כבר 49 שנים שמשפחותיהם של 11 חללי אולימפיאדת מינכן מגיעות פעם אחר פעם למשחקים האולימפיים עם תקווה לאזכור או דקת דומייה לזכר יקיריהם - אבל בכל פעם מחדש התאכזבו. לאורך השנים, המשפחות זכו לכל היותר להשתתף בטקסים של הוועד האולימפי הישראלי - כשבאולימפיאדת אתונה ב-2004 הגיע לטקס גם יו"ר הוועד הבינלאומי ז'ק רוג, אך לא מעבר לכך.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
בוועד האולימפי הבינלאומי חששו בעיקר מהתגובות של העולם הערבי - מאחר שעשרות מדינות לא רצו שום אזכור לרצח הספורטאים הישראלים ב-1972 - ונכנעו ללחץ. לא פעם התעמתו המשפחות עם יו"ר הוועד הבינלאומי, בהם גם אנקי שפיצר אלמנתו של אנדריי שפיצר ז"ל שהתפרצה על רוג בלונדון 2012 וקראה לו להתבייש.
טקס הפתיחה שנערך היום (שישי) בטוקיו, שייזכר כטקס הראשון שהזכיר את החללים. האחראי לרגע ההיסטורי הוא יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך הגרמני, שרק לאחרונה נבחר לכהונה נוספת של ארבע שנים, והיה נתון ללחץ גדול מצד חבר הוועד הישראלי אלכס גלעדי. "כל המחמאות לבאך", אמר היום גלעדי. "זו הייתה החלטה שלו. הוא סיפר לי לפני, אבל הקרדיט נטו שלו".
3 צפייה בגלריה
 אנקי שפיצר אילנה רומנו אולימפיאדה אולימפיאדת טוקיו י"א חללי מינכן גרמניה אלמנות אלמנה
 אנקי שפיצר אילנה רומנו אולימפיאדה אולימפיאדת טוקיו י"א חללי מינכן גרמניה אלמנות אלמנה
"הדמעות לא מפסיקות לרדת". אנקי שפיצר ואילנה רומנו
(צילום: הוועד האולימפי)
בשל מגבלות הקורונה, בוועד האולימפי הישראלי נאלצו לערוך את טקס הזיכרון המסורתי בבית השגריר הישראלי בטוקיו, אולם באך רמז לשפיצר ולאילנה רומנו, אלמנתו של מרים המשקלות יוסף רומנו ז"ל, שנחשבות לפעילות במיוחד בהנחלת הזיכרון, להגיע לטקס הפתיחה והבטיח להן הפתעה.
השתיים ישבו יחדיו באצטדיון, עוטות מסכות עם דגל ישראל עליהן, ולא ידעו עד לרגע האחרון שיקיריהן יוזכרו מול עיני כל העולם יחד עם משה ויינברג, זאב פרידמן, יוסף גוטפרוינד, יעקב שפרינהגר, עמיצור שפירא, אליעזר חלפין, קהת שור, דוד ברגר ומרק סלאבין.
בשיחה עם ynet סיפרה רומנו כי היא מרגישה בחלום. "נסענו מאולימפיאדה לאולימפיאדה, נאבקנו בכל פעם מחדש שיהיה אזכור כמו שהיה צריך להיות מהרגע הראשון של טקס הפתיחה. זה המינימום שהיה צריך לקרות", אמרה בהתרגשות. "ואז האיש הגדול הזה, תומאס באך, נתן לנו את המנוחה הזה אחרי ריצה של כמעט 50 שנה. הדמעות לא מפסיקות לרדת. נזכרות בתמונות מהרצח בכפר האולימפי, מהמאבק שלנו ועד טוקיו 2021 - שהוועד האולימפי החליט לעשות את המחווה הזאת עבורנו".
3 צפייה בגלריה
הנרצחים באולימפיאדת מינכן
הנרצחים באולימפיאדת מינכן
הנרצחים באולימפיאדת מינכן
(באדיבות הוועד האולימפי בישראל)
היא ציינה כי לא ידעו מה מטרת ההזמנה עד הרגע האחרון. "אף אחד לא סיפר לנו כלום, לא ידענו", אמרה רומנו. "כששמענו את זה ברחנו החוצה לבכות. עד שבאך הגיע, אף אחד לא העז לעשות את זה. סוף סוף קיבלו פה החלטה נכונה. הפצע לא יגליד לעולם, הוא נפתח בכל פעם מחדש - רק שעכשיו יש סוג של רגיעה. סוף סוף זה קרה".
אנקי שפיצר, אלמנתו של מאמן הסיוף אנדרי שפיצר ז"ל, הוסיפה: "כמה חיכינו לרגע הזה, הצדק נעשה לבעלים שלנו. זה משהו שאמור היה להיות מהרגע הראשון, ידענו שאסור לנו להרים ידיים. אי אפשר לעצור פה את הדמעות, חיכינו לזה במשך 49 שנים של עימותים עד שקיבלנו היום את ההכרה".
3 צפייה בגלריה
תומאס באך
תומאס באך
אחראי על אזכור הספורטאים. יו"ר הוועד האולימפי תומאס באך
(צילום: AFP)
יגאל כרמי, יו"ר הוועד האולימפי בישראל, ציין כי "הוועד האולימפי הבינלאומי הגשים את המאוויים של משפחות י"א חללי מינכן ומדינת ישראל ובאומץ הזכיר את זכרם של י"א חללי מינכן בטקס הפתיחה. נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך הבטיח לאלמנות י"א חללי מינכן ולוועד האולימפי בישראל שבטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו תתייחד התנועה האולימפית עם זכרם של י"א החללים לראשונה בהיסטוריה. הבטיח - ועמד בהבטחתו. אנו אסירי תודה".
שר התרבות והספורט, חילי טרופר, אמר כי "אולימפיאדת טוקיו רק נפתחה, אבל היא כבר אולימפיאדה היסטורית. אחרי 49 שנים, בבמה המרכזית, בטקס הפתיחה, מזכירים את י"א הגיבורים, חללי אולימפיאדת מינכן. מוטב מאוחר מאשר אף פעם. מרגש לקחת חלק בטקס הזה, ועוד יותר מרגש שזכינו לזכור את החללים גם כמעט יובל אחרי האירוע הנורא". תודה ליו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, שעשה צדק היסטורי עבור י"א החללים".