1 צפייה בגלריה
אסדוללה אסדי תכנן פיגוע צרפת גולים איראנים מחוץ לבית המשפט
אסדוללה אסדי תכנן פיגוע צרפת גולים איראנים מחוץ לבית המשפט
גולים איראנים מחוץ לבית המשפט בבלגיה שבו נשלח אסדי ל-20 שנות מאסר
(צילום: AFP)
מתנגדי משטר איראנים שחיים באלבניה ביטלו את "פסגת איראן החופשית" שתוכננה להתקיים היום ומחר בעקבות התרעות על פיגועי טרור. בפסגה היו אמורים להשתתף סנאטורים וחברי קונגרס אמריקנים, לצד בכירים לשעבר במדינות מערביות נוספות, "כדי לקרוא לממשל ביידן לאמץ מדיניות נחרצת נגד המשטר האיראני".
מארגני העצרת הם איראנים המשתייכים לארגון מוג'אהדין חלק (MEK), שכ-3,000 מהם חיים במחנה אשרף 3 במנז, כ-30 ק"מ מערבית לבירת אלבניה טירנה. הם מסרו כי "הפסגה נדחתה עד להודעה חדשה בעקבות המלצות ממשלת אלבניה, מסיבות ביטחוניות, ובשל איומי טרור וקנוניות".
הרשויות באלבניה סירבו להתייחס לביטול הפסגה ולאיומי הטרור. עם זאת, שגרירות ארצות הברית הזהירה את אזרחיה כי היא "מודעת לאיום פוטנציאלי שמכוון לפסגה", וקראה להם "להימנע מלהגיע לאירוע הזה".
מארגני הפסגה ציינו בהודעה על דחיית הכינוס את הפיגוע שסיכל לפי הדיווחים המוסד ביוני 2018 בצרפת, אז תכנן קצין המודיעין האיראני אסדוללה אסדי לפגוע בכינוס של ארגון האופוזיציה "מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן". בעקבות מודיעין שקיבלה, משטרת בלגיה תפסה ביום הכינוס זוג שנסע במכונית מרצדס שבתא המטען שלה היו 550 גרם של חומר נפץ ומרעום. מומחים בלגים קבעו כי מדובר היה במטען מקצועי ובאיכות גבוהה, שיכול היה לגרום לנזק משמעותי מאוד בכינוס הגולים האיראנים, שבו היו אמורים להשתתף כ-25 אלף בני אדם - בהם בכירים ממדינות בעולם. על אסדי נגזרו 20 שנות מאסר בבלגיה, ובית המשפט הבלגי קבע כי המשטר האיראני עצמו תמך במזימת הפיגוע.
ה-MEK החל את דרכו כארגון שמתנגד לשלטון השאה באיראן, ותמך במהפכה האיסלאמית שהתחוללה במדינה ב-1979. עם זאת, עד מהרה הסתכסך הארגון עם מנהיג המהפכה, רוחאללה חומייני, שהפך למנהיג העליון של איראן. מאז פועל הארגון נגד המשטר האיראני, ומיוחסים לו שורה של פיגועים והתנקשויות ברפובליקה האסלאמית. ה-MEK אף תמך בסדאם חוסיין במהלך מלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80, מה שהוביל רבים במדינה להתנגד לארגון. גם היום טוען הארגון שהוא מפעיל רשת של מתנגדים בתוך איראן.