3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
קיש וסמוטריץ'. עימות חריף וצעקות שנשמעו גם מחוץ לחדר
(צילום: שלו שלום)
עימות חריף נרשם היום (ראשון) במהלך ישיבת הממשלה בין שר החינוך יואב קיש לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. קיש דרש מסמוטריץ' להעביר ללא דיחוי תקציב בסך 200 מיליון שקלים לרשויות הערביות, לאחר שהחליט להקפיא העברת כספים שנועדו להן. במהלך הישיבה, שהתנהלה בצעקות שנשמעו מחוץ לחדר, קיש אמר לסמוטריץ' כי "ההתנהלות שלך מרסקת את החברה הערבית". שר האוצר השיב לו כי "אתה לא מבין כלום. אתה מדבר שטויות". על העימות פורסם לראשונה בחדשות 12.
בהמשך, סמוטריץ' האשים את קיש: "אתה וכל השרים מנהלים קמפיין על הראש שלי, שרים שלא מבינים את האירוע. אנחנו בונים מנגנון להעברת כספים תחת פיקוח". שר החינוך השיב לו כי "זה ייקח שבועות. תעביר את ה-200 מיליון ואת השאר אחרי. צריך לגמור את זה בתוך ימים. אם הכסף לא יעבור ראשי הרשויות לא יפתחו את שנת הלימודים". כמה משרי הממשלה הדגישו כי הם לא זוכרים מצב שבו קיש כעס כל כך, כפי שכעס בישיבה זו.
לאחר מכן פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לסמוטריץ', ואמר כי "אי-אפשר לנהל ככה ישיבות עם צעקות. תפתרו את זה במהירות. תקימו את המנגנון". סמוטריץ' שאל בתגובה: "אז אתם רוצים שנעשה את מה שעשו עם מנסור עבאס?".
3 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
שרות בממשלה מדברות "לבייס היהודי". סילמן ודיסטל
(צילום:אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
לאחר מכן התערבו בשיחה גם שרות מהליכוד - שהוסיפו הערות שנקטעו בהתערבותו של נתניהו. השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן הודיעה כי "אני לא מעבירה שקל לחברה הערבית, שמנהלת קרטלים. את העולם הזה צריך לעצור". שרת ההסברה גלית דיסטל אטביראן הוסיפה כי "צריך לדבר לבייס היהודי".
בשלב הזה התערב נתניהו, שאמר: "אני לא מדבר עכשיו ל'בייסים'. יש דחיפות שאין להתעלם ממנה. צריך לאמץ את ההצעה של שר האוצר, תביאו לנו פתרון מיידי. אי-אפשר להמשיך ככה".
סילמן מסרה הערב לאחר הפרסומים כי "אמנם הפסקתי להתרגש מהשקרים וההסתה, אבל בכל זאת חשוב לי שתדעו גם את האמת. הממשלה והמשרד בראשותי דואגים לכלל אזרחי ישראל. הבהרתי בישיבת הממשלה כי על התקציבים להגיע למגזר הערבי. לאזרחים - ולא לקרטלים ולעבריינים. נקודה".
3 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
"הם לא גזענים, הם פשוט לא סובלים ערבים". אחמד טיבי
(צילום: שלו שלום)
יו"ר תע"ל ח"כ אחמד טיבי כתב בטוויטר: "תבינו, הם לא גזענים. הם פשוט לא סובלים ערבים". על השרה סילמן כתב: "גם בוגדנית וגם גזענית. את האחרונה שתטיפי על מנהל תקין. את תעבירי את הכסף".
סמוטריץ' החליט להקפיא העברת מאות מיליוני שקלים לרשויות הערביות בטענה שהוא בודק התחייבויות קואליציוניות של הממשלה הקודמת. התקציבים בסך 200 מיליון שקלים מיועדים להוצאות השוטפות של הרשויות המקומיות, 100 מיליון לפרויקטים לפיתוח כלכלי, 10 מיליון להנגשה וארבעה מיליון להערכות חירום.
במסגרת החלטתו פנה סמוטריץ' לשר הפנים משה ארבל, ומסר לו כי "יש צרכים דחופים וחשובים יותר מלהמשיך להעביר את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ". ארבל השיב לו במכתב כי בשורת ישיבות שנערכו במשרדו עלה ש"ההמלצה המקצועית הגורפת היא לשחרר את התקציבים תוך כדי השגחה הדוקה מצד אנשי המשרד על השימוש בתקציבים".
סמוטריץ' טען מנגד כי "מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן לדרישת רע"מ ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית. הרשויות הערביות מקבלות את מענק האיזון שנועד לסייע לרשויות חלשות בדיוק כמו כל רשות אחרת ועל בסיס קריטריונים שוויוניים. לא הייתה שום הצדקה בעולם להעדיף עוד יותר את הרשויות הערביות, מלבד דרישת עבאס".