כשברקע התמשכות המלחמה בעזה, בעולם גובר הלחץ לקידום הקמת מדינה פלסטינית עם רשות פלסטינית "מחודשת" כחלק מפתרון רחב יותר לסכסוך, ורבים סבורים שכחלק מרכזי ברפורמה ברשות יש צורך להחליף את מנהיגה המזדקן אבו מאזן. שאלת זהות היורש של יו"ר הרשות הפלסטינית בן ה-88 מעוררת תהיות כבר שנים ארוכות, כשאחד מהדמויות הבולטות שזוכות לתמיכה עממית בקרב הפלסטינים הוא מרואן ברגותי, ממנהיגי הפתח שמרצה מאסר עולם בשל רצח חמישה ישראלים בפיגועים.
3 צפייה בגלריה
מרואן ברגותי
מרואן ברגותי
ברגותי. הבחירה המועדפת על הפלסטינים, אבל הוא בכלא
(צילום: Brennan Linsley, AP)
סקר שנערך החודש מחזק את ההערכות שברגותי הוא הדמות בעלת הסיכוי הגדול ביותר לנצח בבחירות עתידיות ברשות הפלסטינית - בחירות שאם ייערכו יהיו הראשונות שם מאז ניצחון חמאס בבחירות לפרלמנט ב-2006. לפי הסקר, שנערך גם בשטחים וגם בעזה, אם היו נערכות כעת בחירות שבהן היו מתמודדים זה מול זה אבו מאזן, ברגותי ומנהיג חמאס איסמעיל הנייה – ברגותי היה מנצח עם כ-40% מהקולות, לעומת הנייה ששיעור התמיכה בו בסקר עומד על 23% ואבו מאזן עם 8% בלבד.
אם ההתמודדות תהיה רק בין אבו מאזן להנייה, יו"ר הרשות הפלסטינית היה מפסיד עם 11% - והנייה מקבל בתרחיש שכזה 37 אחוזי תמיכה. בתרחיש של קרב ראש בראש בין הנייה לברגותי, ברגותי מנצח לפי הסקר עם 42%, לעומת 26% להנייה. לפי הסקר, התמיכה בברגותי גדולה יותר גם בגדה המערבית וגם ברצועת עזה. איש הפתח, בן 64, נידון על ידי בית המשפט בישראל לחמישה מאסרי עולם מצטברים ו-40 שנות מאסר על מעשי טרור שבהם נרצחו כאמור חמישה ישראלים ורבים נוספים נפצעו. הוא כלוא כבר יותר משני עשורים, ונתפס כ"גיבור" בעיני פלסטינים רבים.
הסקר, שנערך על ידי "המרכז הפלסטיני לחקר סקרים ומדיניות", בראשות ד"ר חליל שקאקי, מבוסס על ראיונות פנים-אל-פנים שנערכו בין 5 ל-10 במרץ, בקרב 1,580 פלסטינים – 830 בגדה ו-750 בעזה. בעזה התקיימו ראיונות רק באזורים שבהם לא מתחוללת לחימה יומיומית. אף שמנהיג חמאס הנייה לא מצליח לגבור על ברגותי בסקר, המשתתפים בו המשיכו להביע שביעות רצון גדולה מארגון הטרור. 70% מהם הביעו שביעות רצון מ"ביצועי" חמאס, כשבעזה עומד השיעור הזה על 75% ובגדה על 62%. מעניין לציין שבעוד בגדה ירד שיעור שביעות הרצון מ-85% לפני שלושה חודשים, ברצועה הוא דווקא עלה מאז - ב-10%.
3 צפייה בגלריה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
חמאס פופולרי יותר מפתח. אבו מאזן והנייה
(AP / AFP)
גם התמיכה בהחלטתו של חמאס לפתוח במתקפה ב-7 באוקטובר נותרה גבוהה. בסקר שנערך בדצמבר 72% השיבו שהם תומכים בהחלטה, בעוד בסקר הנוכחי 71% סיפקו תשובה זהה. 34% ממשתתפי הסקר אמרו שהם מעדיפים את חמאס, רק 17% את פתח – ו-11% העדיפו פלגים פלסטיניים אחרים. 49% סברו שחמאס "ראוי יותר" לייצג ולהנהיג את העם הפלסטיני כיום, בעוד 17% סברו שפתח, בהובלת אבו מאזן, ראוי יותר. 29% סברו ששתי התנועות לא ראויות לכך. רוב הנשאלים, 64%, העריכו שחמאס "ינצח" במלחמה הנוכחית בעזה – אם כי מדובר בשיעור נמוך יותר מזה שנרשם לפני 3 חודשים, אז עמד על 70%. ביחס לגדה, ברצועה שיעור התושבים שחושבים שחמאס ינצח גדול יותר.
לפי הסקר, המהלך שהוביל אבו מאזן להתפטרות ממשלתו והחלפתה בממשלה חדשה בראשות מוחמד מוסטפא לא זוכה לאהדת הציבור שלו. הרוב המכריע דוחה את מינויו של מוסטפא, ויותר מ-60% מהנשאלים אמרו שהם רוצים ממשלת אחדות לאומית שאינה נתונה לשליטת מפלגה פוליטית כלשהי או לשליטת אבו מאזן. שיעור שביעות הרצון באבו מאזן עצמו עומד על 16% בלבד, כאשר בגדה הוא עומד על 8% וברצועה על 27%. 84% מכלל הנשאלים בסקר דרשו את התפטרותו.
הסקר נערך כשברקע גדלה האיבה בין פתח לחמאס. המתיחות בין שני הארגונים הגיעה לשיאה בשבוע שעבר, בעקבות הביקורת שהשמיעו בחמאס על מינויו של מוסטפא לראש הממשלה הפלסטיני החדש. בפתח השיבו לאותה ביקורת בהודעה חריפה באופן חסר תקדים, ותקפו את חמאס על החלטתו לפתוח במלחמה מול ישראל עם מתקפת הטרור הרצחנית של 7 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
הרס אחרי תקיפה ישראלית ב מחנה נוסייראת שבמרכז רצועת עזה מלחמה
הרס אחרי תקיפה ישראלית ב מחנה נוסייראת שבמרכז רצועת עזה מלחמה
ההרס ברצועת עזה, ארכיון
(צילום: AFP)
"אנחנו תוהים עם מי במנהיגות הפלסטינית התייעץ חמאס כשהחליט לצאת להרפתקה של 7 באוקטובר, שהובילה לקטסטרופה זוועתית ואכזרית יותר מהקטסטרופה של 1948?", תקפו בפתח. בהודעה הם האשימו שרוב מנהיגי חמאס "ברחו" לחו"ל וחיים שם "במלונות של 7 כוכבים ועיוורים לצדק" – כשהם מותירים את הפלסטינים "ללא הגנה". בפתח טענו גם שחמאס תלוי למעשה באיראן: "חמאס רוצה שנמנה ראש ממשלה מאיראן או שטהרן תמנה אותו עבורנו?".