9 מיליון תיקופים בחצי שנה: חברת נת"ע, ומפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן חברת תבל, מציינות חצי שנה להשקת הקו עם נתוני נסיעות רשמיים וגם סקר דעת קהל. זאת כשברקע, במשך יותר מארבעה חודשים נמשכת המלחמה בעזה, שהשפיעה גם על תפעול הרכבת ועל מספרי הנוסעים.
1 צפייה בגלריה
הרציף ברכבת הקלה מיהודית בתל אביב לקריית אריה בפתח תקווה
הרציף ברכבת הקלה מיהודית בתל אביב לקריית אריה בפתח תקווה
הרציף בתחנת יהודית בתל אביב
(צילום: אדם קוטב)
מדובר בנתון מאכזב, שלא עומד בציפיות של 234 אלף תיקופים ביום (תיקוף נעשה ברוב המקרים פעמיים - בכניסה לתחנה וביציאה ממנה, אולם דובר חברת תבל הסביר כי לצורך הדוח חושבו התיקופים פעם אחת בלבד, כך שכל תיקוף שווה לנסיעה אחת). אבל, חשוב לזכור כי המלחמה בעזה הביאה לירידה תלולה בכמות הנוסעים, בעיקר בחודש אוקטובר, אז צנחו המספרים מממוצע של 125 אלף תיקופים ביום ל-25 אלף. בנת"ע מספרים כי בשבועות האחרונים, עם כניסתה של המדינה לשגרת מלחמה, הנתונים עלו והתייצבו סביב 75 אלף תיקופים ביום – עדיין הרבה מתחת למצופה.
עוד עולה מהנתונים כי מרבית הנוסעים משתמשים ברכבת הקלה בשעות השיא של הבוקר (06:30-09:00 עם קצת יותר מ-60 אלף נוסעים) ובשעות הערב (16:00-17:00) עם נתונים זהים. מעניין לראות כי גם בשעות שמוגדרות כ"שעות המתות" של התחבורה הציבורית, שעות הצהריים המוקדמות, יש תנועה ערה של נוסעים בקו האדום.
מנתוני השימוש עולה כי 45 אחוזים מהנוסעים עולים באחת מ-12 התחנות הפזורות בתל אביב. שאר הנוסעים נחלקים כמעט בצורה שווה בין ארבע הערים הנוספות בהן חולף הקו האדום: 15% מהנוסעים עולים בפתח תקווה, 14% מהם מתחילים את נסיעתם בבני ברק ובבת ים, ורק 12% מהמשתמשים עולים עליו ברמת גן.
הנתונים מראים גם כי 60% מהנסיעות בקו התבצעו בתוואי התת-קרקעי שנמצא במרכז תל אביב, וכי שלוש התחנות העמוסות ביותר בקו הן תחנות אלנבי, יהודית ובן גוריון. מחוץ לתל אביב אפשר לראות כי בשלושת התחנות הממוקמות בבני ברק עוברים יותר נוסעים מאשר בכל תשע התחנות הממוקמות בבת ים.
לצד הנתונים, הדוח החצי-שנתי מכיל גם סקר דעת קהל שנערך בקרב כאלפיים נוסעים. מהסקר עולה כי כמעט 94% מהמשתמשים בקו מרוצים מחוויית הנסיעה בו. 60% מהנוסעים משלמים באמצעות כרטיס הרב קו שלהם, זאת לעומת תשלום באפליקציות השונות.
¬¬
בינתיים, נת"ע ותבל הטמיעו שיפורי שירות אסטרטגיים שמטרתם לייעל את הנוחות והנגישות של הנוסעים. כך, בשעות השיא, זמני ההמתנה הופחתו לכל 4 דקות וחצי בתחנות תת-קרקעיות וכל 6 דקות בתחנות עיליות. בנוסף, במטרה לתת מענה לצרכי הנסיעה בלילה, שעות השירות הורחבו, ומקיימות כעת פעילות הרכבות גם בין השעות 00:00 ל-01:00. נציין כי בתקופה הקרובה, יתווספו רכבות נוספות בקו R2, והתדירות תוסיף לעלות. בנת"ע אומרים שגם סנכרון הרמזורים משתפר כל העת במטרה לקצר את זמני הנסיעות, לצד פעולות נוספות.
מהסקר עלה גם כי ישנו קהל נוסעים פוטנציאלי לרכבת הקלה, שטרם נחשף ליתרונותיה. רוב הקהל הזה לא מתגורר על תוואי הרכבת הקלה, אלא בשכונות מרוחקות ממנו - ובנת"ע לצאת בקרוב לקמפיין שיעודד אותו להשתמש בקו.  
ראוי לציין כי במהלך החצי השנה הראשונה להפעלתו, הקו האדום לא חף מתקלות - רובן ככולן קשורות למערכת האיתות המיוחדת שנבנתה עבורו על ידי חברת "אלשטרום". תקלות אלה, הנובעות מרגישות יתר של המערכת, הובילו מספר פעמים לעצירת פעילות הקו. "התקלות האלו מטריפות את כולם", אומר גורם בתחום התחבורה, "זו מערכת תוכנה מאוד גדולה שנוצרה למען הקו בעיקר בשביל לדלג בהצלחה בין המקטע העילי למקטע התת-קרקעי, אבל משהו בה לא עובד כראוי".
לדבריו, הכעס על התקלות מופנה בימים אלו לחברות "אלשטרום" ונת"ע, שבנו את הקו. הוא מזהיר: "אם לא יהיה שינוי מהותי, לא נוכל לחשוב שהתקלות האלו לא יחזרו. אין לנו את הפריבילגיה להתחשב בתקלות כאלה שמשתקות את הקו. נצטרך להשקיע מיליונים בשיפור מערכת האיתות".
ובתוך כך, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב התייחסה לנתונים ואמרה כי "יותר מ-9 מיליון נוסעים מרוצים נסעו בקו האדום מאז חנכנו את הדנקל , והיד עוד נטויה. מספרי הנוסעים בקו האדום עולים מאז 7 באוקטובר באופן עקבי, ומעידים על חוסנה של החברה הישראלית גם בעת מלחמה. הרכבת הקלה הינה רק ראשיתה של  המהפכה התחבורתית אותה מוביל משרד התחבורה, בתחבורה הציבורית, רכבות כבדות רכבות קלות, שבילי אופניים ועוד, למען העתיד התחבורתי של תושבי מדינת ישראל במרכז ובפריפריה. יש לנו במה להתגאות".
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, אמרה כי "הסקר משקף את המאמץ הניכר של נת"ע ותבל בחוויית הנוסע בקו האדום, והציונים בקרב הנוסעים הם חד-משמעיים. הפעלתו של הקו בשלמותו מיומו הראשון היוותה אתגר גדול, ועמדנו בו בצורה משביעת רצון. אנחנו ממשיכים לשפר ולטייב את השירות באמצעות הארכת זמני השירות, קיצור זמן הנסיעה והעלאת התדירות, תוך כדי ייצוב כלל המערכות. זהו תהליך מתמשך ואני מודה לציבור הנוסעים על האמון. נת"ע ניתחה ומנתחת את התוצאות, מטמיעה לקחים בקווים הבאים ופועלת לשיפור חווית הנוסע ברכבת הקלה, שתהפוך בעתיד הלא רחוק לכלי הסעת ההמונים המוביל בגוש דן".