1 צפייה בגלריה
ערכות בדיקה שחולקו בבית ספר
ערכות בדיקה שחולקו בבית ספר
(צילום: אלעד גרשגורן)
היום (יום ב') צפויים כ-900 תלמידים מ-33 בתי ספר יסודיים ב-33 יישובים ירוקים להיות הראשונים מבין 400 אלף ילדים המתוכננים להשתתף בפיילוט המורחב של מודל "הכיתה הירוקה". ההיקף המצומצם נובע ממספר התלמידים הנמוך שהספיק לעבור אתמול בדיקת PCR בקהילה ולקבל תשובות, והוא כפוף לכך שהוריהם יגיעו לבית הספר לקחת ערכות אנטיגן לבדיקה במהלך היממה הקרובה. לפיכך, ההערכה שהיישום בפועל של תחילת הפיילוט המורחב יחל רק מחר, יום שלישי. המתווה לא חל על ילדי גן.
900 התלמידים הללו נשלחו כבר אתמול לבידוד לאחר שבכיתות שלהם נמצא חולה מאומת לקורונה. מי מביניהם שיקבלו תשובה חיובית יישארו בבידוד בבית, ואילו האחרים ימשיכו מדי יום השבוע לבצע בדיקות אנטיגן מהירות. אם בכיתה יאותרו ארבעה מאומתים או יותר – על התלמידים בה ייכנסו לבידוד.
הפיילוט הראשוני החל לפני כשבוע ב-19 רשויות מקומיות, וכלל 168 כיתות ו-121 אלף תלמידים. האחריות על יישום הפיילוט חלה על מנהלי בתי הספר. בכל מוסד ימונה "נאמן הקורונה", האחראי על הקשר עם ההורים, איסוף אישורים, איסוף נתונים, תדרוך מורים, תלמידים והורים והעברת הודעות.
התלמידים יהיו פטורים מבידוד רק בבית הספר, אך בסיום יום הלימודים הם יהיו מחויבים להישאר בבתיהם ולא לצאת לכל פעילות אחרת.

נדב סרוסי, יו"ר ועד ההורים בחצור הגלילית, שלאורך המגפה ידעה עליות וירידות בממדי התחלואה ובשלבים מסוימים הוגדר יישוב אדום. סרוסי, אב לשתי בנות בוגרות וילדה בת 8, אומר שהוא מצדד במתווה, אולם תוהה אם הפרטים סביבו ברורים ונבדקו גם מבחינה רפואית מדעית.
"בגדול מדובר בניהול סיכונים, וזה דבר לגיטימי", הוסיף. "אנחנו צריכים לחזור לשגרה מסוימת. השאלה איך עושים את זה נכון. הרעיון עצמו טוב. הרצף הלימודי כמובן רק ירוויח מזה. המתווה גם פוטר את ההורים מלקחת ימי מחלה. אני לא מכיר הורים שנשארו להם ימי מחלה במלאי. לרוב ההורים הצעירים יש כמה ילדים, כך שסטטיסטית הם נכנסו כבר כמה וכמה פעמים לבידוד. לי יש רק ילדה אחת בגיל בית ספר, אז אנחנו היינו 'רק' בשני בידודים. צריך לזכור שימי מחלה זה לא רק להורים שהילדים שלהם חולים או מבודדים. מה יקרה אם המבוגר עצמו יחלה ולא נשארו לו ימי מחלה?
"מנגד, היישום של התוכנית הוא בעייתי. ראשית, לא שמעתי על בידוד של הכיתה בבית הספר. איך זה יעבוד כשהם יוצאים להפסקות? יש להם מערכת שונה? הם בחוץ כששאר הכיתות בפנים? זה לא ידוע. לא דיברו על זה.
"בנוסף יש חששות וטענות על בדיקת המטוש האינטנסיבית. האם זה לא פוגע ברירית האף? יש המלצה של רופאים על העניין הזה? הנושא נבדק? זה לא נוח ומשאיר סוג של יובש. צריך לבדוק אם בדיקה כזו, יום אחרי יום, לא פוגעת".
ח"כ רון כץ (יש עתיד) פנה לקבינט הקורונה לצרף את ילדי המעונות וגני הילדים בגילאי 6-0 לפיילוט הכיתה הירוקה. לדבריו, צירוף ילדי הגנים יאפשר להורים לחזור לשגרת חיים נורמלית שנפגעה כל כך בתקופת זו ולחזור למעגל העבודה. גם יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, פנה לראש הממשלה נפתלי בנט בבקשה להכניס את גני הילדים למתווה הכיתה הירוקה.
עופרה, אימא לילדה בגן משכונת בית הכרם בירושלים: "יש כאן חוסר היגיון במתווה הכיתה הירוקה. מה ההבדל בין ילד בן 5 בגן לבין ילד בן 6 בכיתה א'? אל בית הספר שלנו מגיעים ילדים מכל המרחב, ולכן אין שום יכולת לשלוט בסיטואציה לפי מיקום השכונה או הגיל של הילד, אלא רק לפי קריטריון אובייקטיבי והוא הבדיקות".
פורסם לראשונה: 22:17, 10.10.21