ציור גרפיטי על קיר של בית פרטי באום אל-פחם עורר זעם בקרב משפחות שכולות. את הגרפיטי השלימו לפני כשלושה ימים קבוצת צעירים תושבי העיר, ובו נראים תמונות פניהם של שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע בהר הבית בירושלים ביולי 2017, בו נרצחו השוטרים כמיל שנאן והאיל סיתאווי. המחבלים, שהיו תושבי אום אל-פחם, חוסלו באותו פיגוע. הלילה (בין שבת לראשון) הציור נמחק.
5 צפייה בגלריה
קיר הנצחה למחבלים באום אל פחם
קיר הנצחה למחבלים באום אל פחם
הגרפיטי שמנציח את המחבלים באום אל-פחם
5 צפייה בגלריה
הקיר באום אל-פחם לאחר מחיקת פני המחבלים
הקיר באום אל-פחם לאחר מחיקת פני המחבלים
הקיר לאחר מחיקת הציור
הגרפיטי כלל גם משפט שאחד המחבלים כתב בפוסט בפייסבוק לפני הפיגוע: "החיוך של מחר יהיה יפה יותר בעזרת אללה". צוירו בו גם פניהם של מוחמד כיוואן, בן 17 מאום אל-פחם שנורה למוות במאי האחרון בידי שוטרים במהלך אירוע דריסה, ושל תושב נוסף מאום אל-פחם, בן 30 שנורה למוות ב-2018 כשניסה לדקור שוטרים בכניסה להר הבית.
לצד פניהם של החמישה, הגרפיטי כלל גם את הספרה 6, כאות הזדהות עם המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע ונתפסו בהמשך, וכן ציור של כפית, שעמה לכאורה הם חפרו את החור בשירותי התא שלהם בכלא.
אחד מתושבי אום אל-פחם טען כי הקבוצה שאחראית לגרפיטי מזוהה עם מפלגת בל"ד. לדבריו, "הקבוצה ניסתה בימים האחרונים לבקש רשות מהמועצה לצייר גרפיטי ענק של שהידים, אבל המועצה לא הסכימה – עד שציירו את הגרפיטי על קיר של בית פרטי".
שכיב שנאן, אביו של רב-סמל מתקדם כמיל שנאן שנפל באותו פיגוע בהר הבית ב-2017, הביע זעם על ציור הגרפיטי, ואמר בשיחה עם ynet כי פנה לשורה של גורמים – ראש הממשלה, שר הביטחון, המפכ"ל וכן ח"כים ושרים – על מנת שהגרפיטי יוסר. גורם משטרתי הבטיח לו שהדבר ייעשה, ואכן כך נעשה.
5 צפייה בגלריה
שכיב ומג'ידה שנאן
שכיב ומג'ידה שנאן
שכיב שנאן ורעייתו מג'ידה, ששכלו את בנם השוטר בפיגוע בהר הבית. גורם משטרתי הבטיח שציור הקיר יוסר
(צילום: שמיר אלבז)
5 צפייה בגלריה
השוטרים שנרצחו בפיגוע
השוטרים שנרצחו בפיגוע
השוטרים שנרצחו בפיגוע
"זה מעיד על אובדן משילות שאין לו אח ורע", הוסיף האב השכול. "התפללתי שלא יעשו לי סימן v ביום שהילדים נהרגו, ועכשיו אני רואה קיר שעליו מחבלים מחייכים שהפכו להיות גיבורים. לא יעלה על הדעת להנציח מחבלים עם דם על הידיים".
מעיריית אום אל-פחם נמסר: "מדובר בקיר של בית פרטי שאין לנו שליטה עליו, ומצד שני נבדוק את העניין מבחינה משפטית, ייתכן שאנחנו כעירייה לא צריכים למחוק את הגרפיטי. יכול להיות שהמשטרה תצטרך לעשות זאת, ואם המשטרה מחליטה שזה לא חוקי – אז שהיא תמחק".
ח"כ פטין מולא מהליכוד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא ייתכן שבמדינה מתוקנת יהיה ציור המהלל ומשבח אנשים שרצחו בדם קר את אלו שמגנים עלינו ועל המקומות הקדושים של כולנו. כל דקה שהציור עומד על כנו היא סכין בליבן של המשפחות ותעודת עניות למדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 19:48, 02.10.21