4 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
( צילום: רויטרס, יואב דודקביץ')
יהדות התורה ממשיכה לדבר עם נתניהו דרך התקשורת החרדית: על רקע המשבר סביב חוק הפטור מגיוס, ורצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את העלאתו בכנס הקיץ של הכנסת - שר השיכון משגר איום: יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף אמר בריאיון שהתפרסם הערב (רביעי) כי אם חוק הפטור מגיוס לא יעבור לפני אישור התקציב - כפי שהוסכם בהסכמים הקואליציוניים עם הליכוד - מפלגתו תפרוש מהממשלה.
"ראש הממשלה קיבל ממני מידע חד משמעי ולפיו יש הוראה ממועצת גדולי התורה שאם חוק הגיוס לא יעבור לפני התקציב נפרוש מהממשלה. כל עוד אין הוראה אחרת, זה מה שנעשה. מועצת גדולי התורה אמרה לארבעת חברי 'אגודת ישראל' דברים ברורים. זה חתום בהסכם הקואליציוני. כל עוד אין הכרעה אחרת אנחנו מצווים לפעול בהתאם", אמר גולדקנופף לעיתון "משפחה".
4 צפייה בגלריה
גזיר עיתון  המחנה החרדי
גזיר עיתון  המחנה החרדי
"לקיים הבטחות". שער העיתון
במקביל, אחד הבטאונים הרשמיים של יהדות התורה שיגר הערב איום מרומז לראש הממשלה. "בניגוד לנדמה, תמיד אפשר להרכיב אלטרנטיבות", נכתב בעיתון "המחנה החרדי", המזוהה עם חצר בעלז - שנציגה בכנסת הוא ח"כ ישראל אייכלר.

4 צפייה בגלריה
נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו במליאת הכנסת
"אם הוא לא יכול - שילך הביתה". פרוש נגד נתניהו
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
השר מאיר פרוש, גם הוא מהפלג החסידי ביהדות, תקף אתמול את ראש הממשלה סביב חוק הפטור מגיוס בהתבטאות יוצאת דופן: "אנחנו רוצים חוק את הגיוס לפני התקציב ופסקת התגברות ב-61. אם הוא לא יכול - שיילך הביתה".
"יש אמירות של נתניהו שהוא אומר 'תדחו, אני לא יכול'. בעיניי זו לא אמירה", תקף פרוש, שר ירושלים ומסורת ישראל, בריאיון ל"כיכר השבת". "עכשיו באים ואומרים לנו - לא גיוס. אז בשביל מה חתמנו הסכם? בשביל לא לקיים? ראש הממשלה חותם מלכתחילה כדי לא לקיים?".
הביקורת החריפה על נתניהו אינה מסמנת בהכרח סירוב של יהדות התורה לדחיית חוק הגיוס, אך היא חושפת פערים בתוך המפלגה החרדית בנושא זה. בעוד שבאגף החסידי מתעקשים על קיום ההסכם הקואליציוני כלשונו, נציגי הליטאים חוששים כי קידום החקיקה דווקא כעת, ברקע המחלוקת על המהפכה המשפטית, ילבה את האש ויצית מלחמת דת, ומעדיפים להשהותה. גם ש"ס נוטה להיענות בחיוב לבקשת הליכוד לדחיית החקיקה.
4 צפייה בגלריה
אם המצב הקיים יפקע - עשרות אלפי תלמידי ישיבה יהפכו באחת לעריקים. חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר
אם המצב הקיים יפקע - עשרות אלפי תלמידי ישיבה יהפכו באחת לעריקים. חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר
אם המצב הקיים יפקע - עשרות אלפי תלמידי ישיבה יהפכו באחת לעריקים. חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר
(צילום: מוטי קמחי)
מי שצפויה להכריע בעניין בימים הקרובים היא מועצת גדולי התורה החסידית. ההערכה היא כי היא דווקא תיעתר לבקשת נתניהו. התבטאויותיו החריגות של השר לענייני ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש אתמול נועדו בעיקר לאותת לראש הממשלה כי כתנאי להסכמה הוא יידרש לפצות פוליטית את החרדים בדרך כזו או אחרת.
ביום שני, ראשי סיעות הקואליציה התכנסו ושקלו אם לבקש מבג"ץ דחייה בנוגע לחוק הגיוס. גורמים בקואליציה אמרו כי "הכיוון הוא לבקש ארכה מבג"ץ. אם נגיש בקשה כזאת, זה ייתן עוד זמן להיערכות ויאפשר להגיע להסכמות".
ראשי הקואליציה אמנם התחייבו בפני החרדים כי אם יסכימו לדחיית החקיקה, תבקש המדינה מבג"ץ הארכה נוספת של המצב הקיים, האמור לפקוע ב-1 באוגוסט, כדי למנוע מצב שבו עשרות אלפי תלמידי ישיבה יהפכו באחת לעריקים. עם זאת, האדמו"רים במועצת גדולי התורה חוששים כי בית המשפט יסרב לבקשה, שבאה לאחר דחיות רבות-מספור שאישר בחסות המשבר השלטוני של השנים האחרונות, ויוביל לכאוס פוליטי ומשפטי חסר תקדים.