טענות נגד ראש הממשלה על משיכת זמן לאחר תשובת חמאס שאותה הגדיר כ"מופרכת", ובזמן ששרים קוראים לו למנוע יציאת משלחת לקטאר - שר הביטחון כינס דיון מיוחד בנוגע לאפשרות לעסקה. אמש (שבת) כינס השר יואב גלנט דיון בהשתתפות בכירי צה״ל, המוסד, שב"כ ונציגי המשא ומתן, בנושא המאמצים להשבת החטופים.
הדיון הזה התקיים בצל הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו שדיוני הקבינט ייערכו רק היום - ולכן ראש המוסד דדי ברנע ייצא לקטאר לשיחות עם ראש ממשלתה ועם נציגי מצרים רק ביום שני. במהלך השבת ביקשו השרים בני גנץ וגדי איזנקוט לשוחח עם נתניהו על המגעים לעסקת חטופים, אך נדחו עד כה.
לשרי הקבינט הודיע נתניהו כי הוא מתכוון למנות פרויקטור שירכז את סוגיית הסיוע ההומניטרי לעזה. זו הבעת אי-אמון של נתניהו במערכת הביטחון, שבראייתו נכשלה בטיפול בסיוע ההומניטרי.

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
נתניהו לא ענה לגנץ ואיזנקוט
(צילום: מרים אלסטר, יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
ההפגנה בכיכר החטופים
(צילום: דנה קופל)
נתניהו קבע ישיבה של קבינט המלחמה ל-18:00 בערב ביום ראשון, ודיון ב-19:30 של הקבינט המדיני-ביטחוני. בשני הדיונים האלה יוסכם על המנדט שיקבל צוות המשא ומתן בראשות ראש המוסד ברנע. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "נתניהו הודיע כבר אתמול שקבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני יכונסו ביום ראשון כדי להנחות את משלחת המשא ומתן טרם יציאתה לדוחא. לכן, הדרישה לכנס את הקבינט בשבת היא לא יותר מניסיון מלאכותי לקושש כותרות".
ההערכה של שרים בקבינט היא שנתניהו לא יטרפד עסקה אם יהיה משהו "אמיתי", למרות שהוא אינו נראה נלהב במיוחד ונוצר הרושם שהוא מנסה למשוך זמן ולדחות את ההחלטות הקשות. גורמי מקצוע, עם זאת, העריכו כי במעשיו נתניהו עושה הכול להרחקת הגעה לעסקה.
גורמים המעורים במשא ומתן העבירו מסר לנתניהו לפיו יש משמעות ליציאה מוקדמת של משלחת המשא ומתן לקטאר, ושלמרות תשובת חמאס יש בסיס למשא ומתן. הם אמרו כי אי אפשר לאשר עם הקבינט המורחב את מפתחות המשא ומתן וכל צעד בשיחות - כי אחרת, מה המשמעות של קבינט המלחמה. כל חברי קבינט המלחמה סברו שיש להתקדם למשא ומתן ישיר בקטאר, ויש צורך בשיגור מיידי של משלחת לדוחא.

המכשולים בדרך לעסקה

בכירים בממשלה אומרים כי המכשול הגדול ביותר הוא דרישת חמאס לחזרה לצפון הרצועה. לדבריהם, היענות לדרישת חמאס תהווה פגיעה בהישגי המלחמה ומשמעותה להחזיר את צפון הרצועה לחמאס. סוגיה נוספת שבמחלוקת היא השלב השני של העסקה, והדרישות של חמאס בכל הנוגע לסיום המלחמה.
5 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דדי ברנע. ייצא לקטאר ביום שני
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
שלט בקריאה להחזזרת ה חטופים מ עזה שנתלה לקראת עצרת המחאה ב כיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב לאמנות על בסיס הציור המפורסם "הצעקה"
שלט בקריאה להחזזרת ה חטופים מ עזה שנתלה לקראת עצרת המחאה ב כיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב לאמנות על בסיס הציור המפורסם "הצעקה"
תל אביב, אמש
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
מכשול נוסף הוא דרישת חמאס לשחרר 100 רוצחים תוך שארגון הטרור הוא שיקבע בלעדית את שמותיהם. עד כה חמאס לא העביר שמות בכלל, אלא רק מספרים ומפתחות. גורם ישראלי שמעורה בנושא אמר כי "שחרור צפון הרצועה יותר קשוח מהדרישה לבחור את שמות המחבלים, למרות שגם זו דרישה בעייתית מאוד". לדברי בכיר ישראלי, "אם חמאס לא יתגמש לא תהיה עסקה".
חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', תקף בחריפות את ראשי מערכת הביטחון וקרא לנתניהו למנוע את יציאת המשלחת לדוחא: "התנגדתי ליציאת המשלחת לפריז ולקטאר בפעם הקודמת ומוכח שצדקתי. עמדת חמאס ההזויה מלמדת שחסידי העסקה בקבינט המלחמה ובמערכת הביטחון איבדו את הדרך והתנהלותם רק מעלה את סינוואר עוד יותר על העץ ומרחיקה את החזרת החטופים".
לדברי סמוטריץ', "הגיע הזמן להתפכח מהקונספציות וללמוד מטעויות. על נתניהו להורות למשלחת להישאר בארץ ולצה"ל להיכנס לרפיח באופן מיידי, ולהעמיק את הלחץ הצבאי עד להשמדת חמאס. רק כך ניתן יהיה בעזרת השם לנצח ולהחזיר את החטופים".
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
סמוטריץ'. "הגיע הזמן להתפכח מהקונספציות"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיע לכיכר החטופים ואמר כי אף "עסקה לא תהיה עסקה קלה, אבל עסקה שתחזיר הביתה את החטופים שווה את המחיר ותקבל מאיתנו גיבוי מלא. אין ניצחון בלי שהם יחזרו. לא נוכל להתקדם בלי שהם יהיו בבית".
יו"ר העבודה מרב מיכאלי תקפה את ראש הממשלה: "אתם חושבים שנתניהו לא מחזיר את החטופים, שהוא לא הופך כל אבן כדי להחזיר אותם. שהוא לא עושה כל מה שאפשר לעשות כדי להחזיר אותם. אבל האמת היא שזה הרבה יותר גרוע - נתניהו מונע את החזרת החטופות והחטופים שלנו. כל מי שיושב איתו באותה ממשלה אחראי לדבר המושחת והמחריד ביותר שהוא עושה במהלך הקריירה שלו".

דרישות חמאס

לפי מפתח השחרור שהעביר חמאס למתווכות, על כל חיילת שתצא מהשבי ישוחררו 50 אסירים, מתוכם 30 נחשבים ל"כבדים". כלומר, בארגון הטרור דורשים לשחרר 250 אסירים תמורתן, מתוכם 150 "כבדים" - שחמאס ינקוט בשמם. מתוך 150 האסירים, על 100 נגזרו מאסרי עולם ועל ה-50 הנותרים הוטלו עונשי מאסר ממושכים.
בסך הכול מבקש חמאס לשחרר כ-800 מחבלים תמורת 40 חטופים ישראלים שבחיים - חמש חיילות, שבע נשים, 15 גברים מבוגרים ועוד 13 צעירים פצועים וחולים. בסך הכול 134 ישראלים נמצאים בשבי בעזה, לפחות 34 מהם אינם בחיים.
כחלק מההסכם, חמאס דורש חזרה מלאה של התושבים לצפון הרצועה וכן נסיגה של כוחות צה"ל מהמסדרון שחוצה את הרצועה ומהכבישים המרכזיים שבהם נמצאים הכוחות.
הפסקת האש תימשך שישה שבועות, ובמהלכה יתקיים משא ומתן על השלב השני של העסקה, שבו, לפי תשובת הארגון, חמאס מתעקש על הפסקת אש קבועה תמורת שחרור החיילים והצעירים. גורמים מצריים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי בשלב השלישי חמאס ימסור את גופות הישראלים שבידיו, תמורת הסרת המצור על הרצועה ותחילת שיקומה.
בכיר חמאס אוסמה חמדאן אמר כי "מה שהתנועה הציגה במשא ומתן היה סיום התוקפנות, החזרת העקורים, סיוע ותחילת השיקום. הודענו לכל הצדדים על רצוננו להגיע להסכם, ולא רק לנהל משא ומתן". לפי חמדאן, ישראל "לא השיגה אף אחת ממטרותיה המוצהרות ברצועת עזה. נתניהו מבין שהצבא שלו זועק מכאבים בעזה, ומונע באופן אישי את ההגעה להסכם הפסקת אש".

"נתניהו מטרפד עסקה בכל דרך אפשרית"

אמש הגיעו אלפים לכיכר החטופים בתל אביב, וקראו לעסקה ולהחזרת כל החטופים מהשבי בעזה. נעמה והדר כהן, האחייניות של שלמה מנצור, החטוף המבוגר ביותר שמחר ימלאו לו 86, אמרו על הבמה: "איך ייתכן שהוא בעזה והעולם כולו שותק? בואו נצעק לעולם ונזכיר שהוא לא צריך להיות שם, הוא צריך לחזור הביתה, יחד עם כל החטופים שמקומם איתנו ולחגוג יום הולדת עם האנשים שאוהבים אותו".
במקביל לעצרת, מאות מפגינים חסמו את דרך בגין בתל אביב, סמוך לכניסה לקריה, שם מחו משפחות חטופים. "ראש הממשלה שלנו שכח שהוא גם ראש הממשלה של 134 חטופים", אמרה יפעת קלדרון, בת דודתו של עופר קלדרון שבשבי החמאס. "כמעט חצי שנה שהם נמקים בשבי החמאס והוא מטרפד עסקה בכל דרך אפשרית. נגמר להם הזמן, נגמר לנו הזמן. צאו עכשיו, אנחנו צריכים אתכם!".
יכל צ'כנובר ומורן אזולאי השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 21:48, 16.03.24