ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו סיפק הערב (ב') התייחסות מלאה ראשונה למגעים שמקיימים עורכי דינו מול הפרקליטות על עסקת טיעון במשפט שבו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים - והצהיר כי הוא לא הסכים שבמסגרת עסקה אפשרית יוטל עליו קלון, וכי בכוונתו להמשיך להוביל את הליכוד ואת "המחנה הלאומי".
"אזרחי ישראל היקרים והאהובים, בימים האחרונים הוכחתם שוב שאני לא צועד לבד, ושמיליונים מכם צועדים יחד איתי", אמר נתניהו בסרטון שפרסם, בהתייחסות לקמפיין גיוס ההמונים שנפתח עבורו. "ריגשתם אותי מאוד. אני אמשיך להוביל את הליכוד ואת המחנה הלאומי כדי להנהיג את מדינת ישראל - בשליחותכם".
לדברי נתניהו, "הציבור כולו רואה מה קורה בבית המשפט ואיך התנהלה החקירה נגדי. די היה בכך כדי לסגור את התיקים נגדי כבר עכשיו, אבל זה עדיין לא קרה. בימים האחרונים פורסמו טענות שגויות בתקשורת על דברים שכביכול הסכמתי להם, כגון הטענה שהסכמתי לקלון. זה פשוט לא נכון".
יו"ר האופוזיציה הוסיף: "ההתגייסות והתמיכה האדירה שלכם חיממו את לבי ואת לבם של בני משפחתי וזה נותן לי עוד כוח להמשיך להנהיג אתכם ולהילחם על דרכנו, על האמת ועל הצדק". גורמים בליכוד אמרו בהתייחסם לסרטון שפרסם הערב נתניהו, כי פירוש ההודעה היא שהחתימה על עסקה מתרחקת.
2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט,  בנימין נתניהו ישיבת סיעה
ועידת המשפט,  בנימין נתניהו ישיבת סיעה
היועמ"ש מנדלבליט ויו"ר האופוזיציה נתניהו
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
בשני הצדדים, בסביבת נתניהו ובפרקליטות המדינה, העריכו בימים האחרונים כי קטנו הסיכויים לחתימה על הסדר טיעון שבמסגרתו יוגש נגד ראש הממשלה לשעבר כתב אישום מתוקן. בצד התביעה העריכו כך בין היתר אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נחשף לעומק הביקורת הציבורית והפנימית – מתוך הפרקליטות – על תנאי העסקה המסתמנים.
עד חשיפתם של המגעים להסדר עודכנו בעניין פרקליט המדינה עמית איסמן, שגם מיועד למלא זמנית את מקומו של מנדלבליט הפורש, והפרקליטה ליאת בן ארי שמובילה את התיק. אולם כעת, כששאר הצוותים מודעים לפרטים, השמיעו חבריהם את דעתם בעניין.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ביציאה מהפגישה
בנימין נתניהו ביציאה מהפגישה
נתניהו בצאתו מהפגישה עם סנגוריו בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
מעבר לסוגיית הקלון, שאמורה להרחיק את נתניהו מהחיים הפוליטיים ומסתמנת לפי הדיווחים כמחלוקת מהותית בין הצדדים בדרך להסדר, ישנם שני נושאים נוספים שהפערים עליהם טרם גושרו: אורך עבודות השירות שלהן יסכים נתניהו ואופי כתב האישום המתוקן.
עו"ד שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, אמר בשבוע שעבר בהתייחסו לאפשרות של הסדר טיעון עם נתניהו כי "אני לא יודע אם הקלון היא אבן בראש כל הסיפור, אולי אני יודע, אבל אני לא אומר. מבחינת האישום הקיים ומבחינת כל כתב אישום שאולי מדברים על היתכנות להגיע אליו, לא יעלה על הדעת שאישום כזה אחרי כל הקיצוצים יישאר ללא קלון".

בתחילה דווח שמנדלבליט מסכים לשישה חודשי עבודות שירות או אף פחות מכך, אלא שניתן היה לדרוש עונש חמור יותר ללא מאסר של עד תשעה חודשי עבודות שירות (10 חודשי עבודות שירות כבר מהווים חובת מאסר). בהמשך נראה שמנדלבליט אכן הקשיח עמדות בסוגיה.
גם תיקון האישום אינו רק שינוי טכני, מאחר שנוסחו הוא בעל משמעות רבה בקרב על התודעה. ראשית, בפרקליטות מעוניינים שנתניהו יודה בעבירות משמעותיות, ובכך לפוגג את הקביעה שבה דבק מאז פרוץ הפרשה ולפיה "לא יהיה כלום כי אין כלום".
לאחר שעסקת הטיעון ירדה מהפרק לטווח הקרוב, בשבועות הבאים יעלה לפי ההערכות עד המדינה השני בתיק 4000, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר, לגולל את גרסתו בפני השופטים. פילבר, שלטענת הפרקליטות אמור לבסס את עבירת השוחד בתיק, נחשב עד דרמטי לא פחות מניר חפץ ואילן ישועה, ואולי אף יותר.
דבריו של נתניהו הערב עשויים לצנן במידה מסוימת את "קרבות הירושה" שהחלו בליכוד. ח"כ מירי רגב תקפה בסוף השבוע את ח"כ ישראל כץ מאחר שלטענתה הוא קיים מגעים עם "אלה שקרעו את הליכוד ובגללם אנחנו באופוזיציה". כץ מצדו הכריז אתמול כי אם נתניהו יפרוש, הוא יפעל להיבחר ליו"ר זמני של המפלגה ולהקים ממשלה כבר בכנסת הנוכחית.
ח"כ רגב מסרה הערב בעקבות הודעת נתניהו: "שמחתי לשמוע את הודעתו של נתניהו על כך שהוא ימשיך להנהיג את תנועת הליכוד והימין. טוב עשה נתניהו שהיה קשוב לקולות הרבים שנשמעו בציבור ובסיעה ואני ביניהם, על כך שעליו להילחם על חפותו עד הסוף. בעז"ה נעשה ונצליח".
ח"כ כץ התייחס אף הוא. "אני מברך את יו"ר הליכוד בנימין נתניהו על הודעתו שימשיך להנהיג את הליכוד והמחנה הלאומי. נתניהו קיבל החלטה אמיצה, וכפי שהבטחתי כולנו מתייצבים לצדו ומגבים אותו בהחלטתו. נמשיך לפעול ביחד להפלת הממשלה המסוכנת הזאת ולחזרת הליכוד לשלטון".