ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצהריים (שני) בישיבת סיעת הליכוד לרפורמה במערכת המשפט, ואמר כי "הדיון ברוב ערוצי התקשורת סביב הרפורמה הוא שטחי וחד צדדי, הכל נועד לייצר תבהלת שווא על קץ הדמוקרטיה, הרס המדינה ועוד סיסמאות". לטענתו, "האמת כמובן הפוכה. ברוב גדול של דמוקרטיות בעולם מתקיימות הרפורמות שהציג לוין. רק בישראל לשופטים יש זכות וטו, והם אלה שלרוב מממנים בפועל את חבריהם, ופוסלים אחרים. ברוב הדמוקרטיות בעולם היועצים הם כשמם - יועצים ולא מחליטים".
לדבריו, "דעתם של היועצים נשמעת, אבל לא מחייבת. ברוב הדמוקרטיות בעולם יש פיסקת התגברות על החטלות שיפוטיות. כשבוחנים אחת לאחת את הרפורמות המוצעות, לא רק שאינן חריגות בהשוואה לדמוקרטיות אחרות, אלא זו הנורמה שקיימת ברובן המכריע. מי שנמצא ב'אופסייד' מול הדמוקרטיות זו דווקא מדינת ישראל". הוא ציין בנוסף כי "אנחנו באים ליישר קו עם רוב הדמוקרטיות בעולם - ארה"ב, בריטניה וצרפת הן לא דמוקרטיות? יש שם הרס? קץ הדמוקרטיה? חורבן שלטון החוק? זה אבסורד מוחלט".

נתניהו הוסיף כי "אין לנו שום כוונה להתנצל על יוזמת השר לוין, להיפך. לאורך כל מערכת הבחירות הנושא עלה פעם אחר פעם, הוא הדגיש זאת במפורש. כך עשו גם חברי הליכוד. גם אני התראיינתי יומיים לפני הבחירות ואמרתי שנערוך תיקונים במערכת המשפט".
לפי נתניהו, "לא רק אנחנו אמרנו זאת. שרי משפטים לאורך השנים - משמאל, ימין ומרכז - אמרו זאת לדורותיהם. טומי לפיד, נאמן, רמון, פרידמן, ורבים ורבות אחרים. כי גם הם האמינו שצריך לערוך תיקונים במערכת המשפט, לטובת כל אזרחי ישראל. לכן אף אחד לא צריך להיות מופתע". עוד אמר נתניהו כי "בממשלות קודמות שלא בהנהגתנו אמרו משהו לפני הבחירות, ועשו את ההיפך הגמור אחרי. מעניין שאף אחד מאלה שמותחים ביקורת עלינו לא חושב שיש בכך בעיה. אבל מה שאנחנו אמרנו לפני הבחירות, אנו עושים ונעשה אחריהן".
הוא הוסיף: "קיבלנו מנדט ברוב למשול ולבצע את השינויים הנדרשים שיחזירו את האיזון הנכון בין הרשויות במדינה. לא נעשה זאת בחופזה - נפעל באחריות, שקיפות ובשיקול דעת, לאחר שנשמע את כל הגורמים הרלוונטיים. כל אחד מוזמן להביע את דעתו. מכל מקום, הרפורמה תצא לדרך, וכפי שלא נרתענו בעבר, לא נירתע גם הפעם. לכן, לאחר דיונים מעמיקים בכנסת נקדם את הרפורמה כנדרש בחוק".
2 צפייה בגלריה
מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב
מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב
בחר להתמקד בדגלי פלסטין. ליברמן
(צילום: AFP, אלכס קולומויסקי)
בתוך כך, יו"ר ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, הסביר בישיבת סיעתו מדוע לא השתתף בהפגנות נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, חרף נוכחותם של בני גנץ, מרב מיכאלי ומנסור עבאס. בניגוד ללפיד, שלא הגיע למחאה בשבת אבל אמר באולפן ynet שישתתף במחאות הבאות, ליברמן בחר לתקוף את המפגינים - וטען כי "לא נשתתף בהפגנות עם דגלים שחורים או דגלי פלסטין".
באופוזיציה, נזכיר, האשימו כי מפלגות הקואליציה מנסות לצייר את המחאה כשמאל-קיצוני ולהתמקד במעטים שמניפים דגלי פלסטין - במקום בהמונים שהניפו דגלי ישראל. ליברמן, בקריצה לבוחרי ימין שאינם תומכים ברפורמה, בחר להצטרף לתוקפי המחאה - וטען כי "אנחנו המפלגה היחידה בכנסת שהיא מפלגת ימין. בניגוד לנתניהו, לא הצבענו בעד ההתנתקות ולא בעד שחרור סינוואר".
לטענת ליברמן, "יש שיתוף פעולה פורה בין ביבי לטיבי. כשהסיעה של טיבי מקבלת שני נציגים בוועדת הכספים, אז כנראה שזה לא בחינם. יש שם דיל עמוק, ולכן לא נהיה שם. יש לנו תפיסה ברורה בנושא מערכת המשפט - אנחנו תומכים בפסקת התגברות ברוב של שבעים (עמדה דומה השמיע לפיד באולפן ynet, מ"א). אנחנו חושבים שהשינוי האמיתי הוא לא לדרוס את כולם, אלא להעביר חוקה. אנחנו ממשיכים בקו שלנו ולא מזגזגים. לא ניקח חלק בהפגנות הללו אבל נוביל את המהלכים שלנו".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"אזרחים מודאגים ראויים ליחס מכבד מראש הממשלה". גנץ
(צילום: ערוץ הכנסת)
בהמשך, אחרי שלפיד ציין אתמול באולפן ynet שייפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, הוא מסר היום בצהריים כי הפגישה ביניהם תיערך מחר, ובמהלכה ידונו ברפורמה במערכת המשפט. לפיד מסר בנוסף בישיבת סיעת יש עתיד כי "נתניהו אמר שאנשים הצביעו בעד הרפורמה המשפטית שהם מציעים. זה שקר. הם לא הציגו לבוחרים את הרפורמה, לא אמרו כמה קיצוני זה יהיה, ובטח לא אמרו שהם ישנו את כל שיטת המשטר הישראלית".
במהלך ישיבת סיעת המחנה הממלכתי, גם יו"ר המפלגה בני גנץ התייחס לרפורמה במערכת המשפט, ואמר כי "ידנו המושטת לא באה לחתום על הכשר לשינוי המשטר בישראל תמורת תיקונים קוסמטיים - אם לא יהיה שינוי עמוק ברפורמה לא יהיו הסכמות". גנץ הוסיף כי "בשבת צעדו ברחבי הארץ יותר מ-100 אלף אנשים, מתוך דאגה עמוקה לדמוקרטיה הישראלית. אזרחים מודאגים ראויים ליחס מכבד מראש הממשלה, שגם אם רובם לא בחרו בו - הוא ראש הממשלה שלהם. במקום זאת, עושים להם דה לגיטימציה, ומזלזלים במאמציהם".
יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה לנשיא להרצוג, וציינה כי הוא "רואה לנגד עיניו את טובת ישראל. אני סומכת עליו שהוא רואה את הדברים שצריך ונכון לעשות". היא הוסיפה כי "נתניהו ושותפיו מובלים מתקפה ומסוכנת - מול מתקפה כזאת לא עושים משא ומתן. אזרחי ישראל בחרו בנו כדי שנעמוד על המשמר, לא כדי שניתן לנתניהו את מה שהוא רוצה. בחרו בנו כדי להיאבק בו ולהחליף אותו".