ביממה האחרונה נפל האסימון להנהגת חמאס: היא הבינה שהולך וקורס מערך ההגנה העיקרי שהקים הארגון בשכונות ובמחנות הפליטים סביב הלב האורבני של העיר עזה. המערך הזה אינו רציף – אלא מורכב ממתחמים שכונתיים, גדודיים ופלוגתיים, שמכילים את מערכות הנשק והמנהרות שמהן נלחמים אנשי חמאס. כוחות צה"ל הגיעו לחלק ניכר מהמתחמים האלו, ובכל העימותים – כולל בדרך ליעדים - הצליחו להביס את המחבלים בחיפוי ובסיוע של חיל האוויר שגורם לקריסת העמדות שתפס חמאס בבניינים גבוהים כדי לירות מהם טילי נ"ט ולצלוף.
בחמאס כנראה הבינו אתמול (חמישי) שבתוך שעות עשוי צה"ל להגיע ליכולת להניע את כוחותיו לאן שירצה, גם בתוך העיר עזה. שם הלחימה תתבצע מרחוב לרחוב, מסמטה לסמטה, ובאופן כזה ניתן להתקרב גם להנהגת הארגון. אנשי חמאס שינסו לברוח כבר לא יוכלו מפני שיהיו מכותרים, כפי שאמר מוקדם יותר הרמטכ"ל הרצי הלוי.

במצב הזה אפשר להניח שהנהגת חמאס ברצועה מרגישה סכנה מיידית להישרדותה, ושיגרה זעקה לעזרה אל מנהיגי התנועה בקטאר, ובראשם ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה, סגנו מוסא אבו מרזוק וחאלד משעל. על מידת ההבנה של חומרת המצב ניתן ללמוד מכך שהנייה טס לאיראן כדי לשכנע את הנהגתה לפקוד על שלוחיה באזור - ובראשם חיזבאללה בלבנון והחות'ים בתימן - להסלים את המלחמה נגד ישראל כדי לחייב אותה להסיט חלק מצה"ל מהפעולה בעזה לחזיתות אחרות ובכך להקל את הלחץ על חמאס.
הנייה לא צריך להתאמץ הרבה. לפי כל הסימנים, בטהרן הבינו יממה קודם לכן שהמצב בעזה חמור מכפי שהעריכו, ושהתמרון הקרקעי הגדול כבר נמצא בתנופה מלאה כמעט שבוע. בשל מהלכי ההונאה שביצעה ישראל האיראנים לא הבינו בזמן שהמתקפה יצאה לדרך כבר ביום שישי שעבר, ומרגע שהבינו - הם לוחצים על חסן נסראללה להגביר את הפעילות מצפון.
מהתקשורת הלבנונית ומהתבטאויות של בכירים בחיזבאללה ופוליטיקאים בלבנון אפשר להבין שנסראללה לא מעוניין להיכנס למלחמה מלאה עם ישראל. הוא יודע שכל מהלך לא זהיר מצידו, שיתפרש מצד ישראל כהסלמה או אף מלחמה, יביא למכת אש אווירית עצומה שלא תוגבל לדרום לבנון אלא תפגע גם בבירה ביירות ובמעוז השיעים בבקעת לבנון, העיר בעלבכ.
הרמטכ"ל הלוי הקפיד בדבריו אתמול להבהיר לנסראללה פעם נוספת שלבנון עלולה להיחרב אם ישגה ויתקוף את ישראל כדי לעזור לחמאס. בפועל, משמעות הפנייה שלו ושל דובר צה"ל דניאל הגרי לנסראללה היא אזהרה אחרונה לפני מימוש האיום. לכך התכוון רב-אלוף הלוי כשאמר: "אנחנו לא נדבר, אנחנו נעשה". אי אפשר לטעות במשמעות המילים הללו.
1 צפייה בגלריה
המשולש נסראללה, מנהיג איראן חמינאי ואיסמעיל הנייה
המשולש נסראללה, מנהיג איראן חמינאי ואיסמעיל הנייה
המשולש נסראללה, מנהיג איראן חמינאי ואיסמעיל הנייה
(צילום: EPA, AFP)
חיזבאללה הגביר מאוד את פעולותיו ואת ירי הרקטות, כנראה כדי ליצור רקע מתאים לנאום נסראללה היום, אבל הקפיד שהן יישארו בתחומי צפון הגליל ויתבצעו מתוך דרום לבנון. הוא תקף מוצב צה"ל באזור הר דב עם רחפן נפץ אחד או שנים. לוחם אחד נפצע באורח בינוני ואחר קל. במקביל, מיליציות שיעיות עירקיות טענו שתקפו מטרה ישראלית באזור ים המלח באמצעות מל"טים מתאבדים. בצה"ל בינתיים לא מכירים תקיפה כזו. בנוסף מיליציה שיעית עירקית שנלחמה בסוריה לצד משטר אסד בהוראת האיראנים עברה להילחם לצד חיזבאללה בדרום לבנון. הדבר מעיד שנסראללה מודאג ממספר האבדות שסופגים אנשיו שתוקפים את ישראל. כנראה שנמתחת עליו ביקורת מתוך עדתו, ולכן הוא רוצה השתתפות בלחימה של שיעים לא-לבנונים.
כל הדברים האלה מהווים הסלמה מתחת לסף המלחמה, שללא ספק יזומה על ידי האיראנים כדי להקל את הלחץ על חמאס עזה. בינתיים הם מקפידים שלא לסכן את חיזבאללה ולבנון. בשורה התחתונה, נסראללה נשאר עדיין במגבלות מגרש המשחקים הצפוני. ההערכה של גורמי המודיעין המערביים בשלב זה היא שחיזבאללה לא יבחר בהסלמה רבתי למעט הגברה מסוימת של התקיפות, ויסתפק בריתוק כוחות גדולים של צה"ל לגבול הצפון.
גם לאמריקנים כמובן יש חלק בתמונה המתגבשת. בניסיון להקל את הלחץ שמפעילים עליו חוגים פרוגרסיביים בתוך ארה"ב, מנסה ממשל ביידן להביא להפסקת אש הומניטרית שתצטייר כוויתור ישראלי על האופי האגרסיבי של המתקפה בעזה. קבינט הממשלה בישראל, שלא רוצה לאבד את הלגיטימציה שהוא מקבל מוושינגטון, ככל הנראה החליט שהוא יהיה מוכן להיענות להפסקות אש הומניטריות, בשני תנאים: שהן יהיו קצרות מאוד, ושהן ישמשו לשחרור בני ערובה.
בכך ישראל גם תפגין רצון טוב, וגם תפעיל בעקיפין לחץ על חמאס לוויתורים בעניין החטופים. בדרך זו ניתן להזכיר לעולם שחמאס הוא הצד שמחזיק באזרחים - ילדים, נשים וקשישים, בניגוד לחוק הבינלאומי. התקווה היא לאלץ את הארגון לעשות זאת בתמורה להפסקות אש לא ארוכות מספיק, כדי לא לאפשר לו להתארגן מחדש.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי להגיע בבוקר לארץ, ועד שיספיק לדון עם נתניהו והקבינט בהמשך הלחימה ובמטרותיה, מקווים בישראל שצה"ל כבר ישלים פחות או יותר את כיתור הנהגת חמאס. במצב כזה בשטח, גם אם יהיו הפסקות אש הומניטריות, הן לא יביאו לארגון הקלה משמעותית שאותה יוכל לנצל כדי לשפר את מצבו בלחימה באמצעות הנעת אנשיו במנהרות כדי לפגוע בכוחות צה"ל בהפתעה.
פורסם לראשונה: 22:29, 02.11.23