נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי החריף לפנות בוקר (יום ד') את המשבר הדיפלומטי בין ארצו לספרד, כשאמר כי ראש הממשלה הספרדי פדרו סנצ'ס הוא "סוציאליסט יהיר" שסובל מ"תסביך נחיתות". בדבריו גם המליץ לסנצ'ס ללכת לפגוש פסיכולוג.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי חבייר מיליי
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי חבייר מיליי
רה"מ סנצ'ס (מימין) והנשיא מיליי. "להתנצל? אני זה שהעליבו אותו"
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura , EPA/ENRIC FONTCUBERTA )
7 צפייה בגלריה
כנס Vox ב מדריד ימין קיצוני ספרד
כנס Vox ב מדריד ימין קיצוני ספרד
תומכים במיליי בכנס הימין במדריד. נשיא ארגנטינה ישוב לקבל פרס
(צילום: OSCAR DEL POZO / AFP)
המשבר בין מדריד לבואנוס איירס פרץ בסוף השבוע, אחרי שספרד דרשה מהנשיא הארגנטינאי מיליי להתנצל בפומבי על כך שכינה את אשתו של ראש הממשלה סנצ'ס "מושחתת". בשבת הורתה הממשלה הספרדית לשגריר שלה בארגנטינה לשוב הביתה להתייעצויות, ובהמשך הודיעה כי היא הופכת את החזרתו למדריד לקבועה, עד להודעה חדשה.
סנצ'ס מכהן כראש ממשלת ספרד מאז 2018 והוא מנהיג בה ממשלה סוציאליסטית, בעוד מיליי הוא איש ימין רדיקלי שנבחר לנשיא ארגנטינה בשנה שעברה ומנסה כעת לחולל בה מהפכה כלכלית וחברתית. הניגוד החד בין השניים ניכר בחודשים האחרונים גם ביחס לנעשה במזרח התיכון: בעוד מיליי הוא תומך נלהב של ישראל, סנצ'ס הספרדי הוא אחד ממבקריה החריפים. בבחירות בארגנטינה בנובמבר תמך סנצ'ס ביריבו של מיליי, סרחיו מאסה, והוא לא יצר שום קשר עם מיליי מאז ניצחונו.
המשבר הדיפלומטי בין שתי בעלות הברית ההיספניות – המשבר החריף ביותר ביניהן זה שנים – החל אחרי דברים שהשמיע מיליי במהלך ועידה של מנהיגי ימין שנערכה במדריד בסוף השבוע, בארגונה של מפלגת הימין הקיצוני הספרדית Vox, יריבתו המרה של סנצ'ס. בוועידה זו תקף מיליי את הסוציאליזם ואת אשת ראש הממשלה הספרדי, בגונה גומס, מבלי לנקוב בשמה: "האליטות העולמיות לא מבינות כמה הרסני יכול להיות יישומם של רעיונות הסוציאליזם", אמר. "הן לא מבינות איזה סוג של חברה ומדינה זה יכול ליצור, איזה סוג של אנשים שנאחזים בשלטון ואיזו רמה של ניצול סמכות לרעה זה מייצר". אחר כך הוסיף: "כשאשתך מושחתת, למשל, זה נהיה מלוכלך, ואז אתה לוקח חמישה ימים לחשוב על זה".
7 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי חבייר מיליי כנס Vox ימין קיצוני ספרד
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי חבייר מיליי כנס Vox ימין קיצוני ספרד
מיליי נואם בכנס של Vox. "כשאשתך מושחתת, זה נהיה מלוכלך"
(צילום: REUTERS/Ana Beltran)
7 צפייה בגלריה
כנס Vox ב מדריד ימין קיצוני ספרד
כנס Vox ב מדריד ימין קיצוני ספרד
פורסים את דגל ספרד בכנס הימין. מדריד דורשת התנצלות
(צילום: REUTERS/Ana Beltran)
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס עם רעייתו בגונה גומס
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס עם רעייתו בגונה גומס
ראש ממשלת ספרד ורעייתו בגונה גומס. החקירה נסגרה
(צילום: JAVIER SORIANO / AFP)
הדברים היו רמיזה ברורה לרעייתו של סנצ'ס: ראש הממשלה הספרדי הודיע בתחילת החודש כי הוא לוקח לו פסק זמן של כמה ימים למחשבה כדי לשקול אם להתפטר, אחרי שהתביעה הספרדית פתחה בחקירה ראשונית נגד אשתו בחשד לשחיתות. בתוך ימים אחדים נסגרה החקירה, וסנצ'ס הודיע כי החליט להמשיך בתפקיד.
שעות אחרי דבריו של מיליי בסוף השבוע הודיעה ספרד כי היא מחזירה את שגרירה מארגנטינה, ושר החוץ הספרדי, חוסה מנואל אלברס, אמר כי דבריו של הנשיא הארגנטינאי הם עלבון, וכי ידרוש התנצלות פומבית ממיליי. הוא אף איים בניתוק היחסים עם בואנוס איירס. שר הפנים של ארגנטינה, גיז'רמו פרנקוס, השיב מצדו כי אין שום צורך בהתנצלות: "אני חושב שההפך הוא הנכון – ממשלת ספרד היא שצריכה להתנצל על מה שנאמר על מיליי".

מיליי יחזור למדריד: "נראה אם הרודנות זורמת להם בדם"

מיליי עורר סערה דיפלומטית כבר עם הגיעו לספרד ביום שישי, בשל העובדה שאף כי הוא מנהיג מדינה זרה, הוא לא תיאם לרגל ביקורו שם שום פגישה עם סנצ'ס או עם מלך ספרד פליפה השישי, כפי שנהוג לעשות בביקורים מהסוג הזה. במקום זאת הסתפק בפגישות עם אנשי האופוזיציה, ובמהלך נאומו, שנישא ביום הראשון לוועידה, אמר מיליי שהסוציאליזם הוא "שטני".
אתמול כאמור הודיע שר החוץ הספרדי אלברס כי השגריר שהוחזר לספרד יישאר במדריד, ובארגנטינה לא יהיה שגריר ספרדי: "אין תקדים לכך שראש מדינה מגיע לבירה של מדינה אחרת כדי להעליב את מוסדותיה ולהתערב באופן בוטה בענייניה הפנימיים", אמר אלברס במסיבת עיתונאים.
7 צפייה בגלריה
ספרד מפגינים נגד כנס ימין קיצוני של מפלגת Vox מדריד
ספרד מפגינים נגד כנס ימין קיצוני של מפלגת Vox מדריד
מפגינים "אנטי-פאשיסטיים" מוחים מול כנס הימין במדריד בסוף השבוע, שבו השתתף מיליי
(צילום: AP Photo/Paul White)
מיליי מיהר להגיב, ואמר שהצעד של מדריד הוא "מהלך אבסורדי שאופייני לסוציאליסט יהיר". בהמשך כתב ברשת X (לשעבר טוויטר) ציוץ מתגרה שלפיו בכוונתו לשוב למדריד ב-21 ביוני כדי לקבל פרס ממכון ליברלי מקומי: "נראה עד כמה הטוטליטריות זורמת לו בדם", כתב. "נראה אם תסביך הנחיתות הגדול שלו יאפשר לליברלים הספרדים להעניק לי את הפרס באופן אישי".
מיליי דחה אתמול את הדרישה הספרדית להתנצלות פומבית, כינה את ראש ממשלת ספרד "פחדן" ואמר שלא יביע חרטה בפניו: "אני זה שהותקף. נציגי ממשלת ספרד קראו לי שונא זרים, גזען, איש ימין קיצוני, מכחיש מדע ומיזוגן".

הנשיא "מסומם", רה"מ "המיט עוני ומוות"

שרת החוץ של ארגנטינה דיאנה מונדינו ניסתה בימים האחרונים להפחית מעט את האיבה בין הצדדים ואמרה שהתקרית היא לא יותר מאשר "אנקדוטה" שאינה אמורה לפגוע ביחסים בין ספרד לארגנטינה, הקולוניה שלה לשעבר. עם זאת קבוצת מחוקקים ממפלגת השלטון של מיליי קראה לו להתחיל לנהוג באיפוק: "בתוך חמישה חודשים בלבד הוא יצר משברים דיפלומטיים בלתי פוסקים בשל הנטייה האידאולוגית שלו והפנטיות חסרת הפשרות שלו בנוגע לרעיונות מסוימים, ופגע ביחסיה של ארגנטינה עם מדינות כמו סין, ארה"ב, ברזיל, מקסיקו וספרד", כתבו.
7 צפייה בגלריה
דגל דגלים דגלי ספרד ו האיחוד האירופי ב שגרירות ה ספרדית ב בואנוס איירס ארגנטינה
דגל דגלים דגלי ספרד ו האיחוד האירופי ב שגרירות ה ספרדית ב בואנוס איירס ארגנטינה
שגרירות ספרד בבואנוס איירס. בינתיים לא יהיה שם נציג עליון
(צילום: Luis ROBAYO / AFP)
המשבר הנוכחי בא אחרי שבועות של מתח הולך וגובר בין ממשלות ספרד וארגנטינה. בחודש שעבר רמז שר ספרדי כי מיליי משתמש בסמים, ובתגובה האשימה לשכתו של מיליי כי סנצ'ס המיט על ספרד "רק עוני ומוות". המתח בין הצדדים החל להדאיג חברות ספרדיות, שהן משקיעות ענק בארגנטינה, ושניות רק לחברות אמריקניות, עם השקעות בשווי של כ-15 מיליארד דולר בשנה. נשיא התאחדות התעשיינים CEOE, אנטוניו גרמנדי, הזהיר השבוע כי דבריו של מיליי עלולים לפגוע בקשרים הכלכליים בין הצדדים.
מיליי, שמגדיר את עצמו כ"קפיטליסט אנרכיסט", הבטיח עם כניסתו לתפקיד לחסל לחלוטין את החוב הציבורי האדיר של ארגנטינה. מאז הוא הנהיג תוכנית צנע שבמסגרתה קוצצו הסובסידיות הממשלתיות בתחבורה, בדלק ובאנרגיה.