בלשכת ראש הממשלה אמרו שתשובת חמאס כוללת "דרישות מופרכות", אבל למרות זאת ראש המוסד דדי ברנע צפוי לצאת לקטאר, ולחדש את השיחות עם ראש ממשלתה ועם גורמים מצרים. קבינט המלחמה צפוי להתכנס מחר לדון ב"מרחב התמרון" שיינתן לברנע, שיעמוד בראש הצוות שיגיע לשיחות בקטאר. לאחר מכן, הנושא יובא לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני המורחב.
גורם המעורה בנושא אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בשיחות שיערוך ראש המוסד יהיה ניסיון לגשר על הפערים בין ישראל לחמאס, כולל מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו בעסקה. כפי שנכתב ב-ynet, הקבינט לא יתכנס היום אלא רק מחר ב-19:30 בערב - ולכן יציאתו של ראש המוסד לקטאר תידחה כנראה ליום שני. בכל מקרה, הפערים - לפחות בינתיים - נראים גדולים מאוד - ולא רק בנושא מספר האסירים שישוחררו ושמותיהם.
2 צפייה בגלריה
מחאת הנשים בצעדת מחאה להשבת החטופים, כיכר דיזנגוף תל אביב
מחאת הנשים בצעדת מחאה להשבת החטופים, כיכר דיזנגוף תל אביב
הדרישה לשחרור החטופות, בצעדה בכיכר דיזנגוף
גורמים בישראל אמרו כי "הצעת חמאס גרועה. ישראל חיכתה למפתחות ולתשובות של חמאס כדי להתחיל משא ומתן. התחלנו להזיז אותם כדי לקבל תשובות, אבל התשובה של חמאס עושה נזק למדינת ישראל, וישראל לא תוכל לעמוד בה. התשובה הזו בלתי קבילה. אין לה שום סיכוי לעבור. הם שמו דרישות כחזרה לצפון הרצועה שלא נוכל להגיד להם כן. חזרה מלאה לצפון תפגע במלחמה ובפעילות המבצעית של צה"ל. הם יצטרכו להתגמש, וכשיהיה משא ומתן גם ישראל תתגמש. אחד הדברים הקשים שהם רוצים הוא לקבוע את זהות האסירים הכבדים והמשמעות היא שאלה יהיו הרוצחים הכי שפלים. לא יהיה לזה רוב בציבור הישראלי. ככה אי אפשר יהיה להגיע לעסקה".
לפי מפתח השחרור שהעביר חמאס למתווכות, על כל חיילת שתצא מהשבי ישוחררו 50 אסירים, מתוכם 30 נחשבים ל"כבדים". כלומר, בארגון הטרור דורשים לשחרר 250 אסירים תמורתן, מתוכם 150 "כבדים" - שחמאס ינקוט בשמם. מתוך 150 האסירים, על 100 נגזרו מאסרי עולם ועל ה-50 הנותרים הוטלו עונשי מאסר ממושכים.
בסך הכול מבקש חמאס לשחרר כ-800 מחבלים תמורת 40 חטופים ישראלים שבחיים - חמש חיילות, שבע נשים, 15 גברים מבוגרים ועוד 13 צעירים פצועים וחולים. בסך הכול 134 ישראלים נמצאים בשבי בעזה, לפחות 34 מהם אינם בחיים.
ומה שונה בין תשובת חמאס לבין מתווה "פריז 2", שהוצג לאחר הפסגה בבירת צרפת לפני מעט פחות מחודש ונחשב לבסיס למשא ומתן? אז אמר גורם בחמאס כי תמורת שישה שבועות של הפסקת אש ושחרור 200 עד 300 אסירים פלסטינים הכלואים בישראל, ישוחררו בין 35 ל-40 חטופים. הפעם, ובאופן רשמי, דורש ארגון הטרור שחרור של מספר אסירים גבוה בהרבה.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט וראש המוסד דדי ברנע קיימו הלילה פגישת עבודה במטה המוסד
שר הביטחון יואב גלנט וראש המוסד דדי ברנע קיימו הלילה פגישת עבודה במטה המוסד
ראש המוסד וגלנט. ברנע צפוי להמריא לקטאר
(צילום: שחר יורמן)
כחלק מההסכם, חמאס דורש חזרה מלאה של התושבים לצפון הרצועה וכן נסיגה של כוחות צה"ל מהמסדרון שחוצה את הרצועה. הפסקת האש תימשך שישה שבועות, ובמהלכה יתקיים משא ומתן על השלב השני של העסקה, שבו, לפי תשובת הארגון, חמאס מתעקש על הפסקת אש קבועה תמורת שחרור החיילים והצעירים.
לאחר עסקת פריז הראשונה, בסוף ינואר, דווח כי במסגרת העסקה תהיה בשלב הראשון הפסקת לחימה למשך 45 ימים. גם לפי "פריז 2" וגם הפעם מדובר על הפסקת אש למשך שישה שבועות, למעשה אותו מספר ימים. אחרי פסגת "פריז 2", אמר גורם כי חמאס אמנם ויתר על הדרישה לנסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה, אך עומד על נסיגה ממרכזי הערים, על מנת לאפשר לעקורים לשוב לבתיהם.
המוקשים המרכזיים כעת הם מספר האסירים שחמאס דורש לשחרר – 800 תמורת 40 חטופים – ובפרט מספר האסירים ה"כבדים", ודרישתו לקבוע מי אלו יהיו. חמאס מתעקש גם לאפשר לכל אסיר לחזור לביתו, ישראל מתנגדת ועומדת על כך שהרוצחים והאסירים ה"כבדים" שישוחררו יוגלו לחו"ל.
בנוסף, ישראל אמנם הביעה נכונות להחזרת נשים וילדים לצפון הרצועה, אבל מתנגדת להחזרת כלל האוכלוסייה, ללא מגבלות - כפי שחמאס דורש. ישראל גם מתנגדת בתוקף לנסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה.
חלוקת ההסכם לשני שלבים מאפשרת לחמאס למעשה לצאת לדרך ללא הבטחה לסיום המלחמה, כשאת השלב השני נראה שיהיה מורכב יותר לבצע כל עוד ארגון הטרור עומד על דרישתו להפסקת אש כוללת - וישראל עומדת על דרישתה למוטט אותו סופית לפני כן. בכיר חמאס מחמוד מרדאווי אמר כי "האויב הישראלי מתכוון להפריד בין שלבי הרגיעה שמציע חמאס. יש מדינות ערבות שיבטיחו הפסקת אש קבועה בשלב השני של הצעת הפסקת האש".
למרות טענות ישראל ל"דרישות מופרכות", בארה"ב דווקא הביעו "אופטימיות זהירה" לקראת השיחות הצפויות בקטאר בנוגע לעסקת חטופים. "התשובה האחרונה מכיוון חמאס בהחלט עומדת בגבולות המתווה שעליו אנחנו עובדים כבר כמה חודשים", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי לכתבים, "אני לא רוצה להיכנס ליותר פרטים מזה".
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה