הריאיון של בן דויד באולפן
(צילום: חגי דקל)

אחרי שהלימודים במאות מוסדות חינוך החלו בשעה 10:00 הבוקר (חמישי) בעקבות עיצומים של הסתדרות המורים, מזכ"לית הארגון יפה בן דויד אמרה בריאיון באולפן ynet: "אין לנו הסכם שכר מ-2019. כשבית נשרף מכבים אותו, לא שופכים דלק". היא הזהירה: "אני אנקוט בכל הצעדים הארגונים והמשפטיים שעומדים לרשותנו כדי להציל את מערכת החינוך, שנמצאת בקריסה, כולל שביתה כללית. צריך להזיז את פקידי האוצר מהאטימות ומהניתוק, הם חיים בפלנטה אחרת".
בן דויד התייחסה לטענות ההורים נגד השביתה, וטענה כי "אנחנו רואים בהרבה מקומות ועדי הורים שתמכו במורים ואמרו להם שזה גם המאבק שלהם". היא הוסיפה: "ההורים צריכים לבוא ובאמת לזעוק את הזעקה. זה עבור הילדים שלהם. אתה דואג שתיפתח שנת הלימודים? תדאג למי הילד שלך יפגוש בכיתה או בגן. אנחנו רוצים איכות, ועל איכות צריך לשלם".
7 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
"ההורים צריכים לזעוק את הזעקה". בן דויד
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
מחכה לפתיחת הלימודים
מחכה לפתיחת הלימודים
ראשון לציון: ילדים מחוץ לבית הספר מחכים לפתיחת הלימודים
(צילום: שמוליק דוידפור )
7 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר בכפר סבא לאחר השביתה
(צילום: יאיר שגיא )
7 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
(צילום: יאיר שגיא)
תלמידים מחכים לפתיחת הלימודים בעקבות עיצומי המורים
(צילום: בראל אפרים)

היא הסבירה מדוע יצאה לעיצומים: "מינואר אנחנו במו"מ עם משרד האוצר שגורר רגליים. הם אמרו פעם אחת מה הם רוצים לתת למורה המתחיל - 8,200 שקל - ושללנו את זה. מי יבוא ב-8,200 שקל?".
על דברי שר האוצר אביגדור ליברמן, שלפיהם יש להתאים את חופשות המורים לחופשות ההורים, השיבה: "אתם יודעים מה מורים עושים בחופשים? גם שרי אוצר אחרים דיברו בצורה כזו. נפגשתי עם ליברמן כמה פעמים ואמרתי לו שלצערי פקידי האוצר מטעים אותו וגורמים לו לדבר ככה. אני לא באה לשפוט אותו. אי אפשר לסנכרן את החופש הגדול, אי אפשר לזרוק רפורמות באוויר. יושבים על הסכם שכר כמה חודשים ולא מצליחים, אז דבר כזה לבוא ולזרוק באוויר? חברים, מסוף 2019 אין לנו הסכם שכר. כשבית נשרף מזמינים לוחמי אש שיכבו אותו, אבל פה הם שופכים דלק".
כתבינו מדווחים מבתי הספר שנפתחו באיחור ברחבי הארץ
(צילום: בראל אפריים, שמוליק דודפור, חגי דקל)

7 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
(צילום: יאיר שגיא )
7 צפייה בגלריה
מחכה לפתיחת הלימודים
מחכה לפתיחת הלימודים
ראשון לציון, הבוקר
(צילום: שמוליק דודפור)
היא הסבירה שהסכם השכר לא נחתם בגלל סבבי הבחירות והקורונה, והדגישה: "מי שילם את המחיר? עובדי ההוראה. המשק היום פורח לא בזכות מי שיושב בממשלה אלא בזכות ציבור עובדי ועובדות ההוראה שפתחו מוסדות חינוך ושילמו על כך גם בבריאותם. אנחנו עדיין מטפלים בנפגעי התקופה הזו".
בן דויד טענה כי במו"מ עם משרד האוצר "לא דיברו איתנו פעם אחת על נושא החופשות", והוסיפה: "הם מנהלים את המו"מ מול התקשורת והתעשיינים. איך אפשר להתנהל ככה? זו התנהלות קלוקלת של ספינים ושל יחסי ציבור על חשבון עובדי ההוראה. חד וחלק, לא הייתה דרישה כזו של קיצור חופשות".
היא הזכירה את תמיכתה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומנכ"לית משרדה במאבק, ואמרה: "הן תומכות מסיבה פשוטה - הן באו מהשדה החינוכי, מסיירות בבתי הספר ומכירות את המצוקה. אלפי עובדי הוראה נטשו את המערכת, אתם מדברים על חופשות? במקום לעצור את הדימום במערכת החינוך, אתם רוצים לבוא ולקחת? מי יישאר לכם בכלל?".
7 צפייה בגלריה
ח"כ ליברמן בישיבת הסיעה
ח"כ ליברמן בישיבת הסיעה
שר האוצר ליברמן. "הפקידים מטעים אותו"
(צילום: יואב דודקביץ')
הסתדרות המורים דורשת להעלות את שכר המורים המתחילים ל-10,000 שקלים, וכן להעלות את שכר המורה הוותיק באופן משמעותי. מורים רבים בעלי ותק של שנים ארוכות העידו באחרונה כי הם עדיין משתכרים בשכר נמוך של כ-7,500 שקלים. לדברי בן דויד, האוצר מסכים להעלות את שכר המורה המתחיל לסכום של 8,200 שקלים ולאפשר העלאת שכר זניחה למורים ותיקים. "הציעו 8,200 שקלים למורה מתחיל ואמרתי להם ש-8200 זה בצבא ולמורים ותיקים מעל 15 שנה הם מציעים גורנישט".
המשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר על הסכם שכר קיבוצי חדש החל רשמית לפני כחודשיים, אם כי שיחות לא-רשמיות בנושא נמשכות כבר כשנה. בהסתדרות המורים המתינו שנתיים לפתיחתו, בעיכוב שנכפה עליהם בשל ארבע מערכות בחירות ומגפת הקורונה - אך כעת מבטיחים שם מאבק עיקש.
במאבקה של בן דויד תומכת גם שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, שמחתה גם היא על מדיניות משרד האוצר. "מאבק המורים להעלאת שכרם הוא מאבק צודק וחשוב. המאבק שלהם הוא המאבק של כולנו על עתיד המדינה. בידיים של פקידי האוצר למנוע את השיבושים על ידי פריצת דרך והאצת המשא ומתן באופן מיידי. כל ניסיון למשוך את המשא ומתן מעמיד את מערכת החינוך כולה בסכנה", מסרה השרה.