ההתפרעויות - והקרב על הנטיעות: בזמן שהנגב בוער במחאה על נטיעות קק"ל, המערכת הפוליטית סוערת בשל הצעת שר החוץ יאיר לפיד אמש (שלישי) להפסיק את הנטיעות עד "להיערכות מחדש". באופוזיציה דרשו מראש הממשלה "לא להתקפל מול ההסתה של רע"מ", ואילו גם בתוך הממשלה היו שהתנגדו ליוזמת לפיד כשהם מבהירים: "אסור שתהיה סלחנות להתפרעות בנגב".
ברע"מ, מפלגתו של מנסור עבאס החברה בקואליציה, איימו שלא יגיעו להצבעות היום בכנסת בשל ההחלטה לחדש את הנטיעות ביישוב מולדה, שלפי הבדואים נמצא בבעלות פרטית. לאורך כל היום העביר עבאס מסרים לפיהם לא יוכל להתיישר עם הקו הממשלתי ולנהוג כאילו לא קרה דבר.
4 צפייה בגלריה
הצתת רכב בשגב שלום
הצתת רכב בשגב שלום
לפיד קרא להפסיק את הנטיעות בצל המהומות, באופוזיציה תקפו: "לא להתקפל מול רע"מ"
(צילום: יואב דודקוביץ')
אתמול בשעות הערב התקיימו מגעים אינטנסיביים כדי לפתור את המשבר ועל מנת לא לשבש את החקיקה. הכוונה הייתה שאנשי רע"מ יקוזזו עם מאומתי קורונה מהאופוזיציה, אבל לאחר שהתברר שאין רוב - ביטלה הקואליציה את כל הקיזוזים.
אמש חלה הסלמה במהומות, ובין היתר הוצת רכב של עיתונאי בצומת שגב שלום, שם גם נפצעו שני שוטרים באורח קל מאבן ומזיקוק. לצד זאת יודו אבנים לעבר אוטובוס ורכב פרטי בכביש 25 רכבת נוסעים נאלצה לבלום לאחר שנהג הקטר זיהה שהונחו אבנים על המסילה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הליכוד
ישיבת סיעה הליכוד
"אף אחד לא יעצור את הנטיעות"
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אתה (נתניהו) הסכמת להפסקת הנטיעות בנגב, ולהכרה בשלושה ישובים"
(צילום: AFP)
אתמול בבוקר הגיעו לאתר הנטיעות חברי כנסת של הליכוד - מה שהעלה עוד יותר את רף המתיחות. הערב, על רקע המהומות, אמר יו"ר הליכוד בנימין נתניהו: "אף אחד לא יעצור נטיעת עצים בארץ ישראל. אני נותן גיבוי מלא לכוחות הביטחון ודורש מבנט לגנות מיד את ההסתה של רע"מ שותפתו הבכירה לממשלה".
דקות ספורות לאחר מכן הציע שר החוץ ויו"ר ויש עתיד יאיר לפיד לעצור את הנטיעות: "12 שנה של הפקרת הנגב והזנחת הבעיה הבדואית לא יבואו לפתרון ביום אחד. מדינת ישראל צריכה לטעת עצים על אדמות המדינה, אבל לא חייבים לפגוע בפרנסתם של תושבי האזור. כמו שממשלת נתניהו עצרה את הנטיעות ב-2020 אפשר לעצור גם עכשיו להיערכות מחדש. ממשלת השינוי מחויבת לפתור את בעיית הבדואים ולהביא להסדרה בנגב. פוליטיקאים מכל הצדדים צריכים להרגיע במקום ללבות את האש. אני מגנה את האלימות בשטח ומגבה את פעילות המשטרה להחזרת הסדר הציבורי".
לאחר אותן הודעות של נתניהו ולפיד, תקף ח"כ עבאס את יו"ר הליכוד והזכיר: "אבו יאיר, לא רק שהסכמת להפסקת הנטיעות בנגב, אלא גם הסכמת להכיר בשלושת היישובים בנגב, וגם נענית לבקשתי באחת הישיבות בבלפור לדחות את הפינוי של המשפחות הפלסטיניות מבתיהן בשייח ג'ראח. נתניהו, תנשום, תפנים ואולי תתקדם".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אסור שתהיה סלחנות להתפרעויות בנגב". הנדל
(צילום: מארק ישראל סלם)
להצעה של לפיד הייתה התנגדות לא רק מהאופוזיציה. השר יועז הנדל (תקווה חדשה) הגיב: "אסור שתהיה סלחנות להתפרעויות בנגב. השקר הגדול שהתחולל פה בעשור האחרון, אובדן המשילות בנגב ובגליל והרפיסות תחת שלטון הליכוד, אינם תירוץ. אנחנו בשלטון ואין לנו אפשרות אחרת מלבד החזרת הריבונות לנגב".
באופוזיציה, כצפוי, מתחו ביקורת על הממשלה בעקבות ההתפרעויות. "ממשלת בנט נמצאת באובדן שליטה מוחלט", אמר יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין. "היא איבדה שליטה על ההדבקה ועל ניהול משבר הקורונה, ועכשיו מאבדת את השליטה בנגב. לאירועים בנגב יש שם אחד: טרור. טרור שמתודלק באיומי רע"מ, שותפתו הבכירה של בנט בממשלה. הכניעה המיידית של לפיד לטרור היא מפגן מדהים של חולשה ושל חוסר הבנה בסיסי של המציאות בה אנו חיים".
"על בנט להבהיר חד משמעית שהנטיעות בנגב יימשכו, על אף קריאתו של לפיד ואיומי רע"מ, ולתת גיבוי מלא לכוחות הביטחון לשים סוף למהומות", הוסיף ח"כ לוין. "אם נותרה מעט אחריות אצל חברי הכנסת של תקווה חדשה וימינה, הם צריכים להבהיר לבנט שכניעה נוספת לטרור ולאיומים של רע"מ תהא סופה המיידי של הממשלה".
בציונות הדתית אמרו: "מי שיתקפל בפני איומי רע"מ לאחר הפרעות הלילה בנגב וניסיון הרצח של נוסעי רכבת ישראל בסמוך לרהט בידי תומכי התנועה האיסלאמית ישים חותמת סופית על מכירת הנגב ואיבוד המשילות של מדינת ישראל. ממשלת בנט עבאס מסוכנת להמשך המפעל הציוני".
קק"ל, שמשמשת כקבלן מטעם המדינה, מבצעת את הנטיעות בשליחות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). אלא שהמהלך הוביל לעימותים בעקבות סכסוך קרקעות בין שבט אלאטרש למדינה. סלימאן אלאטרש, בן השבט, הגיש בנובמבר 2020 לבית משפט השלום בבאר שבע בקשה לקבלת פסק דין הצהרתי שלפיו הוא הבעלים של השטח.
לפי הבקשה, מדובר על כ-105 דונמים שעליהם ביקשה רמ"י לבצע נטיעות. לטענת אלאטרש, הגשת תזכיר התביעה לפקיד ההסדר בדרום מספיקה כדי לעצור את העבודות. ברמ"י טענו מנגד כי "תזכיר תביעה הוא טענה בלבד שאינה מקימה זכות בעלות".
פורסם לראשונה: 23:55, 11.01.22