חברי הכנסת אישרו אמש (שני) את הצעת החוק להגבלת כהונה לשמונה שנים בקריאה ראשונה. ההצעה, שאושרה השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה, עלתה מיד לקריאה ראשונה מאחר שמדובר בהצעת חוק ממשלתית מטעם משרד המשפטים. 66 חברי כנסת הצביעו בעד, בהם חברי הרשימה המשותפת, ו-48 התנגדו.
עם אישור ההצעה, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יצא מהאולם עם חברי כנסת נוספים. לאחר ההצבעה התקרב ח"כ יואב קיש ליו"ר רע"מ מנסור עבאס, והתווכח איתו על כך שלא שמע אותו מקריא את שמות הח"כים.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו גדעון סער
בנימין נתניהו גדעון סער
בנימין נתניהו וגדעון סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בניגוד להצעות אחרות שהעלה לאחרונה שר המשפטים, ובהן גם "חוק הנאשם", שמונע מנאשם בעבירות שדינן יותר משלוש שנות מאסר להרכיב ממשלה, להגבלת הכהונה יש תמיכה גורפת בקואליציה. לאחר אישור ההצעה צייץ שר המשפטים: "כן, שינינו את כללי המשחק. עובדים למען אזרחי ישראל ולא למען האינטרסים האישיים של אדם אחד". גם חבר הכנסת אחמד טיבי התייחס להצעה שעברה בתמיכת מפלגתו וכתב: "הגבלת כהונה של ראש ממשלה חייבת 61 כי זה חוק יסוד. הצעת החוק עברה ב66 קולות מול 48. כלומר רק בזכות ששת הקולות של המשותפת. ברור?".
הדיון על ההצעה במליאת הכנסת נמשך שעות ארוכות, וחברי כנסת עלו לדוכן הנאומים בזה אחר זה כדי להביע את תמיכתם או התנגדותם להצעה. "שלטון ממושך של אדם אחד הוא דבר מזיק", אמר שר המשפטים סער. "מול הסכנות של ריכוז כוח מופרז, וסיאוב הנובע מכך אנו מציעים הסדר טוב ומאוזן יותר ורוב גדול של אזרחי ישראל תומכים ברעיון ומעדיפים אותו לאיום שיעור על כהונה ללא הגבלה. עיקרון דומה של מגבלת כהונה הופיע במשך כעשור בספר החוקים שלנו, ובוטל לפני עשרים שנה. אני סבור שהמציאות שחווינו בשנים האחרונות הוכיחה, כי יש להשיב את מגבלת הכהונה לספר החוקים.
"מתנגדי הגבלת הכהונה מבקשים להותיר את הפתח לכהונה ללא הגבלה. השאיפה לכהונה ללא הגבלה היא לא רק מצד הזמן בשלטון אלא, כפי ששמענו באחרונה באופן ישיר, גם היעדר כל איזונים ובלמים אחרים מבתי המשפט ועד האופוזיציה". סער הוסיף: "אני רוצה להזכיר שגם יו"ר האופוזיציה תמך בעבר תמיכה נלהבת ברעיון הגבלת הכהונה ונשאלת השאלה למה ביבי הישן תמך, וביבי החדש מתנגד?".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס בסיום ההצבעה במליאה על הגבלת כהונת רה"מ
מנסור עבאס בסיום ההצבעה במליאה על הגבלת כהונת רה"מ
קיש מתווכח עם עבאס בסוף ההצבעה
(צילום: ערוץ כנסת)
ח"כ מירי רגב מהליכוד נאמה גם היא ואמרה: "החוק הזה, יחד עם החוק הנוסף שרוצה להעביר גדעון סער, הם חוקים פרסונליים שמנסים למנוע מבנימין נתניהו להמשיך לכהן כראש ממשלה כל עוד הציבור רוצה אותו. זה ברור לחלוטין שהממשלה הזאת התכנסה רק כדי למנוע מנתניהו את המשך מנהיגותו, מנהיגות שכל כך חסרה בחברה הישראלית ובמדינת ישראל, ואנחנו רואים את זה בכל הסקרים".
חברתה למפלגה, גלית דיסטל אטבריאן, הוסיפה: "תגידו, מה אתם חושבים, שאנחנו באמת קונים את השנאה לנתניהו? אתם הרי שונאים 2.5 מיליון בני אדם שעומדים מאחוריו, אתם מתעבים אותנו. מאז המהפך – מה לא ניסיתם לעשות לנו: להחליט בשבילנו מי יעמוד בראש המחנה שלנו, לחוקק חקיקה פרסונלית כדי להוציא מהמגרש את מי שבחרנו, לקצוב כהונה, לתפור תיקים". ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית ציין: "אני אומר כאן ומתחייב מעל בימת הכנסת, בעזרת השם, לא יודע אם אני אהיה בכנסת הבאה או מישהו אחר שיהיה בכנסת הבאה, או כשתוקם הממשלה הבאה, החוק האווילי הזה, אם הוא יעבור, הוא יהיה החוק הראשון שיבוטל על ידי הכנסת הבאה".
ראשי מפלגות הקואליציה אמרו אתמול כי כהונה ממושכת מעודדת שחיתות, ובשל כך החקיקה נחוצה. בליכוד, לעומת זאת, תקפו בחריפות את ההצעה וכינו אותה אנטי-דמוקרטית. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו התייחס אליה בישיבת הסיעה וחזר על טענתו כי אין עוד דמוקרטיה פרלמנטרית בעולם שמקדמת הצעה דומה.
פורסם לראשונה: 21:01, 22.11.21