מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, נפגש היום (ה') עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד והשרים בני גנץ וגדי אייזנקוט. גנץ התייחס לסוגיית הסיוע ההומניטרי שמטרידה את הממשל האמריקני ואמר כי "המשך העברת הסיוע דרך חמאס מאפשרת לו למשול, פוגעת גם בתושבי עזה ומאריכה את משך הלחימה. בכדי לאפשר את המשך הכנסת הסיוע ההומניטרי, נדרשת מעורבות בינלאומית ומנגנון שיוודאו כי הסיוע אינו עובר לחמאס".
עוד דנו השניים על קידום הנורמליזציה עם סעודיה, הצורך להביא לפתרון מדיני מול לבנון שיאפשר את חזרת תושבי הצפון לבתיהם, וכן בהתמודדות מול ציר הטרור האיראני שמאיים על יציבות האזור כולו.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדי איזנקוט בפגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
בני גנץ וגדי איזנקוט בפגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
בני גנץ וגדי איזנקוט בפגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
לפיד אמר לבלינקן כי "החברה הישראלית כולה נחושה להחזיר את החטופים הביתה ולמגר את החמאס. אלו אינן מטרות סותרות ולא נוותר על שתיהן". בהמשך דנו הצדדים על מצב המו"מ לשחרור החטופים ותוכנית "היום שאחרי" של לפיד לעזה.
אתמול אמר בלינקן במהלך הפגישה שלו עם ראש הממשלה נתניהו וראשי מערכת הביטחון כי הוא "לא שוכח את 7 באוקטובר, ועלינו להבטיח שהמעשה המזעזע הזה לא יחזור. עם זאת יש גם צד שני, ואלפי משפחות שלא קשורות לחמאס. עד יומי האחרון אזכור את אלפי הילדים ומשפחותיהם שנהרגו". נתניהו השיב לו שהאחריות היא על החמאס - שפועל מתוך אוכלוסייה אזרחית.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
יאיר לפיד פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
לפיד ובלינקן. דנו גם ביום שאחרי ברצועת עזה
(צילום: אלעד גוטמן)
לאחר הפגישות, בלינקן ערך אמש מסיבת עיתונאים בתל אביב, שבה אמר כי הוא "כאן קודם כל כדי להתייעץ עם שותפינו על המאמץ המשותף להביא את כל החטופים הביתה. הכאב המשותף של לא לדעת את גורל יקיריך זה משהו שאי-אפשר לתפוס, הכאב הזה בלתי נתפס". לדבריו, "התמקדנו מהיום הראשון בהבאת כל החטופים למשפחות - לשם הם שייכים".
בלינקן התייחס לתשובת חמאס למתווכות על ההצעה לעסקת החטופים, ואמר כי "יש בבירור 'כמה דברים' שהם 'נון-סטארטר', אבל הם יוצרים מרחב להגעה להסכמות. נעבוד על זה ללא לאות עד שנגיע לשם". הוא התייחס גם לנושא האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה, ואמר כי "דנו על הצורך בהגנה על אזרחים ולהבטיח כניסה של סיוע הומניטרי. כמעט שני מיליון איש בעזה נעקרו מבתיהם. רובם איבדו מישהו שהם אוהבים, ויום אחרי יום עוד אנשים נהרגים".
לדבריו, "לחצנו על ישראל בדרכים קונקרטיות להגן על אזרחים ולאפשר הכנסה של יותר סיוע. ישראל עשתה את זה, וכתוצאה מכך נכנס היום סיוע לעזה יותר מתמיד". עם זאת, בלינקן ציין כי "כפי שאמרתי לרה"מ ולבכירים ישראלים אחרים - המחיר היומי הכבד שהמבצע הצבאי לוקח מאזרחים נותר גבוה מדי. בשיחות הערתי צעדים שישראל צריכה לנקוט כדי שיותר סיוע יגיע ליותר אנשים בעזה".
3 צפייה בגלריה
מרוחיןראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מרוחיןראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
בהמשך פירט בלינקן את הצעדים שאליהם הוא מתייחס: "ישראל צריכה לוודא שסיוע יגיע לצפון עזה שם אלפים חיים בתנאים קשים. היא גם צריכה לשפר תיאום עם הארגונים ההומניטריים, ולהבטיח שציוד מציל חיים לא נחסם מכל סיבה שהיא על ידי אף אחד. אנו מפצירים בישראל לעשות יותר לעזור לאזרחים - כי הם מתמודדים עם אויב שלא שומר על הסטנדרטים האלה, ומטמיע עצמו באוכלוסייה אזרחית".
לדבריו, "ישראל והחטופים עברו תהליך של דה-הומניזציה, אבל זה לא רישיון לעשות דה-הומניזציה לאחרים. רבים מהמתים והמשפחות לא קשורים לחמאס ול-7 באוקטובר. הם כמו המשפחות שלנו - האימהות, ההורים והילדים שרוצים לקיים חיים נורמליים. אסור לנו לאבד קשר עם האנושיות שלנו".