7 צפייה בגלריה
הזמרת אמל מתלותי
הזמרת אמל מתלותי
אמל מתלותי
(מתוך פייסבוק)
אמל מתלותי, זמרת מתוניסיה שהתבטאה בעבר פעמים רבות נגד ישראל ואף קיבלה על כך מחמאות מארגון ה-BDS, תופיע הערב (חמישי) במזרח ירושלים. ההופעה תתקיים במרכז התרבות "יבוס" בשכונת באב א-זהרה, במרחק של כחצי קילומטר ממשרד המשפטים ובית המשפט המחוזי שבבירה - לאחר שפניות לראש העיר משה ליאון ולשרים בממשלה למנוע את כניסתה לארץ לא צלחו.
לפני 12 שנה הוציאה מתלותי קליפ בשם "Horizon", שבסיומו נכתב "לזכר כל קורבנות הכיבוש הישראלי". בקליפ מוצג חייל במדי חאקי יורה בצעיר עם דגל הרשות הפלסטינית. זו לא הייתה ההתבטאות האחרונה של הזמרת נגד ישראל: באוגוסט 2017 היא ביטלה הופעה בפסטיבל שנערך בברלין, לאחר שנודע לה כי הוא ממומן על ידי שגרירות ישראל בגרמניה.
7 צפייה בגלריה
המודעה של ההופעה של הזמרת אמל מתלותי
המודעה של ההופעה של הזמרת אמל מתלותי
כרזות במזרח ירושלים לקראת הופעתה של מתלותי
(צילום: גלעד כהן)
7 צפייה בגלריה
שלט ההופעה של אמל מתלותי בירושלים
שלט ההופעה של אמל מתלותי בירושלים
(צילום: גלעד כהן)
לאחר אותה תקרית בברלין, מתלותי שיתפה את מעריציה בחשבון הפייסבוק שלה: "כשהסכמתי לקחת חלק לא הודיעו לי מי נותני החסות. אני מודה לאלוהים ולכל הפעילים שהביאו את זה לתשומת ליבי ומתנצלת בפני המעריצים שציפו לפגוש אותי בעיר הנהדרת. ככל שהדברים בתוך ומחוץ לפלסטין נעשים קשים יותר, מה שכל אחד מאיתנו תמיד יכול לעשות זה להראות סולידריות ואמפתיה". לאחר מכן קיבלה מתלותי תגובה חמה ופומבית מארגון ה-BDS ובה נכתב: "תודה שהראית סולידריות עם החופש והצדק הפלסטיני".
באוקטובר 2015 החליטה הממשלה ה-34 כי יש צורך לנקוט בגישה התקפית כדי לסכל ולבלום את התפתחות והתפשטות איום הדה-לגיטימציה נגד ישראל, וביתר שאת את פעילות קמפיין ה-BDS. הנושא הוטל על המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה, אולם בינואר האחרון הממשלה החליטה שנושא החרמות נגד המדינה יועבר למשרד התפוצות. במשרד התפוצות אמרו ל-ynet כי "המשרד מקיים בדיקה מעמיקה אודות המקרה הנ"ל".
7 צפייה בגלריה
חייל יורה באזרח עם דגל פלסטין בקליפ של אמל מתלותי
חייל יורה באזרח עם דגל פלסטין בקליפ של אמל מתלותי
מתוך בקליפ השנוי במחלוקת של הזמרת מתלותי
(מתוך קליפ)
7 צפייה בגלריה
קליפ נגד לוחמי צה"ל
קליפ נגד לוחמי צה"ל
(מתוך יוטיוב)
7 צפייה בגלריה
קליפ נגד לוחמי צה"ל
קליפ נגד לוחמי צה"ל
(מתוך יוטיוב)
במהלך השבוע האחרון נעשו מספר פניות על מנת למנוע את קיום ההופעה. מנכ"ל ארגון בצלמו, שי גליק, שלח מכתב לשר התפוצות עמיחי שיקלי, לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולשר הפנים משה ארבל בקריאה לביטול ההופעה: "אני קורא לכם לפעול בשילוב כוחות ובנחישות כדי למנוע אירוע שנאה והסתה, כזה שיכול חלילה לגרום להתפרצות הרוחות במזרח ירושלים ולפגיעה בחיילי צה"ל ואזרחי ישראל".
במכתב נוסף ששלח חבר מועצת העיר ירושלים, יוסף שפייזר, לראש העיר משה ליאון ולשר החוץ אלי כהן, שכותרתו "פגיעה חמורה בריבונות ירושלים", נכתב: "מדובר בפגיעה חמורה בריבונות העיר על ידי קיום הופעה נפיצה ומסיתה שעלולה להביא לסכנת חיי אדם. יש לציין שמדינת ישראל אסרה עליה בעבר להיכנס ולהופיע ברמאללה בגלל פעולות ההסתה וההחרמה שלה כלפי המדינה".
7 צפייה בגלריה
רן ישי
רן ישי
"מסיתים באמצעות התרבות והחינוך". רן ישי
(צילום: מרכז ירושלים למדיניות יישומית)
ראש מרכז ירושלים למדיניות יישומית (JCAP), רן ישי, טען כי "ההופעה היא עדות לתופעה רחבה ומסוכנת שאותה מובילים גורמים שבחרו לחתור תחת הריבונות והנוכחות הישראלית בכל רחבי ירושלים, ולהסית באמצעות התרבות והחינוך". ישי הוסיף כי "על הרשויות המתאימות לפעול כדי למנוע את כניסתה של הזמרת לישראל".
בניגוד לאי ביטול הופעתה של הזמרת התוניסאית בירושלים, כן בוטל ערב הקרנה במרכז החינוך והתרבות וילי ברנדט בבירה, הממומן על ידי ממשלת גרמניה, של סרט העוסק בסיפורה של ליילה חאלד - מחבלת פלסטינית שהשתתפה בחטיפת מטוסים, בהם של אל על ב-1970. פרסום האירוע גרר אחריו ביקורת רבה ברשתות החברתיות - והמרכז הודיע היום על ביטולו.