המחלקה לחקירות שוטרים נערכת לתקן את כתב האישום שהוגש נגד לוחם מג"ב אפיק טויבי, הנאשם בגרימת מותו של חברו נעים מאדי, כך שהעבירה שתיוחס לו תהיה רצח באדישות במקום המתה בקלות דעת.
ההחלטה של מח"ש התקבלה בעקבות קביעת בג"ץ לשקול את סעיף האישום פעם נוספת לאחר שהוריו של מאדי עתרו בבקשה שפרקליט המדינה או גורם אחר יבחן שוב את עמדת הפרקליטות. פרקליט המדינה עמית איסמן ערך דיונים מקיפים עם בכירי הפרקליטות ומח"ש, ולאחר ששמע את טענותיהם של שני הצדדים החליט לאמץ את הבקשה. מח"ש הודיעה על ההחלטה למשפחותיהם של שני הלוחמים.
"בתום בחינה יסודית של חומר החקירה הרלוונטי אימץ פרקליט המדינה את עמדת הגורמים אשר המליצו על הגשת בקשה לתיקון כתב האישום", כתבו במח"ש והוסיפו כי חומר הראיות מבסס סיכוי סביר להרשעתו של טויבי בעבירת רצח באדישות, וכי ראוי לייחס לו את אותה העבירה. עוד צוין כי קו ההגנה של טויבי נלקח בחשבון ולא נפגע.
1 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
אפיק טויבי (מימין) ונעים מאדי
(צילום: אלעד גרשגורן)

זוהדי, אביו של נעים מאדי, פרץ בבכי כששמע על ההחלטה של מח"ש. "קודם כל אני מודה לבורא עולם שנתן לי את הכוחות על מנת לנהל את המאבק הכי צודק שיש בעולם למען עשיית הצדק לנעים", ציין האב. "אמרתי כבר בהתחלה, באותם רגעים אכזריים כשנעים נרצח, שלא מדובר כאן בפליטת כדור אלא מדובר כאן בירי מדויק, במרחק מטר וחצי.
"ההחלטה שהתקבלה היום היא החלטה הכי נכונה והכי אמיצה, אבל היא למען האמת והצדק שיצאו לאור. נעים ראוי לכול. אני מאמין בכל רמ"ח איבריי שהרוצח המתועב ייכנס לכלא למאסר עולם פלוס, על עוד 10 סעיפים נלווים שהוא מואשם בהם. אני מקווה מאוד שכולם ילמדו את הלקח. אני מתחיל להרגיש שאני עושה את המלחמה הזאת לא רק למעני ולמען נעים, אלא למען הרבה אבות ואימהות". האב ביקש להודות לעורכות הדין שייצגו את המשפחה "ועשו עבודת קודש".

"התיקון מהווה את מהות המעשה הנפשע"

לדברי משפטנים, ההחלטה היא מהלך חסר תקדים שלא היה כדוגמתו בישראל. עורכות הדין שרון זגגי-פנחס ואפרת נחמני-בר, שעתרו בשם משפחת מאדי לבג"ץ, אמרו כי מדובר במהלך היסטורי שנוגע למעמדן של משפחות שכולות.
"אנו מברכות על ההחלטה הצודקת שהגיעה בעקבות דיון ענייני יסודי ועמוק בבג"ץ, המאבק העיקש הוביל לתיקון העיוות", אמרו עורכות הדין של המשפחה. "הנכונות של פרקליט המדינה לבחון את הדברים מחדש, מבלי להיצמד לעמדות מוטעות, ראויה לשבח. כתב האישום החדש מבטא נכונה את מהות המעשה הנפשע: רצח באדישות".
מנגד, עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י, שמייצגים את טויבי, אמרו כי מדובר בתקדים מסוכן שמהווה פתח להתערבות והשפעה על החלטות מקצועיות של הפרקליטות. לדבריהם, "קשה מאוד להבין איך כל ההנהגה של הפרקליטות סברה כי מדובר בתיק הריגה בקלוות דעת, ואיך לחץ ציבורי גורם לשינוי החלטה מן הקצה אל הקצה".
נגד טויבי הוגש במרץ השנה כתב אישום המייחס לו עבירות של המתה בקלות דעת ושיבוש מהלכי משפט בכל הנוגע לאירוע שגרם למותו של מאדי המנוח, וכן תשעה אישומים נוספים שעיקרם עבירות איומים ומעשי פזיזות ורשלנות בנשק. בשניים מהאישומים הללו יוחסו לנאשם גם עבירות תקיפה ומעשה מגונה כלפי שוטרים בפלוגה.