מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר אתמול (יום רביעי) בפגישה המורחבת שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי מערכת הביטחון כי הוא "לא שוכח את 7 באוקטובר, ועלינו להבטיח שהמעשה המזעזע הזה לא יחזור. עם זאת יש גם צד שני, ואלפי משפחות שלא קשורות לחמאס. עד יומי האחרון אזכור את אלפי הילדים ומשפחותיהם שנהרגו". נתניהו השיב לו שהאחריות היא על החמאס - שפועל מתוך אוכלוסייה אזרחית.

לאחר סבב של פגישות, בלינקן ערך אמש מסיבת עיתונאים בתל אביב, שבה אמר כי הוא "כאן קודם כל כדי להתייעץ עם שותפינו על המאמץ המשותף להביא את כל החטופים הביתה. הכאב המשותף של לא לדעת את גורל יקיריך זה משהו שאי-אפשר לתפוס, הכאב הזה בלתי נתפס". לדבריו, "התמקדנו מהיום הראשון בהבאת כל החטופים למשפחות - לשם הם שייכים".
בלינקן התייחס לתשובת חמאס למתווכות על ההצעה לעסקת החטופים, ואמר כי "יש בבירור 'כמה דברים' שהם 'נון-סטארטר', אבל הם יוצרים מרחב להגעה להסכמות. נעבוד על זה ללא לאות עד שנגיע לשם". הוא התייחס גם לנושא האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה, ואמר כי "דנו על הצורך בהגנה על אזרחים ולהבטיח כניסה של סיוע הומניטרי. כמעט שני מיליון איש בעזה נעקרו מבתיהם. רובם איבדו מישהו שהם אוהבים, ויום אחרי יום עוד אנשים נהרגים".
לדבריו, "לחצנו על ישראל בדרכים קונקרטיות להגן על אזרחים ולאפשר הכנסה של יותר סיוע. ישראל עשתה את זה, וכתוצאה מכך נכנס היום סיוע לעזה יותר מתמיד". עם זאת, בלינקן ציין כי "כפי שאמרתי לרה"מ ולבכירים ישראלים אחרים - המחיר היומי הכבד שהמבצע הצבאי לוקח מאזרחים נותר גבוה מדי. בשיחות הערתי צעדים שישראל צריכה לנקוט כדי שיותר סיוע יגיע ליותר אנשים בעזה".
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"כמעט 2 מיליון איש בעזה נעקרו מבתיהם. רובם איבדו מישהו שהם אוהבים". בלינקן במסיבת העיתונאים, אמש
(צילום: שמוליק דודפור)
בהמשך פירט בלינקן את הצעדים שאליהם הוא מתייחס: "ישראל צריכה לוודא שסיוע יגיע לצפון עזה שם אלפים חיים בתנאים קשים. היא גם צריכה לשפר תיאום עם הארגונים ההומניטריים, ולהבטיח שציוד מציל חיים לא נחסם מכל סיבה שהיא על ידי אף אחד. אנו מפצירים בישראל לעשות יותר לעזור לאזרחים - כי הם מתמודדים עם אויב שלא שומר על הסטנדרטים האלה, ומטמיע עצמו באוכלוסייה אזרחית".
לדבריו, "ישראל והחטופים עברו תהליך של דה-הומניזציה, אבל זה לא רישיון לעשות דה-הומניזציה לאחרים. רבים מהמתים והמשפחות לא קשורים לחמאס ול-7 באוקטובר. הם כמו המשפחות שלנו - האימהות, ההורים והילדים שרוצים לקיים חיים נורמליים. אסור לנו לאבד קשר עם האנושיות שלנו".
בלינקן הוסיף שבמהלך פגישתו עם המנהיגים הישראלים, הוא העלה בפניהם "דאגות מפעולות ורטוריקה של בכירים בממשלה, שמלבות מתיחות, פוגעות בתמיכה הבינלאומית בישראל וגם בביטחון שלה".

הדרך לנורמליזציה

בהמשך התייחס מזכיר המדינה האמריקני גם ליום שאחרי בעזה, וליוזמה הערבית שכוללת גם נורמליזציה בין ישראל למדינות נוספות. "נותרנו מחויבים לחפש דרך דיפלומטית לשלום צודק ובר-קיימא וביטחון לכל האזור", אמר. "ישראל שמשולבת לגמרי באזור - עם יחסים נורמליים עם מדינות כמו סעודיה. במקביל, יש לחפש דרך למדינה פלסטינית שחיה בשלום וביטחון לצד ישראל.
"במהלך הביקור דנו בצעדים שעלינו לנקוט כדי להפוך את הדרך לריאלית. אשררתי את החשיבות של הצעדים האלה בפגישתי עם מחמוד עבאס, וציינתי שהרשות צריכה להכריז על חבילת רפורמות. אנו רואים את השחקנים באזור נעים בדרך שתיארתי, אבל אחרים לא. אחרים מנסים לחבל בדרך. איראן והסוכנים שלה ממשיכים להסלים ולהרחיב את מעגל האלימות שכולנו רוצים לשבור. נמשיך להגן על האנשים שלנו והאינטרסים שלנו".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב ב רמאללה
אבו מאזן פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב ב רמאללה
"הרשות צריכה להחליט על חבילת רפורמות". בלינקן ואבו מאזן, בחודש שעבר
(צילום: JAAFAR ASHTIYEH/Pool via REUTERS)
4 צפייה בגלריה
מפגינים נגד הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה במעבר כרם שלום ביום ה-114 למלחמה
מפגינים נגד הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה במעבר כרם שלום ביום ה-114 למלחמה
"צריך להבטיח שציוד מציל חיים לא נחסם מכל סיבה". הפגנה בכרם שלום, בשבוע שעבר
(צילום: תומר שונם הלוי)
לדברי מזכיר המדינה, "לפני 7 באוקטובר חיפשנו להגיע לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, והייתי אמור להגיע לשתי המדינות ב-10 באוקטובר כדי לקדם זאת. רצינו להתמקד במה שהיה ידוע כבר אז - שיש מרכיב פלסטיני משמעותי לכל עסקה כזו". בלינקן הדגיש כי גם אחרי 7 באוקטובר, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן חזר על שאיפתו לנורמליזציה עם ישראל, אך התנה זאת בשני דברים - רגיעה בעזה, ונתיב ברור למדינה פלסטינית.
לכן, אמר בלינקן, "אפשר לראות את הדרך קדימה לישראל ולאזור כולו לאינטגרציה, נורמליזציה, סידורי ביטחון, ואת הדרך למדינה פלסטינית שתשנה לטובה את המצב לישראלים, ערבים ופלסטינים. דברים כאלה מבודדים את חמאס ומדינות כמו איראן שרוצים עתיד אחר. אבל ללכת בדרך הזאת מחייב החלטות קשות. שום דבר מזה לא קל. זה עניין של הישראלים להחליט מה הם רוצים לעשות, מתי ואיך לעשות את זה. אנו מראים רק מה האפשרויות. ברור לי מלשוחח עם מדינות באזור שהן מוכנות לעשות דברים עם ולמען ישראל שלא היו מוכנות לעשות בעבר, כולל צעדים שיענו לדאגות ביטחוניות של ישראל, וגם ארה"ב מוכנה לעשות את זה. אבל הפרטים הם משהו שנצטרך לדון עליהם עם הדיפלומטיה שלנו".
היום בלינקן היה אמור לסייר עם שר החוץ ישראל כץ במעבר כרם שלום, אך הוא ביטל - ובמשרד החוץ טענו שהביקור בוטל בעקבות "אילוצים מהצד האמריקני". לפי הערכות, האמריקנים ביטלו מחשש להפגנות נגד בלינקן, ובגלל שנאמר למזכיר המדינה שדווקא הביקור שלו עלול להפריע להעברת הסיוע.
במהלך הפגישה המורחבת עם נתניהו אתמול, העלה בלינקן את בקשתו למעורבות אישית של רה"מ בפתרון בעיית ההפגנות בכרם שלום - שמעכבות הכנסת סיוע הומניטרי לעזה. מזכיר המדינה גם הביע דאגה מתפקוד משטרת ישראל בכל הנוגע להפגנות - רמז להתערבות של בן גביר בנושא. במהלך מסיבת העיתונאים נשאל בלינקן לגבי ביקורו בכרם שלום, והשיב שכלל לא הייתה תוכנית לבקר שם.

הציפייה של ישראל

בפגישה עם נתניהו וראשי המערכת הביטחון, הביע בלינקן חשש מהרחבת הפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה לרפיח, ואמר כי צריך לשקול היטב את הדברים - מאחר שבאזור הזה יש כעת יותר ממיליון פלסטינים, ופעולה שם עלולה להיגמר באסון. המשתתפים הישראלים בפגישה ציינו בפני בלינקן שצה"ל יידע להזהיר את האוכלוסייה לצאת מאזורי הסכנה - כפי שידע באזורים אחרים בעזה.
בכל מקרה, הובהר לבלינקן שהתמרון ברפיח לא יתבצע כשכל כך הרבה תושבים נמצאים שם. בלינקן התעניין איך ולאן ישראל מתכוונת לפנות את האוכלוסייה האזרחית באזור. גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הביע דאגה היום מהתרחבות הלחימה. "פעולה כזו תגביר מאוד את מה שהוא כבר סיוט הומניטרי בעל השלכות אזוריות", אמר גוטרש לעצרת הכללית של האו"ם בהתייחס לפעולה צבאית ברפיח, כשהוא קורא פעם נוספת להפסקת אש הומניטרית ומיידית ולשחרור ללא תנאים של כל החטופים.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט ואנתוני בלינקן
יואב גלנט ואנתוני בלינקן
גלנט ובלינקן, אתמול. "תשובת חמאס נוסחה כדי שישראל תסרב לה"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
באותה פגישה השתתף גם שר הביטחון יואב גלנט - שאמר למזכיר המדינה כי תשובת חמאס למתווה עסקת החטופים "תביא להמשך המלחמה, ואת כוחותינו למקומות נוספים בעזה בקרוב". לדבריו, "תשובת חמאס נוסחה כדי שישראל תסרב לה".
נתניהו אמנם אמר במסיבת העיתונאים שנשא הערב כי דרישות חמאס "הזויות" וכי כניעה להן לא תביא לשחרור חטופים - אך הוא לא אמר במפורש שישראל דוחה באופן מוחלט את תשובת החמאס להצעה שהועברה לו על ידי המתווכות. באופן כללי, ניתן לומר שישראל לא מתכוונת להיענות לאף סעיף בהצעה של חמאס - אבל רה"מ כן הותיר אמש פתח גדול להמשך המשא ומתן.
כעת, הציפייה של ישראל היא שהמתווכות יפעילו לחץ כבד מאוד על חמאס - שיניע מהלך של מו"מ רציני שישנה לגמרי את המתווה המוצע. לדברי גורם ישראלי, אם זה לא יקרה - אז לא תהיה עסקה, צה"ל ימשיך במבצע וסינוואר ימצא את מותו. גם המתווכים תמימי דעים שהתשובה של החמאס לא בכיוון, ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כבר הגדיר את הדרישות "מוגזמות".

במסיבת העיתונאים שלו, פנה ראש הממשלה למשפחות החטופים בצל תשובת חמאס, ואמר כי "המשך הלחץ הצבאי הוא תנאי הכרחי לשחרור החטופים. כניעה לדרישות ההזויות של החמאס לא רק שלא תביא לשחרור שלהם אלא תביא לטבח נוסף". הוא הציג את דיסקית החטופים וכשנשאל מפורשות על ידי ynet האם ישראל השיבה "לא" לתשובה של חמאס, השיב לח"מ: "גם אתה היית אומר לא".
נתניהו הבהיר כי "לא התחייבנו לשום דבר, גם לא למפתחות המטורפים האלה, ולא על המספר המנופח כולל דם על הידיים. אין התחייבות כזאת. חייב להיות תהליך של מו"מ דרך המתווכים, אך כרגע לפי תגובת החמאס - הם לא שם". גורם ישראלי אמר מוקדם יותר כי "הצעת חמאס מכילה הרבה נושאים שאין סיכוי שישראל תסכים עליהם".
מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה אתמול לביקורו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בישראל ולפגישתו עם נתניהו, ומסרה כי השניים דנו "במאמצים האחרונים להבטיח את שחרורם של כל בני הערובה הנותרים ובחשיבות של הגדלת כמות הסיוע ההומניטרי לאזרחים עקורים ברחבי עזה".
פורסם לראשונה: 21:37, 07.02.24