקאים), אני מאלה שבהייטק ובפיננסים, אלה שמשלמים מיסים ועובדים, אלה שקוראים להם בלי שום התלבטות ומעצורים חוצפנים, סרבנים, חלאות, מוגלה ויש עוד כמה ביטויים שמשתמשים בהם חבריך לשולחן הממשלה", כתב ליפשיץ.
הוא הוסיף בפוסט: "שכחתי עוד משהו… אמנם אני פריבילג אבל תתפלא, לא שמאלני… אז למה איתמר קוראים לי 'שמאלני מסריח ובוגד'? אגב, כבוד השר, יש לי מלא חברים שמאלנים וימנים ואני אוהב אותם והם אותי, אז למה לסכסך בינינו? יש מצב שתרגיע את אלה שמכנים אותי ככה?".
עו"ד טל רוטמן ממשרד פרל כהן, שמייצג את ליפשיץ בדרישה להחזיר אותו להתנדבות במשטרה, אמר היום בעקבות שינוי הנהלים: "זה רעיון מסוכן שאם יעבור בשתיקה ויאומץ ביחידות אחרות של השירות הציבורי הוא עלול להוציא מחוץ לחוק את מחאת המילואימניקים, מחאת הרופאים ומחאת המרצים באוניברסיטאות".