לקראת מצעד הגאווה שייערך בירושלים ביום חמישי הקרוב, אביה של שירה בנקי, הנערה שנרצחה על ידי ישי שליסל לפני שמונה שנים במצעד בבירה, סיפר היום (א') בריאיון לאולפן ynet כי הוא מתכוון להשתתף בו וכי הוא "לא חושש. המצעד בשבע השנים האחרונות הוא אירוע מאובטח מאוד". במקביל, יו"ר ה"בית הפתוח" יונתן ולפר מתח ביקורת על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלדבריו "פעל לאורך שנים נגד המצעד". במכתב ששלח לראש הממשלה בנימין נתניהו, ביקש ולפר "לפרוס את חסותו על האירוע ולוודא שהוא עובר בשקט", ולמנוע את מעורבות השר.
בתוך כך, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי שלחה הערב פנייה דחופה למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, בבקשה שיבחן את "מסוכנות מעורבותו של השר איתמר בן גביר במצעד הגאווה בירושלים". בפנייתה, כתבה מיכאלי: "אין זה סוד כי במשטרה מכירים את בן גביר כמי שהוביל את ההפגנות נגד הצועדים החל מ-2008 ונקלע לעימות אלים עימם, וכמי שייצג את משפחת המחבל ישי שליסל, שדקר למוות את שירה בנקי ופצע שישה ב-2015. כולי תקווה כי תאמצו את המסקנה המתבקשת כי מעורבותו של איתמר בן גביר, בעיקר בשבתו כשר הממונה, מהווה איום ברור במצעד".
3 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים, בשנה שעברה
(צילום: AFP)
יונתן, אני מחזיק את המכתב שלכם לראש הממשלה, שבו כתבתם בין היתר: "השתתפותך במצעד הגאווה והסובלנות בירושלים ומעורבותך במבצע אבטחתו". תסביר. "ראש הממשלה בעצם אחראי על הממשלה שאותה הוא בחר, ובממשלה הזאת יושב מישהו שבמשך שנים, באופן פומבי ולא מתנצל, פעל נגד מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, והתפקיד שלנו זה לוודא שהמצעד הזה עובר בשלום וללא פרובוקציות מיותרות. בהקשר הזה, ראש הממשלה של כולנו הוא מי שאחראי מבחינתנו על זה שהאירוע הזה יעבור בשקט".
אבל אתה מדבר על אבטחת האירוע. אתם לא סומכים על איתמר בן גביר בהקשר הזה? "בסוף זה לא עניין של איתמר בן גביר. אנחנו סומכים על המשטרה. משטרת ישראל נערכת להבנתי בצורה טובה למצעד, כמו בכל שנה בשנים האחרונות, ועושה את מה שהיא יכולה על מנת שהאירוע הזה יעבור בטוב ובשקט. יחד עם זאת, אנחנו רואים שמעורבות של פוליטיקאים בעבודה של המשטרה היא דבר פסול, ודרך אגב, לא קשור מבחינתי לאיזה צד. בטח כשזה מישהו שפעל באופן אקטיבי נגדנו. לכן הבקשה שלנו מראש הממשלה היא פשוטה, היא בעיקר תוודא שהדבר הזה עובר בשקט. אין פה בקשה ספציפית לפטר או להרחיק מישהו".
3 צפייה בגלריה
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
אורי ומיקה בנקי, הוריה של שירה, בטקס הדלקת המשואות ב-2022
(צילום : אולפני הרצליה, מרכז ההסברה המטה לאירועים וטקסים ממלכתיים)
אבל זה אינטרס של כולם שהאירוע יעבור בשקט, לא רק של ראש הממשלה. גם של השר, של עיריית ירושלים וגם של המשטרה. "אני לא היועץ הפוליטי של השר, ואני לא יודע. מראש הממשלה לא ביקשתי לשבת בחפ"ק. מבחינתי ביקשתי ממנו לפרוס את חסותו, זה המינוח שבו השתמשנו. זה יכול להיות בשיחת טלפון, ולא ביקשנו ממנו דין וחשבון לאיך הוא עושה את זה. ראש הממשלה הוא פוליטיקאי מספיק מנוסה, הוא מנהל מספיק מנוסה, שהוכיח לאורך השנים שכשהוא רוצה לוודא שדבר קורה באופן מסוים הוא יודע לעשות זאת, וזאת הבקשה שלנו ממנו - שיהיה שם ובדרכיו שלו יוודא שהאירוע הזה עובר בשקט.
אורי, אשאל אותך מכיוון אחר. אתה חושש, מודאג, או מוטרד לקראת המצעד הזה? "לא. לצערי הרב, הדלתות של האורווה סגורות היום, הסוס ברח. מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, שבו בעיניי הדגש הגדול הוא על שני הדברים, על הגאווה ועל הסובלנות בירושלים, הוא אירוע מאובטח מאוד, בטוח מאוד. כך היה בכל שבע השנים האחרונות, כך לא היה לפני שמונה שנים לצערי, וכך יהיה גם השנה. המצעד הוא מקום בטוח. אני לא חושש. אני משתתף בו בכל השנים מאז הרצח של שירה, וגם השנה אנחנו נשתתף בו.
"וזה בסדר גמור שהשר בן גביר מתנגד למצעד. הוא נבחר גם על הטיקט הזה, וזו דעה לגיטימית. אף אחד לא חייב להסכים להכול. יש מצעדים שאני לא מת עליהם במדינת ישראל, ואני לא מצפה מהשר בן גביר לשנות את עורו עכשיו ולהגיד שהוא בעד המצעד. השאלה אם ההתנגדות של מישהו למצעד מצדיקה הסתה ואלימות ושנאה וגזענות, והתשובה הברורה היא שלא. מותר לנו לא להסכים, מותר לנו לחלוק, ואנחנו צריכים לקבל את זה שהמרחב הציבורי הוא לא של מישהו".
האם אתה מצפה שגם ראש הממשלה יהיה מעורב במצעד הזה? אתה מצפה ממנו שייתן חסות, שיאמר דבר מה, שייקח חלק או שאתה לא מצטרף למכתב הזה? "לא קראתי את המכתב, אז אני לא מצטרף. ראש ממשלת ישראל הוא בן אדם עסוק. יש האומרים שזה אחד התפקידים המורכבים בעולם, יש לו עוד דברים לעשות חוץ מאשר להתעסק עם מצעד הגאווה בירושלים. ראש הממשלה הוא מנהל, ומנהל טוב יודע להאציל סמכויות, ומנהל טוב מאציל סמכויות למי שיכול לבצע אותן. אני בטוח שהסמכויות הואצלו למי שידאג שמצעד הגאווה בירושלים השנה, כמו בשבע השנים האחרונות, יעבור בשלום. ברמה האישית, מאוד-מאוד חבל לי שזה לא היה כך לפני שמונה שנים.

מוקדם יותר היום, מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן חתם על הרישיון למצעד. לפי ההסדר שנקבע, צפוי לנכוח במקום סדרן אחד לכל 30 משתתפים, וחלק מהמשתתפים יידרשו להציג תעודת זהות עם כניסתם למתחם (על פי דרישה), זאת בניסיון להימנע מפרובוקציות.