2 צפייה בגלריה
חאלד אבו ג'ודה
חאלד אבו ג'ודה
סמל רון קוקיא והרוצח חאלד אבו ג'ודה
(צילום: חיים הורנשטיין)
פרסום ראשון: בית המשפט המחוזי בבאר שבע פסל היום (שלישי) את הודאת אחיו של רוצח החייל רון קוקיא. נטען כי שב"כ הפעיל מדובב שמסר לנאשם "מסר מהסנגור" שלפיו עליו להודות במיוחס לו. הפרקליטות בחרה שלא להביא את המדובב להעיד. בית המשפט אמר כי מדובר ב"פגיעה מערכתית חמורה ומסוכנת במוסד הייעוץ המשפטי לנחקרים". פסילת ההודאה מציבה בסימן שאלה את שיטות החקירה של שב"כ, שכבר הובילו בעבר לפסילת ראיות.
בשנת 2017 גזר בית המשפט המחוזי בבאר שבע מאסר עולם ו-20 שנים נוספות, וכן פיצוי של 258 אלף שקלים - הפיצוי המרבי בחוק - על המחבל חאלד אבו ג'ודה (24) מכסייפה, שרצח את סמל רון קוקיא (19) בנובמבר 2017 בערד.
זאהי, אחיו למחצה של חאלד, מואשם בניסיון רצח, וטוען לחפותו. הפרקליטות טענה כי שיתף את אחיו בכוונתו לרצוח חייל, והם אף ביצעו סיורים מקדימים יחד וסיכמו שיקראו לנשק במילת הקוד: "פיצה". ההחלטה שהתקבלה על ידי בית המשפט מעגנת את זכות ההיוועצות בין נחקר לעורך הדין שלו וקובעת כי מדובר במרחב מוגן שאיש אינו יכול לערער או לפגוע בו.
סנגוריו של הנאשם, עו"ד ליל פטישי ונאשף דרויש מהסנגוריה הציבורית, טענו כי חקירתו הייתה לא הגונה ואף אלימה פיזית ונפשית. נטען כי הוא נחקר שעות ממושכות, כשבכל אותן חקירות היה כבול בידיו וברוב החקירות גם ברגליו. נטען כי במהלך ימי החקירה כמעט ולא אכל ולא אפשרו לו לישון והדבר השפיע עליו פיזית ונפשית. אלא שעיקר הטיעון נסוב סביב תרגיל חקירה פסול של שב"כ, שגרם לו להודות: לאחר שלכאורה הסתיימה חקירת הנאשם, הוא נלקח לאגף ובו אסירים; שם הוא פגש אסיר המכונה "אבו עיסא", שנטען שהוא דמות בכירה הנמצאת בקשר עם הנהלת המתקן, ארגון חמאס, עורכי דין ומשפחות.

האסיר, שהיה מדובב, אמר לזאהי כי יש לו מסר מהסנגור שלו, שלפיו עליו להודות במה שמייחסים לו. בית המשפט קבע כי הדבר גרם לזאהי להודות לאחר שעבר חקירה קשה של חוקרי שב"כ. המדובב אמר לו שהסנגור דאג שייחקר שוב, וכשיחזור לחדר החקירות ימסור גרסה המתאימה לגרסתו של אחיו שלפיה הוא ידע מראש על התוכנית שלו לרצוח חייל. אותו מדובב גם הטעה אותו לחשוב כי מדובר בבקשה של המשפחה, במסגרת עסקה בה ישוחרר. "אולם 'עצה', 'סנגור', 'בקשה' ו'עסקה', לא היו ולא נבראו אלא תרגיל היו", קבע השופט אלון אינפלד, שחתום על ההחלטה.
ביהמ"ש: "על הנחקר לדעת כי מקום השיח עם הסנגור הוא המקום שלו, שלו בלבד. זוהי פינה מיוחדת, הר קדוש, אשר יוסתר לעולם בערפל, ואל לה ליחידה החוקרת לעלות בהר או נגוע בקצהו"
הנאשם נחקר בחקירה נגדית והפרקליטה הטיחה בו שאין זה הגיוני שהוא לא הודה במשך כל ימי החקירה הראשונים, שלטענתו היו בתנאים קשים ומלווים באלימות, אך כשלכאורה הסתיימה החקירה - הוא החליט להודות. הוא הסביר: "'אבו עיסא' עבד עליי...זה שישב אצלי ואמר לי 'עורך הדין שלך אומר לך תגיד ככה וככה כדי שתשתחרר'". הוא הוסיף כי הוא חסר ניסיון בחקירות שב"כ ולא ביצע את הרצח. לכן, היה הגיוני בעיניו שאם ישלים את הסיפור באופן המתאים לאחיו - אולי ישתחרר. הפרקליטות החליטה שלא להביא את המדובב להעיד מטעמי חיסיון.
בית המשפט קבע כי ההודאה של הנאשם פסולה, והעביר ביקורת קשה על תרגיל החקירה שבוצע במהלך חקירת שב"כ. "די בספק שמא ההודיה ניתנה נוכח הבטחה להקלה משמעותית מאוד כדי לפסול אותה מחמת הפיתוי שבה", ציין השופט אינפלד. "במקרה דנן, נקבע כי הנאשם הודה משום שסבר שהובטח לסנגורו כי ישוחרר אם ימסור הודיה המתאימה לגרסתו של אחיו".
2 צפייה בגלריה
חאלד אבו ג'ודה החשוד ברצח החייל רון קוקיא בערד
חאלד אבו ג'ודה החשוד ברצח החייל רון קוקיא בערד
הרוצח, חאלד אבו ג'ודה
(צילום: חיים הורנשטיין)

עוד ציין השופט כי מעבר לפגיעה בנאשם שהוטעה, "מדובר בפגיעה מערכתית חמורה ומסוכנת, במוסד הייעוץ המשפטי לנחקרים. חיוני שכל נחקר עתידי יידע כי מרחב השיח בינו לבין עורך דין הוא מרחב פרטי, מרחב מוגן. מרחב בו הנחקר יכול לפתוח את סגור לבו, ולדעת שסודו שמור שם לעד.
"על הנחקר לדעת כי מקום השיח עם הסנגור הוא המקום שלו, שלו בלבד. מקום שאין לאינטרסים זרים כל דריסת רגל בו, על עין לא תציץ, וכל אוזן לא תשמע. זוהי פינה מיוחדת, הר קדוש, אשר יוסתר לעולם בערפל, בו ידבר הנחקר עם עורך דינו, פה אל פה, באופן חופשי ולא בחידות, ואל לה ליחידה החוקרת לעלות בהר או נגוע בקצהו".
דרויש נאשףעורך דין נאשף דרויש
לקביעה של השופט אינפלד, שלפיה השימוש בטכניקות כאלה עלול לסכן את מוסד הייעוץ המשפטי לנחקרים, הצטרפו שאר חברי ההרכב, אבד בית הדין אריאל ואגו ואריאל חזק. אלא שהשופט ואגו ביקש לרכך מעט את הביקורת שעלתה מההחלטה ועשה חסד עם חוקרי שב"כ. "אין אפשרות לקבוע כיצד תרגיל זה בא לעולם, והאם מדובר, מלכתחילה, ב'תרגיל חקירה' במובנו הקלאסי; כזה שניזום או שאושר בידי האמונים על חקירת הנאשם", הדגיש - והסביר כי במסגרת החיסיון, חוקרי שב"כ לא יכלו להרחיב ולפרט או להיחקר בחקירה נגדית בנושא.
עו"ד ליל פטיש עורך דין ליל פטישיצילום: חיים הורנשטיין
"לפיכך", הוסיף השופט ואגו, "אין לראות במסקנת אי-קבילות ההודאה משום קביעה, ואף לא ביקורת, על כי חוקרי שב"כ נקטו כביכול בשיטת חקירה פסולה ואסורה". כאמור, לנוכח העובדה שהפרקליטות לא העידה את המדובב, מדובר רק בהשערות ולא ניתן לקבוע את הדברים בוודאות.
יצוין כי בשנת 2017 זיכה בית המשפט פלסטיני שהואשם בתכנון פיגוע במלון באילת. מדובר באותו הרכב שפסל את ההודאה. אז כתבו השופטים ואגו, אינפלד וחזק כי חוקרי שב"כ היו שבויים בקונספציה שגויה לפיה הנאשם אכן תיכנן פיגוע. עוד קבעו כי טכניקת החקירה של שב"כ הובילה להודאות שווא.
תגובת הפרקליטות: "משיקולי חסיון לטובת ביטחון המדינה בחרה הפרקליטות שלא להביא ראיות המתייחסות בצורה ישירה לטענת הנאשם. בשל כך, ועל אף שקבע שהנאשם אינו מהימן בהקשר זה, פסל בית המשפט את האמרות. הפרקליטות סבורה כי גם לאחר פסילת אמרות הנאשם, יש בידיה די ראיות להוכחת המיוחס לנאשם בכתב האישום, ובכללן עדותו המפלילה של שותפו וראיות חיזוק נוספות".