ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הלילה (בין ראשון לשני) לביקור בן שבוע בארצות הברית, ששיאו יהיה פגישה ביום רביעי הקרוב עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במלון אינטרקונטיננטל בניו יורק, ונאום בעצרת האו"ם ביום שישי בבוקר.
8 צפייה בגלריה
ביידן ונתניהו. לא בבית הלבן
ביידן ונתניהו. לא בבית הלבן
ביידן ונתניהו. לא בבית הלבן
(צילום: REUTERS/Julia Nikhinson, איתמר אייכנר)
בין לבין נתניהו ייפגש גם לראשונה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה עם הנשיא וולודימיר זלנסקי, ולראשונה זה שבע שנים עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. לוח הזמנים שלו כולל גם פגישות עם קנצלר גרמניה אולף שולץ לאחר ההסכם למכירת חץ 3, וגם עם נשיא דרום קוריאה יום סוק יאול.
מלבד נתניהו, לביקורו הראשון בארה"ב מפתיחת ההפגנות נגד המהפכה המשפטית נערכים גם המוחים, שמתכוונים לקיים "יום שיבוש" בסן פרנסיסקו וטוענים כי בעת הנאום באו"ם צפויה "ההפגנה הגדולה ביותר מחוץ לישראל". זה לוח הזמנים המלא של המפגינים, שחלקם הגיעו במיוחד מישראל.

נאום פרונטלי באו"ם, לראשונה זה 5 שנים

נאומו של נתניהו בעצרת הכללית יהיה הנאום הפרונטלי הראשון של נתניהו באו"ם מאז שנת 2018. ב-2019 נשלח לנאום שר החוץ ישראל כץ, שנה אחר כך נתניהו שלח נאום מצולם בגלל הקורונה, ב-2021 נאם ראש הממשלה דאז נפתלי בנט ובשנה שעברה נאם ראש הממשלה באותה עת, יאיר לפיד.
משלחת ישראל באו"ם הצליחה לשכנע את מזכירות האו"ם להקצות לנתניהו, משיקולי אבטחה, חדר דיונים סגור בתוך האו"ם לפגישות שלו - בין היתר עם זלנסקי, ארדואן, שולץ, נשיא דרום קוריאה ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.
לכן, בפועל הפגישות של נתניהו לא יהיו בדיוק "בשולי עצרת האו"ם", דהיינו באחד הטרקלינים שם, אלא בחדר דיונים מסודר ומכובד. הפגישה עם ביידן תהיה בבית המלון שלו במנהטן, ולא בעצרת האו"ם.
היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר בערב ראש השנה כי בשיחה עם נתניהו ביידן יתמקד ב"ערכים הדמוקרטיים המשותפים לארה"ב ולישראל, ובחזון של אזור יציב יותר, משגשג יותר ומשולב יותר". סאליבן אמר גם כי שני המנהיגים יחליפו דעות על דרכים להתמודד עם האיום האיראני בצורה אפקטיבית ומרתיעה. ביידן אגב יארח לקבלת פנים את ראשי המדינות שישתתפו בעצרת הכללית, ובהם גם נתניהו.

עוד פגישה, הפעם בבית הלבן?

זה לא סוד שנתניהו רצה להיפגש עם ביידן בבית הלבן, כדי להראות עסקים כרגיל אחרי תשעה חודשים בתפקיד שבמהלכם ביידן פשוט "מייבש" אותו. את זלנסקי למשל ביידן יארח בבית הלבן ולא יפגוש אותו בניו יורק. כך ייעשה לאיש שביידן חפץ ביקרו, בניגוד לנתניהו.
8 צפייה בגלריה
נתניהו בעצרת האו"ם. מכין גימיקים?
נתניהו בעצרת האו"ם. מכין גימיקים?
נתניהו בעצרת האו"ם. מכין גימיקים?
(צילום: רויטרס)
בבית הלבן הייתה התלבטות אם לתת לנתניהו את מבוקשו. בסביבת נתניהו טוענים כי הבית הלבן כן הציע תאריכים לפגישה בחדר הסגלגל בשבוע הזה, אך הם לא הסתדרו מסיבות טכניות (צום גדליה והצורך להספיק להגיע לארץ לפני יום כיפור), ולכן סוכם שהפגישה תהיה בניו יורק ושנתניהו יוזמן לבית הלבן לפני סוף השנה. גם אם זה נכון והבית הלבן הציע תאריכים, לא נראה שהם יצאו מגדרם לקיים את הפגישה הזו בבית הלבן – בייחוד כשהם יודעים כמה זה חשוב לנתניהו.
"זה לא נכון", אמר אמש בכיר אמריקני. "לא נתנו לנתניהו תאריכים לפגישה בבית הלבן. זה נכון שחלק מהיועצים של ביידן הציעו שהוא יוזמן עד סוף השנה, אך אין תאריך ולא הודיעו על כך. התוכנית הייתה מהרגע הראשון לקיים את הפגישה הזו בניו יורק".

החשש מהמחאה, גם בוושינגטון

בכירים אמריקנים הוסיפו שהחשש מהפגנות של ישראלים מול הבית הלבן וקיום פגישה בעיתוי הנוכחי, זמן קצר אחרי הדיון הדרמטי בבג"ץ, הוא לא רעיון חכם. "אם הפגישה בניו יורק תצליח אולי יעשו בהמשך עוד אחת בבית הלבן", הוסיף אחד מהם. יותר מכל נראה שבבית הלבן רצו לחמוק מהמראות של אלפי ישראלים מפגינים בוושינגטון נגד נתניהו, כשאנחנו מתקרבים לתחילת שנת הבחירות.

ואכן, המחאה מתכננת כאב ראש אחד גדול לנתניהו כבר משלב ההגעה לשדה התעופה בן גוריון, דרך העצירה בסן פרנסיסקו לטובת פגישה עם אילון מאסק וביקור במפעל טסלה, עבור בשהייה של נתניהו בניו יורק, בפגישה שלו עם ביידן ולבסוף במהלך הנאום שלו בעצרת האו"ם ביום שישי. המוחים מתכננים הפגנות קולניות, לצד משמרות מחאה לאורך אורך הביקור. "אנחנו מתכננים להפגין בים, באוויר וביבשה", אומרים פעילי המחאה, ברומזם לחלק מההפתעות.
לראשונה מאז תחילת המחאה נעשו פעולות בסדרי גודל משמעותיים על מנת לגייס את יהדות ארה"ב להפגנות נגד נתניהו, ובהן חלוקת כרטיסיות שנה טובה בבתי הכנסת בסוף השבוע, קמפיין שילוט בשכונות היהודיות בעיר ועבודה משותפת עם כל התנועות, בתי הכנסת הגדולים והארגונים היהודיים בעיר, ובהם אלו מהמיינסטרים. במחאה מבטיחים ביום שישי את "אם כל המחאות", ההפגנה הגדולה ביותר אי פעם מחוץ לישראל, שתיערך מול האו"ם בעת הנאום של ראש הממשלה.

סעודיה על הפרק

על אף המחאות והעובדה שהפגישה עם ביידן תתקיים בניו יורק ולא בבית הלבן – הנסיעה הזאת מאוד חשובה לנתניהו מכמה היבטים. קודם כל הפגישות. החשובה מכולם היא עם ביידן – על רקע הניסיון לקידום נורמליזציה עם סעודיה חשוב מאוד לנתניהו להבין האם הנשיא האמריקני מתכוון ללכת בכל הכוח על העניין הזה, כי מדובר בהימור גדול מבחינתנו לקראת שנת בחירות. ביידן יצטרך להישען על תמיכה רפובליקנית רחבה שנשענת על תמיכה ישראלית. יש כאן לא מעט נעלמים, ולכן יהיה מעניין לשמוע מביידן עד כמה הוא נחוש להתקדם.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עולה על מטוס ה אייר פורס 1 לפני המראתו מ ג'דה ב סעודיה בתום ביקורו בממלכה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עולה על מטוס ה אייר פורס 1 לפני המראתו מ ג'דה ב סעודיה בתום ביקורו בממלכה
ביידן בסעודיה. נתניהו ירצה לבדוק אם נשיא ארה"ב נחוש לקדם הסכם
(צילום: AFP)
הפרסום באתר "אילאף" הסעודי, לפיו הסעודים החליטו להשעות את השיחות עם ישראל על נורמליזציה, בגלל ההבנה שבשל הרכב הממשלה הנוכחית בישראל נתניהו לא יוכל להעביר ויתורים לפלסטינים בעקבות התנגדות השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' - הוא דרמטי אם הוא אכן נכון.
בימים האחרונים נראה באמת שהאמריקנים מנמיכים ציפיות בעניין הזה, והם באמת לא בטוחים שזה אפשרי. בכיר אמריקני אמר בשיחה עם בכירים ישראלים שהסיכויים לפריצת דרך מול סעודיה ירדו ל-40 אחוז. זה לא מעט, אבל פריצת דרך נראית רחוקה. עם זאת, בכיר בבית הלבן אמר אתמול שהפרסום באילאף לא נכון.
גם המהפכה המשפטית תעלה בשיחת ביידן-נתניהו. האמריקנים מבהירים כל הזמן לנתניהו שאם הוא רוצה נורמליזציה עם סעודיה והרחבה של הסכמי אברהם הוא חייב לכבות את השריפה בחצר האחורית שלו ולייצר שקט ויציבות. המסר של ביידן לא השתנה ולא ישתנה: שינויים במערכת המשפט שיש להם השלכות על שיטת המשטר – חייבים להיעשות בהסכמה רחבה ככל האפשר.

העולם כבר לא מתעניין באיראן

נתניהו יעלה מצידו את האיום האיראני. מבחינת נתניהו ההודעה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שאיראן ביטלה את הוויזות לשליש מהפקחים המנוסים שלה – חשובה ומשרתת את המסר הישראלי. התגובה של לשכת ראש הממשלה היא רמז למה שיאמר לביידן: "ישראל לא מופתעת מצעדיה של איראן, שמוכיחים כי היא מפרה את כל התחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ובכוונתה להתחמש בנשק גרעיני. ראש הממשלה חוזר ואומר שישראל תעשה כל מה שדרוש כדי להגן על עצמה מפני איום זה".
8 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
ההודעה האיראנית על סילוק פקחי הגרעין - משרתת את המסר הישראלי
(צילום: AP)
נתניהו ינסה להגיע לתיאום עם ביידן באשר לצעדים שיש לנקוט נגד איראן לנוכח ההפרות שלה, וכיצד לייצר הרתעה מולה - אבל בביקור שלו באו"ם הוא יגלה שהעולם לא ממש מתעניין באיראן. הקהילה הבינלאומית מתעניינת בעיקר במלחמה באוקראינה ובמשבר האקלים. מעניין אם נתניהו בנאום שלו בעצרת ינסה שוב להעלות את איראן על "ראש שמחתו", ואולי לחשוף עוד מההפרות שלה. מה שבטוח הוא שבמוסד ובלשכת ראש הממשלה עבדו על חיפוש "גימיקים" שיתדלקו את הנאום של נתניהו - כמו אלה שזכורים משנים עברו.
סוגיה נוספת שוודאי תעלה בשיחות של נתניהו היא סוגיית הפטור מוויזה לישראלים. סביר להניח שביידן, שהיה זה שהחל את המהלך בפגישתו עם בנט ב-2021, יעדכן את נתניהו אם אכן מסתמן שישראל תצטרף לתוכנית. אם כן, ההודעה הרשמית על כך צפויה בסוף החודש.

זלנסקי כועס, ארדואן נותן צ'אנס

גם הפגישות של נתניהו עם זלנסקי וארדואן חשובות במיוחד. את זלנסקי נתניהו, וגם אף ראש ממשלה ישראלי אחר, לא פגש מאז פרוץ המלחמה. האוקראינים כועסים ומאוכזבים מישראל, והם ציפו לסיוע במערכות הגנה. גם ההבטחות שישראל נתנה להם לא ממש התממשו. נתניהו יצטרך להפיס את כעסו של זלנסקי, ובעיקר להוכיח לו שישראל מוכנה לשנות גישה ולהיות לצד אוקראינה.
8 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה נפגש עם רבנים בקייב
נשיא אוקראינה נפגש עם רבנים בקייב
זלנסקי בפגישה בסוף השבוע עם רבנים. כועס על ישראל ומאוכזב ממנה
(צילום: AFP / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE)
8 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. פגישה ראשונה עם נתניהו מאז 2016
(צילום: Adem ALTAN / AFP)
עם ארדואן זו תהיה פגישה ראשונה של נתניהו מאז שנת 2016. ארדואן מתייחס בחשדנות לנתניהו, ובעבר אמר שבגללו לא היה פיוס בין המדינות. ואולם, מאז ניצחונו של נתניהו ארדואן נותן לו צ'אנס. הפגישה הזו תקבע לאן יילכו היחסים בין המדינות. ארדואן ישמח לשמוע מנתניהו נכונות להעברת הגז הישראלי לטורקיה כ"האב" אזורי.
יש חשיבות רבה גם לפגישות של נתניהו עם מנהיגי גרמניה ודרום קוריאה, כאשר הפגישה עם שולץ באה בעיתוי חשוב במיוחד, לאחר החתימה על ההסכם למכירת חץ 3 לגרמניה בעלות של כ-14 מיליארד שקל ובהסכמה אמריקנית.
את הביקור בארה"ב נתניהו יפתח בכלל בעמק הסיליקון, שם ייפגש עם בעלי X (לשעבר טוויטר) אילון מאסק וידון איתו בפיתוח בינה מלאכותית. הפגישה הזאת זכתה לביקורת חריפה מצד ארגונים יהודיים, שרואים במאסק איש עסקים בעייתי שמסיר את המגבלות על אנטישמים ברשתות החברתיות. נתניהו מקווה שישכנע את מאסק להגביל התבטאויות אנטישמיות. ימים יגידו אם זה יצליח.
פורסם לראשונה: 22:10, 17.09.23