אחרי מסיבת העיתונאים שקיימו בצהריים (יום ג') יוכבד ליפשיץ (85) ובני משפחתה בבית החולים איכילוב בתל אביב, פרטים שצוטטו בעולם ומציירים את חמאס באור חיובי הובילו לסערה. גורמים מדיניים טענו כי בית החולים תודרך מראש בנושא, ואילו באיכילוב הכחישו שקיבלו הנחיות בנוגע לראיונות עם החטופות ששוחררו. בהמשך הגורמים הבהירו כי ההנחיה ניתנה רק בנוגע לצוות בית החולים.
ליפשיץ שוחררה אמש משבי חמאס יחד עם נורית קופר (80), והשתיים הועברו לאיכילוב. לאחר חזרתן לארץ, גורמים במטה החטופים והנעדרים, ביחד עם שב"כ, גורמי רפואה, פסיכולוגים וקציני צה"ל פגשו את שתי הנשים ואת המשפחות שלהן וביקשו מהן להמעיט כמה שניתן במפגש עם התקשורת בזמן הקרוב.
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
במטה החטופים אמרו כי לא יזמו בשום אופן את הריאיון של ליפשיץ, והיא תודרכה כפי שתודרכו יהודית רענן ובתה נטלי, שתי החטופות הראשונות ששוחררו. "אנחנו כמטה לא יכולים לנעול בחדר אנשים אחרי שחזרו לישראל. גורמי ביטחון נוספים אולי יכולים להכריח אותן לעשות או לא לעשות. זאת מדינה דמוקרטית. ברגע שבן אדם חזר לארץ, הממונה על החזרתו לא יכול לכלוא אותו. אם יש בעיה של ביטחון מדינה, יש צנזורה, שב"כ ושיקול דעת של בית חולים בישראל אם לאפשר לה לקיים מסיבת עיתונאים", אמרו גורמים במטה.
מאחורי הקלעים הופנו בממשלה טענות קשות כלפי בית החולים שאפשר את קיומה של מסיבת העיתונאים. לפי גורמים מדיניים, גורמים במשרד רה"מ גם פנו כמה שעות לפני מסיבת העיתונאים לבית החולים וביקשו שלא יגידו שחמאס טיפל היטב בשבויות ששוחררו.
בהמשך הבהירו הגורמים כי בכיר בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ראה בטלוויזיה את סמנכ"לית איכילוב מתראיינת ואומרת שהחטופה הגיעה במצב טוב וקיבלה טיפול טוב. הבכיר התקשר לדובר בית החולים וביקש שיעדכן את הצוות שלו ש"זה נרטיב של חמאס וזה משרת אותם". אותו גורם לא אמר לו לדבר גם עם המשפחות.
1 צפייה בגלריה
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
ליפשיץ בהצהרה לתקשורת בבית החולים. דובר איכילוב: "אסור לי להכתיב לאדם שחוזר משבי מה לומר"
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
דובר איכילוב אבי שושן טוען כי בית החולים לא קיבל כל הנחיה בנושא החטופות. "אף גורם ממשלתי או ביטחוני לא תדרך או נתן לי נהלים לגבי התנהלות תקשורתית מול החטופות שחזרו משבי", אמר שושן. "כל כלי התקשורת היו בבית החולים משעה 5:00 בבוקר וביקשו לראיין את החטופות והמשפחות. נאלצנו להוציא בכוח צלמים וכתבים מתוך המחלקה שבה הן מאושפזות. במקביל, המשפחה כבר החלה לתת ללא תיאום איתנו ראיונות באיכילוב לערוצים כמו CNN. משפחה אחת סירבה להתראיין ופרטיותה נשמרת לבקשתה כמקובל".
לדברי שושן, "יצר איתי בבוקר קשר דובר מטעם אישיות בכירה ונתן הערה לגבי ריאיון שנתנה אשת צוות. מבהיר: לא על המשפחה או החטופה. ניגשתי למשפחה ברגע שהודיעו שהם יוצאים לתקשורת והדגשתי בפניהם שיזכרו שיש פה מאבק הסברתי. שיהיה ברור, אני לא יכול ואסור לי להכתיב לאדם שחוזר משבי מה לומר, אני לא צנזורה וזה לא בסמכותי. השאלה היא של מי כן אם בכלל. נושא זה עכשיו נמצא בבדיקה משפטית.
"ברגע שהבנתי מה הלך הרוח וכתוצאה מההתנהלות בשטח, עצרתי את מסיבת העיתונאים", הוא הוסיף. "כדובר, אני מנסה ופועל לתת את השירות התקשורתי הטוב והמקצועי ביותר. כך ניסיתי לפעול גם הפעם. בתוך שעה הגיעו מאות כתבים מהארץ ומהעולם ללא הכנה מספקת. אני לא מנהל הסברה של מדינת ישראל או אירוע החטופים ויותר לא אעשה שום מסיבת עיתונאים כאן בבית החולים של חטופים. כל העדויות אם וכאשר יהיו, כל אחד ואחת בביתו שלו או במתחם מסודר בניהול גורם ממשלתי שייקח אחריות על האירוע".
באיכילוב הוסיפו כי "איכילוב ביקש לאפשר לחטופה ומשפחתה ולכלי התקשורת שיח מסודר ומתואם. הדרכת המשפחה בהקשר לאופי ותוכן המסרים לא נמצא באחריותנו אלא בידי הגורמים הביטחוניים וההסברתיים הרשמיים שמצוים בקשר ישיר עם המשפחה".
גורם מדיני מסר לאחר מכן כי "חמאס מאמץ את השיטות הינדוס התודעה של הנאצים. בדיוק כמו שהנאצים עשו סיורים מהונדסים ומבויימים עבור הצלב האדום במחנה ריכוז 'נקי', כדי להונות את העולם ולהציג עצמם הומאניים - כך חמאס, בזמן שהוא שוחט תינוקות, אונס נשים ויורה בילדים, מנסה להציג עצמו הומאני בכך שהוא משחרר קומץ חטופים שהוא לכאורה טיפל בהם. לעולם אסור לקנות את התעמולה של חמאס. חמאס גרועים מדאעש. חמאס הם הנאצים החדשים".