134 חטופים עדיין בעזה, כבר 141 יום - אבל בזמן שבני משפחותיהם מבקשים פעם אחר פעם להתגייס למען שחרורם, המחלוקות בתוך ישראל נראו היטב יותר מתמיד, באחת ההפגנות הסוערות ביותר מתחילת המלחמה. 18 נעצרו בהפגנה בקפלן אמש (שבת), לראשונה מאז 7 באוקטובר נעשה שימוש במכת"זית נגד מפגינים בתל אביב - ומים הותזו גם לעבר חטופה ששוחררה ושבן זוגה עדיין בשבי.
3 צפייה בגלריה
אילנה גריצווסקי ששוחררה משבי חמאס בקפלן, תל אביב
אילנה גריצווסקי ששוחררה משבי חמאס בקפלן, תל אביב
אילנה גריצ'בסקי, לאחר שהותזו לעברה מים ממכת"זית
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
אילנה גריצ'בסקי ואימו של בן זוגה החטוף מתן צנגאוקר הגיעו מההפגנה למען שחרור החטופים בכיכר, וצעדו עם לפידים באזור הקריה בתל אביב. כשהגיעו לקפלן הן נקלעו לעימותים הקשים בהפגנת האלפים נגד הממשלה בדרישה לבחירות, שבמהלכה נחסם הרחוב לכמה שעות. בתמונות שפורסמו נראתה אילנה, שהייתה 55 ימים בשבי חמאס, אוחזת בתמונת בן זוגה מתן, כשמסוככים עליה ומפנים אותה במהירות מהמקום.
עינב צנגאוקר, אימו של מתן, סיפרה: "היינו בהפגנה בעד שחרור החטופים, חסמנו את הנתיבים בבגין ועשינו צעדת לפידים כשאנחנו מקיפים את הקריה באישור המשטרה. כשהגענו לצומת קפלן הקצין שליווה אותנו עזב אותנו, נשארנו לבד וקיבלנו את המכת"זית על הפנים. אילנה נכנסה לסטרס, התיישבנו על הכביש ואז הגיעו הסוסים ורצינו לברוח. צעקנו לו להתרחק והוא לא ענה ופשוט הגיע אלינו. באו אנשים שעשו מעגל והגנו עלינו בגופם".
3 צפייה בגלריה
אילנה גריצווסקי ששוחררה משבי חמאס בקפלן, תל אביב
אילנה גריצווסקי ששוחררה משבי חמאס בקפלן, תל אביב
עם תמונת בן זוגה שבשבי
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
עם הלפידים, בקפלן
(צילום: מאיר תורג'מן)

לדבריה, "הקצין הגיע וליווה אותנו למקום אחר ושם חטפנו עוד פעם מכת"זית. הם לא מסונכרנים ביניהם על מי להפעיל מכת"זית ומי לא. אני אמא של חטוף, אילנה הייתה חטופה 55 ימים בשבי ובאה לזעוק את זעקת חבר שלה וזה היחס שאנחנו מקבלות? לכל מי שהפגין בהפגנות היום ללא יוצא מן הכלל יש מטרה אחת להחזיר את כל החטופים. מכיוון שראש הממשלה הוא האחראי למחדל שאני נמצאת בו היום, לא מן הנמנע שהציבור תומך בי. אחרי 141 ימים אני אומרת לו - לך הביתה".
אילנה גריצ'בסקי עלתה ממקסיקו לישראל, ממניעים ציוניים, לפני 14 שנים. היא הצטרפה לתוכנית נעל"ה, ובעקבותיה עלו גם הוריה ואחותה. ב-7 באוקטובר היא ומתן נחטפו יחד מביתם בקיבוץ ניר עוז.
המשטרה מסרה: "משטרת ישראל נערכה לאבטחה ושמירה על הסדר הציבורי, לקראת מחאה מתוכננת בסמוך לקריה על רחוב קפלן. במהלך המחאה התקבצו עשרות מפגינים בצומת קפלן-מנחם בגין והחלו להפר את הסדר, תוך חסימת צירים ועימותים עם השוטרים, למרות ניסיונות ההידברות החוזרים ונשנים עם המפגינים אלו המשיכו בחסימת הצירים ולא נענו לקריאות השוטרים. המשטרה נאלצה להשתמש באמצעים על מנת להשיב את הסדר על כנו, 21 מפגינים נעצרו".
פורסם לראשונה: 22:58, 24.02.24