1 צפייה בגלריה
רכב המחבלים בכביש המנהרות בירושלים
רכב המחבלים בכביש המנהרות בירושלים
זירת הפיגוע הבוקר
(צילום: לירן תמרי)
הותר לפרסום כי רב"ט אברהם פטנה, בן 20 מחיפה, נהרג בפיגוע הירי שהתרחש הבוקר (חמישי) ליד מחסום כביש המנהרות בירושלים. חמאס לקח אחריות על הפיגוע, שבמהלכו שלושה מחבלים פתחו באש, פצעו אנוש את פטנה ועוד חמישה בני אדם באורח קל עד בינוני - וחוסלו. לפי המשטרה, החוליה הגיעה ברכב מאזור יהודה ושומרון למעבר, שם ירו לעבר הכוחות במקום. "הם התכוונו לבצע טבח, פיגוע בהיקפים אחרים לגמרי. גם התמרים שאותרו ברשותם מעידים על כך", אמר המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי.
לפי הערכות שב"כ והמשטרה, כוונת המחבלים הייתה להגיע לירושלים - ושם לבצע את הפיגוע. גורם במשטרה העריך כי "אם הכוח לא היה עוצר את הרכב לבדיקה - הם היו מגיעים לירושלים". ברשותם וברכב שבו הגיעו נמצאו שני רובי M-16, שני אקדחים, מאות כדורים לנשק, עשר מחסניות מלאות בכדורים, שני גרזנים, תמרים ועם לבוש דמוי מדי צה"ל. הם גם הציבו לוחיות רישוי מזויפות ישראליות על הרכב שאיתו הגיעו. גם בטבח ב-7 באוקטובר המחבלים הביאו איתם תמרים, כחלק מהכוונה לשהות זמן ממושך בשטח ישראל.

שניים מהמחבלים, תושבי חברון, זוהו: עאבד אל קאדר קוואסמה (26), פעיל חמאס, וחסן מאמון קפישה (28) המזוהה עם חמאס. אביו של קוואסמה, עבדאללה קוואסמה, שימש כראש הזרוע הצבאית של חמאס בחברון וחוסל בשנת 2003. דודו של קפישה הוא אימן קפישה שגורש ב-2011 לטורקיה. זהותו של המחבל השלישי טרם אומתה.
בעקבות הפיגוע ובשל חשד למטען שהונח בזירה, כלל הצירים המובילים לכביש המנהרות נסגרו לתנועה. בנוסף, בשל חשד להימלטות של מחבל נוסף, צה"ל פתח בסריקות בכפרים הפלסטיניים מסביב. בהמשך נשלל החשד למטען ולמחבל נוסף.