יום שלישי ברציפות עם יותר מ-3,000 מאומתים: 3,421 ישראלים אובחנו אתמול (יום ד') כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-102 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על כ-3.3%. מתחילת השבוע אובחנו בישראל 13,138 חיוביים לקורונה.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 460 חולי קורונה. 241 מהם מאושפזים במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת המספר אמש. 51 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה וגם כאן מדובר בעלייה קלה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,503 חולי קורונה – 26 מהם מתחילת החודש.
1 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
(צילום: טל שחר )
בישראל יותר מ-25 אלף חולים פעילים, רובם ככולם במצב קל וקל מאוד. 1,807 מהם מתגוררים בנתניה, המוגדרת כעיר אדומה, 1,688 בתל אביב יפו, 976 בחולון, 873 בפתח תקווה, 831 בראשון לציון, 743 בבת ים, 658 בחיפה, 620 בירושלים, 557 באשדוד, 555 בבאר שבע, 542 בחדרה, 488 ברמת גן, 454 ברחובות, 403 באשקלון, 370 בעפולה, 366 בבני ברק, 334 בכפר סבא, 332 בפרדס חנה, 285 בהרצליה, 274 בקריית גת, 264 ברמלה ו-260 בנהריה.
בנוסף חלה עלייה גם במספר היישובים האדומים. בין היישובים האדומים: בית שאן, עפולה, חריש, סכנין, קריית ים, אור עקיבא, קריית גת, שדרות, קריית מלאכי, קריית מוצקין, נתניה, דימונה, נתיבות, כפר יונה וצפת.
במקביל, ישראלים רבים הולכים לקבל את מנת החיסון השלישית ועל פי נתוני משרד הבריאות כ-262,500 כבר קיבלו את מנת הבוסטר – כ-57 אלף מהם מאז עדכון הנתונים האחרון של משרד הבריאות אתמול אחר הצהריים. מנגד, חלה ירידה במספר המתחסנים במנת החיסון הראשונה. בארבעת הימים הראשונים של השבוע קיבלו 12,750 את החיסון הראשון, לעומת 18,548 בימים ראשון עד רביעי בשבוע שעבר.

מנתוני משרד הבריאות בנוגע לתחלואה הקשה בגל הרביעי, שנחשפו הבוקר לראשונה, עולה כי החולה הצעיר ביותר במצב קשה היה רק בן 23, בעוד המבוגר ביותר בן 99.
גילם הממוצע של החולים קשה הוא 72.7 שנים (כאשר הצעיר ביותר בקרב המאושפזים כיום הוא 32, והמבוגר בן 99). 57% מהחולים קשה הם גברים, 43% נשים, ומקרב החולים קשה - ל-52.2% מחלות רקע.
מתוך החולים המאושפזים כיום - 65% מהם מחוסנים ו-32% לא מחוסנים. הרופאים מבהירים כי הרוב המוחלט של החולים המחוסנים שמאושפזים הם המבוגרים יותר, כאלו שהתחסנו ראשונים ולכן גם יעילות החיסון אצלם דעכה בחודשים האחרונים. רובם גם בעלי מחלות רקע. בקרב הרוב המכריע של הצעירים המאושפזים - מדובר במי שלא התחסנו.

מי שכיהנה כראש שירותי בריאות הציבור בעת הגל הראשון, פרופ' סיגל סדצקי, נשאלה היום באולפן ynet כיצד הייתה נוהגת בעקבות הנתונים והשיבה: "זה מעציב אותי מאוד, מכיוון שהכול פה באיחור – ואני הולכת הרבה יותר מחודש אחורה. היה ברור שצריך לשלוט בנמל התעופה. יש תופעה שאנחנו רואים בכל גל – למרות שהנסיבות משתנות, פעם הזן הבריטי ופעם החיסונים, למרות הכול הדיונים הם אותם דיונים. מתחילים באם יש גל או לא, מתלבטים, יש את מי שאומר שלא יקרה כלום, ובסופו של דבר יש גל. כל גל מגיע לאזור האקספוננציאלי שלו".
"אני לא מתכוונת לומר שהיה ניתן למנוע את כניסת זן הדלתא לישראל, אבל היה אפשר להאט אותו משמעותית", אמרה פרופ' סדצקי. "החיסונים לבד לא יספיקו. מפתה להיאחז בפתרון הטכנולוגי שעולה פחות מבחינה התנהגותית וכלכלית, אבל עד שכל העולם לא יהיה מחוסן המגפה לא תיגמר. אני מסכימה שסגר משמעותי הוא כישלון, אבל פעם אחר פעם זו האסטרטגיה שמדינת ישראל בוחרת בה – להגיע למצב מאוד גרוע ששום פעילות חוץ מסגר לא יכולה לצמצם את התחלואה".
"החולים מתחלקים לשניים: מחוסנים ואלו שאינם מחוסנים", הסביר מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים אסותא, ד"ר אסף פרץ. "אלו שאינם מחוסנים מפתחים מחלה יחסית קשה. החולים המחוסנים מפתחים מחלה יחסית קלה ובדרך כלל מגיעים עם סיבה אחרת, הם מאושפזים במחלקת קורונה רק כי הם צריכים בידוד ולא כי המחלה הריאתית שלהם קשה".
עוד הוא אמר: "לגבי החיסון השלישי, אני מאוד מאמין בו. החולים המחוסנים עדיין יכולים להידבק אבל המחלה שלהם יחסית קלה, מה שמלמד שהמנה השלישית בעצם תעלה את רמת הנוגדנים". הוא ציין כי "בקרב אלו שאינם מחוסנים, מחלות הרקע הבולטות הן בעיקר השמנה. מחלות ריאה, לב, סוכרת, חולים אונקולוגים".

יוליה בורובסקי, מנהלת מתחם חיסונים של קופת החולים כללית בתל אביב, אמרה: "עד כה חוסנו בכללית 124 אלף מטופלים וכבר נקבעו 190 אלף תורים בימים הקרובים. כאן במתחם שלנו אנחנו מחסנים קרוב לאלף מטופלים ביום. זאת היענות נהדרת, אנחנו מקווים שזה יימשך, אנשים רוצים להתחסן.
"אנשים מגיעים, שואלים, בשביל זה אנחנו כאן ועונים על כל השאלות. אנשים פחות מודאגים כי הם יודעים שאחרי החיסון הראשון והשני הרגישו טוב. אין כרגע תופעות לוואי, אין ממה לפחד".
דניה שפירא, אחת המחוסנים הבוקר, אמרה: "בהתחלה טיפה התלבטתי וכולם לחצו מסביב, אז טלפנתי לעשות תור. כשדיברתי עם המוקדן הוא צעק שמישהו ביטל ושיש לי תור להיום. הושפעתי ממה שאמרו המומחים בטלוויזיה ומאתר חברתי שעושה תוכן לגמלאים".
אנה איינשטיין, שגם היא התחסנה במנה השלישית במתחם בתל אביב, אמרה: "אני מרגישה טוב, הכול יהיה בסדר. אני שומרת על עצמי ומקווה שזה יהיה טוב בשביל כולם".
יוסי נהרין, איש מד"א, סיפר במתחם בדיקות שהקים הארגון: "מגן דוד אדום עומד בחזית המאבק בנגיף הקורונה מיומו הראשון. עוד מהגל הראשון עשינו בדיקות קורונה גם לאזרחים בבתים וגם במתחם כמו שיש פה. משעות הבוקר המוקדמות הגיעו 60 איש להידגם אבל מהניסיון שלנו יגיעו עוד מאות למתחם.
"אנחנו קוראים לכל מי שהתגלה כחולה מאומת וגם למי שהתחסן או לא התחסן, להגיע לבדיקות האלה בכל המתחמים שלנו בארץ. זו הדרך היחידה שנוכל להתמודד עם כל נושא הקורונה. המתחמים שלנו ברחבי הארץ פועלים כל יום מהבוקר עד הערב".