נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף היום (רביעי) בטקס הרשמי בפולין לציון 80 שנה למרד גטו ורשה, יחד עם נשיא פולין אנדז'י דודה ונשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר. מוקדם יותר נפגש בארמון הנשיאותי בוורשה עם דודה, שהזמין אותו לביקור המדיני בפולין. בנאום שנשא הודה הנשיא למקבילו דודה על מאמצי ההנצחה, ואמר: "צוואת הזיכרון של אותו פרק נורא בהיסטוריה, שבו העם היהודי עמד בפני השמדה מוחלטת ובמקביל חורבן פקד את פולין - הם מצע לדיאלוג חשוב בין המדינות, ולקידום הידידות בין עמינו".
4 צפייה בגלריה
טקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה
טקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה
חזר בנאומו על הצורך באחדות העם. הרצוג
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
טקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה
טקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה
שטיינמאייר, דודה והרצוג
(צילום: קובי גדעון , לע״מ)
4 צפייה בגלריה
טקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה
טקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה
(צילום: קובי גדעון , לע״מ)
עוד אמר הנשיא: "אני מאמין שהידידות הזו תצמח ותתפתח, ותאפשר ללבן ולנתח לעומק מחלוקות וכאבים, ולבנות שותפויות חשובות. לא רק על בסיס יסודות העבר, אלא גם על בסיס העתיד המשותף". הרצוג פנה גם לנשיא גרמניה, פרנק שטיינמאייר, והזכיר את נאומו מ"יד ושם" לפני שלוש שנים: "בדברייך הבלתי נשכחים, בטקס לציון שנת השבעים וחמש לשחרור מחנה המוות אושוויץ-בירקנאו, חזרת פעם אחר פעם על שתי מילות מפתח שטמונות בחובן את הקשר החשוב בין עבר ועתיד: 'אשמה' ו'אחריות'. תודה לך על מנהיגותך המוסרית, ועל היותך גורם חשוב ומשמעותי בהעמקת הידידות בין עמינו, ובמרכזה - המחויבות הנצחית לזיכרון, לאחריות, לעתידה, ביטחונה ושגשוגה של מדינת ישראל".
לשורדי השואה ובני משפחותיהם בקהל אמר הרצוג בנאומו: "אנחנו מעלים היום את הגבורה על נס, אך גבורה יש לקדש כך: בלימוד, בהפקת לקחים, בהעברת המורשת ולפיד האחריות מדור לדור. זו אחריות שעבורנו היא צו חיים. כשאנחנו ניצבים יחד, כאן, בלב אחד הסמלים הנעלים ביותר של השואה והגבורה, אנחנו זוכרים שכגודל האיום, כך גודל הכוח המשותף שצריך לעמוד כנגדו".
הנשיא ורעייתו מיכל התארחו בארוחת צהריים בהזמנת נשיא פולין. טרם הפגישה, נשאו שלושת הנשיאים הצהרות משותפות לתקשורת. נשיא גרמניה אמר כי הוא מתמלא בבושה כשהוא עומד במקום בו היה גטו ורשה: "המעשים הנוראיים שעשו פה הגרמנים ממלאים אותי בבושה. כנשיא גרמניה אני ניצב מולכם ומרכין ראשי בפני לוחמי גטו ורשה ובפני הנרצחים ביגון עמוק.‏ הגרמנים היו אלה שתכננו את השואה, את הפשעים נגד האנושות. הגרמנים תכננו את השמדת יהודי אירופה באכזריות וחוסר אנושיות. גטו ורשה היה גיהינום. רק מעטים מהפושעים אולצו לתת את הדין אחרי המלחמה. אני עומד כאן ומבקש מחילה על הפשעים שהגמרנים עשו כאן".
לאחר מכן ישתתף הרצוג בטקס בבית הכנסת "נוז'יק" בוורשה, וייפגש עם חברי הקהילה היהודית. את ביקורם יחתמו הנשיא ורעייתו בקונצרט מיוחד לציון 80 שנה למרד גטו וורשה באולם הקונצרטים הלאומי של פולין.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא פולין  אנדז'יי דודה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא פולין  אנדז'יי דודה
הרצוג ודודה לאחר פגישתם. "מאמין שהידידות הזו תצמח ותתפתח"
(צילום: EPA)
בטקס "לכל איש יש שם", במסגרת אירועי יום השואה, הזכיר אתמול הרצוג את דבריה של שורדת השואה שושנה וייס, שביקשה שלשום בעצרת הזיכרון הממלכתית ביד ושם "להתאחד ולהתלכד": "אין לנו ארץ אחרת - בואו נקשיב לה". בנאום שנשא באותה עצרת אמר הנשיא: "דווקא השנה, אני מבקש להוסיף כאן משהו חשוב. התועבה הנאצית היא רשע שאין לו תקדים, ואין דומה לו בשום קנה מידה. זה לא עוד רוע, זו אינסופיות של זוועה. עלינו לזכור, לשנן ולהפנים שוב ושוב: אלה, ורק אלה - נאצים. זו, ורק זו - שואה. גם כשאנו בעיצומן של מחלוקות עזות על גורל, על ייעוד, על אמונה ועל ערכים, עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה".
הוא הוסיף: "75 שנות קוממיות ישראלית אנחנו מציינים בימים אלה. 75 שנים של ניצחון, שבהן מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, והחברה הישראלית זקופת הקומה, ניצבות ומכריזות בפני המפלצת הנאצית וההולכים בדרכה, גם בדור הזה - לא תוכלו לנו, כי אחיות ואחים אנחנו. כן, אחים שיודעים להתווכח ולחלוק. אבל לעולם לא שונאים. לעולם לא אויבים. אנחנו עם אחד ונישאר עם אחד - שאותו לא רק ההיסטוריה הכואבת מלכדת, אלא גם הגורל והעתיד המשותף ומלא התקווה".