מייסד ויושב ראש עמותת אור ירוק, חתן פרס ישראל אבי נאור הודיע לחברי העמותה כי הוא עוזב את כל תפקידיו לאחר ששרת התחבורה מרב מיכאלי הציעה לו לעמוד בראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) והוא נתן את הסכמתו. כך נודע ל-ynet.
הפגישה בין נאור למיכאלי התרחשה בשולי ועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות", אז הוצע התפקיד לנאור שהסכים לבקשה, אך המהלך עדיין טעון אישורים רשמיים.
1 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
אבי נאור בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות"
(צילום: דנה קופל)
השרה מיכאלי אמרה: "אין ספק שהמחויבות של אבי נאור לנושא, הידע והכישורים שצבר בעשרות שנים של פעילות ציבורית במאבק בתאונות דרכים הם נכס עבור המשרד והחברה בישראל כולה. אני שמחה על היענותו לקחת על עצמו את התפקיד החשוב הזה, תוך הבנה כי המשרד משנה את תפישתו ולא רואה ברלב"ד גורם בלעדי האחראי לבדו על תאונות הדרכים, אלא זרוע מתכללת, שמטרתה לדחוף ולקדם את ההיבטים הבטיחותיים בכל אחד ואחד מהפרויקטים ומהתוכניות בשותפות עם המשרד, משרדי הממשלה והמגזר השלישי והעסקי. אני בטוחה שאבי יוביל את המאבק לצמצום תאונות הדרכים ולהצלת חיים, בחדשנות ובמקצוענות, כפי שעשה במשך שנים בעמותת 'אור ירוק'".
נאור אמר: "אני מודה לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים על האמון וההזדמנות להציל חיים. אני והשרה מרב מיכאלי חולקים חזון משותף וראייה אופרטיבית זהה במאבק בקטל בדרכים, מאבק שהוא משימת חיי. יש לנו חלון הזדמנויות עם פוטנציאל לחולל מהפכה בתחום הבטיחות בדרכים במדינת ישראל. מהפכה שתחסוך במהלך הזמן אלפי קורבנות, פציעות ומשפחות שבורות. אני מאחל לכולנו ולעם ישראל הצלחה במשימה

שכל את בנו בתאונת דרכים - ויצא למאבק

נאור הקים את עמותת אור ירוק בשנת 1997 לאחר ששכל את בנו רן בתאונת דרכים שנתיים קודם לכן. נאור היה איש עסקים מצליח, שהקים וניהל את חברת "אמדוקס", כשחזר לביתו בשעה 18:00 וקיבל את הבשורה הנוראה מכל. "בדרך כלל רן כבר היה בבית בשעה הזאת", הוא שחזר בראיון ל-ynet ביולי האחרון. "ראיתי ניידת משטרה עומדת למטה ואני לא יודע איזו מחשבת הבל עברה בי אמרתי 'רק שזה לא יהיה בשבילי'. עליתי במעלית, יצאתי ממנה וראיתי את השוטרים. אז אמרתי 'זה בשבילי', והם כבר לא היו צריכים לומר הרבה. שאלתי אם הוא נפצע והם לא ענו, לא היה להם את הכוח ישר להגיד 'לא', אבל הבנתי. וזהו. כל העולם השתנה. יש עד אז ומאז".
במשך שנות פעילות העמותה, שכבר לא נסמכת בשנים האחרונות על תרומות, היא מובילה את המאבק הציבורי לפעילות ממשלתית דומיננטית בתחום הבטיחות בדרכים. נאור זכה בשנת 2014 בפרס ישראל למפעל חיים על פעילויותיו השנות בתחום הבטיחות בדרכים ובסיוע לבני נוער בסיכון.
בוועידת התחבורה שהתקיימה השבוע אמר כי "התחלנו לפעול, כמו הרבה מאזרחי ישראל, בתחושה שמה שגורם לתאונות זה הנהגים, חוסר סבלנות, אלימות בכבישים. את זה רצינו לשנות. באותה תקופה נסעתי לצורך עסקים לניו זילנד, ארה"ב, אנגליה, הולנד. בכל מקום שראיתי שנרשמה התקדמות משמעותית בנושא של הפחתת תאונות דרכים. ולמדתי שאם אתה רוצה להפחית תאונות, אז הדבר הגרוע ביותר זה לבוא ולהגיד 'אתם הנהגים, אתם אלה שנהרגים, אתם האשמים'. יש כמובן אחריות לנהגים אבל דבר ראשון צריכה להיות אחריות למדינה, עם תוכנית רב-תחומית ורב-שנתית. התנהגות הנהג היא גם חלק מזה, אבל לא הכל. צריך גם להכיר בעובדה שהתנהגות הנהג מוכתבת הרבה פעמים מתנאים סביבתיים. הכביש, ההרתעה התודעתית".

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוקמה לאחר שבשנת 2005 קיבלה ממשלת ישראל את תוכנית ועדת שיינין למלחמה בתאונות דרכים. תקציב הרשות אז נקבע יהיה 550 מיליון ש"ח בשנה והיא תתכלל את פעילות משרדי הממשלה, אלא שמאז תקציבה קוצץ ועומד בשנים האחרונות על 80-70 מיליוני שקלים וסמכויותיה קוצצו גם הם בתהליך שתואר בדו"ח מבקר המדינה בשנת 2017 ומועצת הרשות פועלת היום כשהיא מאוישת באופן חלקי בלבד. בשנה שעברה גיבשה הרשות תכנית שאפתנית לצמצום קורבנות תאונות הדרכים בחמישים אחוזים עד לשנת 2030 אך הממשלה לא אישרה ולא תקצבה את התכנית.