הצו החריג נגד הנערה שהותקפה מינית - והביקורת שלא איחרה לבוא: תגובות קשות נשמעו בעקבות הפרסום אתמול בבוקר (שלישי) ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", לפיו בית המשפט המחוזי בבאר שבע הורה להוציא צו הבאה למתלוננת בת 16 שסירבה להעיד נגד בן משפחתה בשבוע שעבר בתיק עבירות המין. המתלוננת הובאה לאולם בניידת להסעת אסירים, ואתמול שיתפה בתחושותיה הקשות בדיון נוסף שהתקיים בתיק.
עו"ד ליאת לוי סיגל מפרקליטות מחוז דרום, שהגישה את כתב האישום, הסבירה שבפנימייה לא אפשרו לה ליצור קשר עם המתלוננת, ושהנערה דווקא הביעה בפניה את רצונה להעיד. לאחר שהמאמצים שנעשו לאורך כל היום לגרום לה להתייצב נכשלו, החליטו השופטים יעל רז לוי, אהרון משניות ורחל תורן - ששמותיהם של השניים הראשונים עלו לאחרונה לכותרות כששלחו נער בדואי לחמש שנות מאסר בלבד, אחרי שתקף מינית ילדה בת 10 - להוציא לה צו הבאה. זאת למרות שלטענת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, עו"ד יסקין המייצגת את המתלוננת ביקשה לדחות את הדיון ולאפשר לה להגיע אל הנערה.
5 צפייה בגלריה
בדלתיים סגורות
בדלתיים סגורות
המתלוננת שיתפה בתחושותיה הקשות בדיון נוסף שהתקיים בתיק
(צילום: שמוליק דודפור)
מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדמן ציינה את השבר העמוק בו מצויים ילדים נפגעי עבירה והדגישה: "נפגעות גילוי עריות זקוקות להגנה, לתמיכה ולמעטפת טיפולית רכה ורגישה". לדבריה, "מעורבות משטרתית או כפיית עדות וכל שכן הבאה כפויה לביהמ"ש לא משיגות את המטרה - הן פעולות פוגעניות, שמחריפות את הטראומה ואת אובדן האמון".
"רשויות אכיפת החוק צריכות להיות אלה שפורשות הגנה על נפגעות עבירה תוך היעזרות באנשי טיפול וגילוי רגישות מקסימלית", טענה וינדמן והסבירה כי "למי שנמצאת בשעת חשיכה, בכאב עצום ובחוסר אונים, יש להושיט יד רכה ומגוננת, אלמלא כן זהו ליקוי מאורות מוחלט".
מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, איילת רזין בית-אור, הגיבה גם היא ואמרה ש"אין ספק כי למערכת אכיפת החוק יש עוד כברת דרך משמעותית לעבור בלמידה, התמקצעות וביצוע ההתאמות הנדרשות עבור נפגעות ונפגעי עבירה, והכל לשם חיזוק אמון הציבור במערכת וביכולתה לעשות צדק".
5 צפייה בגלריה
איילת רזין בית־אור
איילת רזין בית־אור
"למערכת אכיפת החוק יש עוד כברת דרך משמעותית". רזין בית-אור
(צילום: GIT Photography)
עוד הוסיפה רזין בית-אור, כי בעידן שאחרי מחאת MeToo "אין צורך להכביר מילים על חסמי הבושה, ההשתקה והאשמה שנפגעת עבירת מין צריכה לעבור כדי להגיש תלונה" וציינה כי כ-80% מהתיקים נגנזים ללא הגשת כתב אישום. "דרך ההתמודדות היחידה לשינוי הסטטיסטיקות הקשות הללו היא באמצעות הכשרות למשטרה, לפרקליטות ולבתי המשפט, להבנת הדינמיקה של פגיעה מינית וביטויה בנפש ובגוף הנפגעות והנפגעים. זהו חלק מתפקידם בעשיית צדק".
"התמונה שמצטיירת חמורה ביותר", מסרו מארגון נעמת, "ולפיה לכאורה מי שמקבלת יחס של נאשמת היא דווקא המתלוננת, קורבן העבירה לכאורה. אם המקרה שבנדון עוסק בעבירות מין במשפחה, קל וחומר שיש לטפל בו ברגישות מיוחדת. תיקים אלו ידועים כרגישים וכמורכבים ביותר. באם המתלוננת קטינה מצופה שינהגו במקרה בשיא הרגישות מה שלכאורה ממש לא היה כאן".
5 צפייה בגלריה
חגית פאר במסיבת עיתונאים של מעונות היום
חגית פאר במסיבת עיתונאים של מעונות היום
חגית פאר יו"ר נעמת
(צילום: חגי דקל )
נשיא אל"י (האגודה להגנת הילד) ערן צימרין, הביע זעזוע אף הוא. "לצד הצורך של המדינה, החברה והרשויות להגיע לחקר האמת בכל חשד לאירוע פלילי, לרבות בחקירות בגין עבירות מין, יש להפעיל שיקול דעת ולנהוג ברגישות כלפי המתלוננות שהרי הן מצולקות נפשית מעצם הטראומה", אמר.
"במקרה כמו זה נאלצה המתלוננת לעבור אירוע כוחני משפיל ותוקפני בפומבי, העלול לגרום לחוויית טראומה חוזרת. בנוסף לכך, היחס הכוחני לצד המתלונן עלול למנוע מנפגעי עבירות ועבירות מין נוספים לפנות לרשויות", הסביר צימרין. "בכוונת האגודה להגנת הילד לפנות לשר המשפטים הנכנס ולהציג בפניו תוכנית עבודה סדורה שמטרתה לשמור על זכויות ועל כבוד המתלוננות והמתלוננים".
5 צפייה בגלריה
רז לוי יעל
רז לוי יעל
השופטת יעל רז לוי
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
5 צפייה בגלריה
אהרון משניות
אהרון משניות
השופט אהרון משניות
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
הסנגורית של הנאשם, עו"ד רותם טובול, הבהירה כי גם הם התנגדו להבאה כפויה של המתלוננת: "כפי שנמסר בתגובת הרשות השופטת, מדובר בצעד חריג ויוצא דופן של בית המשפט המחוזי אשר נעתר לבקשת התביעה להבאתה של מתלוננת קטינה בת 16, בצו הבאה. ההגנה מצידה דווקא ביקשה להימנע מהוצאתו וביקשה לדחות את מועד הדיון. אולם, הפרקליטה וב"כ הקטינה עמדו על כך שאין כל ברירה אחרת. מדובר בקטינה שהובאה לדיון בכוח וזאת על אף סירובה להעיד".
עם פרסום המקרה הגיבה דוברת הרשות השופטת ומסרה: "אכן מדובר בצעד חריג ויוצא דופן. המתלוננת, שהייתה מיוצגת לאורך כל הדיונים, זומנה להעיד בשעה 9 בבוקר, ולא התייצבה. בפתח הדיון נמסר על ידי באי כוחה של המאשימה ובאי כוחה של המתלוננת, שהמתלוננת מסרבת להתייצב בבית המשפט, והתביעה ביקשה להוציא צו להבאתה. בשלב ראשון, נעשו מאמצים לגרום להגעתה ומזכירות בית המשפט יצרה קשר עם הפנימיה בה היא שוהה, עם מנהלת הפנימיה ועם עו"ס לחוק הנוער כדי שינסו לדאוג להתייצבותה וזאת ללא הועיל".
"בשלב השני, הוזמנו מנהלת הפנימיה והעו"ס לחוק נוער מתוך כוונה ותקווה שהמתלוננת תצטרף אליהן. אלה התייצבו בשעות הצהריים בלי המתלוננת ומסרו שוב כי המתלוננת מתבצרת בעמדתה והודיעה כי לא תגיע ללא צו הבאה. משכשלו כל המאמצים להבאת המתלוננת, ובלית-ברירה הוצא צו ההבאה. בית המשפט המתין למתלוננת במשך כל היום עד השעה 19:00 יחד עם מנהלת הפנימיה. כשהגיעה המתלוננת ולאחר שבית המשפט שוחח איתה והבהיר לה את חשיבות מתן העדות, מסרה כי כעת היא מוכנה להתייצב וכי היא תגיע לישיבה הבאה מרצונה, ולכן בוטל הצו ללא כל תנאי, והיא שבה למסגרת יחד עם מנהלת הפנימיה. באשר לטענות אודות אופן ביצוע הצו אין לבית המשפט ידיעה בעניין זה".
מהפרקליטות נמסר: "מדובר בתיק חסוי בגין עבירות מין במשפחה, המתנהל בדלתיים סגורות ומשכך אין באפשרותנו להתייחס. לא למותר לציין כי כל פעולות הפרקליטות הן על פי הדין והחלטות שיפוטיות מתאימות".
מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים נמסר: "לקטינה נפגעת העבירה מונתה עורכת דין מטעם מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, והיא פועלת בהתאם לעמדת הקטינה ומייצגת אותה ואת האינטרסים שלה בפני בית המשפט".
פורסם לראשונה: 23:32, 15.11.22