תושבי תל אביב נסערים לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, בשעה שראש העיר המכהן רון חולדאי וסגנו אסף זמיר מנהלים את המשא ומתן הקואליציוני. אף שחולדאי ו"תל אביב 1" לא התחייבו, כפי עשו מפלגות דומות, שלא ישבו עם רשימות שבהן נציגים המזוהים עם "עוצמה יהודית" והמפלגות התורניות, מרבית הציבור בעיר האמין כי חולדאי ירכיב קואליציה ממפלגות המזוהות עם ערכיה ואופייה הליברלי של תל אביב.
2 צפייה בגלריה
רון חולדאי אסף זמיר אורנה ברביבאי
רון חולדאי אסף זמיר אורנה ברביבאי
חולדאי, ברביבאי וזמיר
(צילום: ריאן פרויס, שאול גולן, מוטי קמחי)
לעומת זאת, לאחר שחתם על הסכמים עם תנועת "מרצ-חוזה חדש-הירוק במרכז" ושיבץ את העומדת בראשה מיטל להבי כסגנית בשכר, חולדאי מקדם שני מינויים המסעירים את תושבי העיר.
הראשון הוא מינוי יו"ר סיעת "מאמינים-הבית היהודי", חיים גורן, גם הוא לסגן בשכר ולמחזיק תיק הביטחון לקדנציה נוספת. גורן, שרץ עם מפלגתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', נחשב לנציג הציבור הדתי בעיר - אך מגדיר את עצמו כדתי ליברלי, ולא פעם תמך בעמדות העירייה ששמרו על חופש דת וחופש מדת במרחב הציבורי. גורן מכהן כחבר מועצת העיר קרוב לעשור, ובשנתיים האחרונות אף שימש כסגן ראש העיר. על אף מחאת התושבים מחוץ לישיבת המועצה, והחלטתם של חברי "חוזה חדש" להימנע או להצביע נגד מינויו, אמש (יום שני) התקבלה הכרעה - וגורן נכנס לתפקידו.
המינוי השני המסעיר את התושבים, שבעקבותיו הם גם יצאו להפגין אתמול ואף דחו את ההחלטה לגביו, הוא זהות יו"ר ועדת הביקורת, תפקיד שבאופן מסורתי ממלא יו"ר הסיעה הגדולה באופוזיציה. הפעם, בתואר זה נושאת השרה לשעבר וראש סיעת יש עתיד והתל אביבים, אורנה ברביבאי.
חולדאי וזמיר מתעקשים באופן תמוה למנות דווקא את דוד לניאדו, נציג סיעת הליכוד. לניאדו רץ עם סיעת עוצמה יהודית, שזכתה למושב אחד במועצה. כמו כן, הוא הורשע בעבר בפלילים, וראש הממשלה בנימין נתניהו אף התנער ממנו בפריימריז הארצי של הליכוד, מה שהוביל גם לפסילת התמודדותו. לניאדו ערער על ההחלטה, ובית המשפט אכן פסל אותה. מינויו של לניאדו ליו"ר ועדת הביקורת, במיוחד כאשר הוא מחזיק במספר מנדטים מועט כל כך, משונה מאוד. עם זאת, מקורבים לחולדאי מספרים כי המשא ומתן מול ברביבאי ויש עתיד טרם הושלם. הציפייה היא שבסופו של דבר הם יהיו חלק מהקואליציה, כנהוג בתל אביב, שבמשך שנים מתנהלת בקואליציה רחבה.
בעיר מתארים כי בניגוד לשנים עברו, שבהן חולדאי הקים את הקואליציה שלו כפי שרצה ופיזר תיקים כראות עיניו, הפעם התושבים בוחרים להיות מעורבים מתמיד. החל מהמהפכה המשפטית ועד לאירועי 7 באוקטובר, הם אומרים, אזרחי ישראל מבינים מה מגיע להם מנבחרי הציבור ומתחילים לדרוש את זה - עירייה אחר עירייה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
התנער ממנו בפריימריז הארצי של הליכוד. נתניהו ולניאדו
(צילום: יואב דודקביץ, מיכאל קרמר)
כאמור, בסביבת חולדאי מספרים כי המשא ומתן הקואליציוני טרם הושלם, וכי ודמויות נוספות צפויות להיכנס לקואליציה כדי לשמור אותה רחבה ומגוונת. חולדאי וזמיר מנהלים משא ומתן עם כל הסיעות כדי להכניסן לקואליציה, ואף שומרים תיקים לכולן מלבד לסיעת הליכוד-עוצמה יהודית, שאיתה הצהיר חולדאי כי לא ישב.
חולדאי התייחס לסערה, ופרסם פוסט בפייסבוק: "בימים האחרונים נשמעות ביקורות על הרכב הקואליציה הנוכחית. עוד בקדנציה הראשונה שלי, לפני 25 שנים, קבעתי כלל ברור, כל מי שמוכן להתחייב על הערכים של העיר תל אביב-יפו, מוזמן להצטרף לקואליציה.
"הוכחנו לאורך השנים שבעבודה משותפת של כל סיעות הבית, צעדנו קדימה לעבר שוויון מגדרי, הקמנו את פרויקט נעים בסוף השבוע, הסדרנו בחוקי העזר פתיחת חנויות בשבת ועוד ועוד צעדים מרשימים של עיר חופשית וחברה פלורליסטית.
"איננו מחרימים אף סיעה, אף אדם. אני קורא לכל סיעות הבית, לכולכם, מי שמוכן לקבל עליו את ערכיה של העיר הנפלאה שלנו מוזמן להצטרף אלינו לעשייה העירונית על בסיס העקרונות האלה".
בתגובה, מסר גורן: "האמת שדי כאב לי לראות את ההתנגדות למינוי שלי. ברור שיש כאן סיפור גדול יותר שלא קשור אישית אליי, אבל רציתי להאמין שנבחרות ונציגי ציבור ידעו להתעלות מעל שיקולים פוליטיים צרים כאלו ואחרים ולהבין שדמוקרטיה עירונית אמיתית אמורה לכלול את כל מגוון האוכלוסיות בעיר, כל עוד יש קווי יסוד משותפים. הציבור המסורתי-דתי היה תמיד וימשיך להיות חלק אינטגרלי מתל אביב-יפו ולכן אין שום סיבה שלא יהיה לו ייצוג בקואליציה, בהתאם למפתח המקובל".
מסיעת יש עתיד בתל אביב נמסר: "לצערנו הרב לחולדאי הייתה הזדמנות להקים קואליציה ליברלית רחבה המשקפת את בחירתם של רוב תושבי תל אביב-יפו. במקום לעשות זאת, הוא בוחר בדילים פוליטיים מביכים שאין להם מקום בעירנו. תל אביב הייתה אמורה להיות מודל למינהל תקין ושומרת הסף של הערכים הליברלים. אתמול הצלחנו לבלום את רצונו של חולדאי למנות אדם שהורשע בפלילים כיו"ר ועדת ביקורת. במצב זה אין לנו רצון להיות חלק מהקואליציה ולכן נמשיך לפעול מהאופוזיציה למען כל תושבי תל אביב".
דוד לניאדו מסר בתגובה: "המוסד העליון במדינה, בג"ץ, אישר את מועמדותי לכנסת - ומתוך כך כמובן למועצת עיריית תל אביב. בשל העובדה שהעבירות התיישנו, איך ייתכן שגורמים המכנים עצמם "ליברלים" ו"דמוקרטים" מעזים עדיין לנסות ולערער על זכותי לייצג יותר מ-8,000 איש שבחרו ליכוד בקלפי? זו צביעות מהסוג הנחות ביותר. נשלחתי על ידי הציבור לשרת כחבר מועצת העיר. כל תפקיד שאקבל - אבצע אותו נאמנה ובצורה הטובה ביותר".