אחרי ההודעה על חידוש השיחות בווינה בין איראן למעצמות בעניין החזרה להסכם הגרעין, שהעמדות השונות לגביו יצרו מתח במערכת הביטחון הישראלית, ועל רקע הדיווח שלפיו הרמטכ"ל אביב כוכבי השתתף בדיון חשאי במצרים עם הרמטכ"ל הסעודי על איום הכטב"מים מאיראן - שר הביטחון בני גנץ אמר היום (שני) בישיבת סיעתו כחול לבן כי ישראל משתפת פעולה עם מדינות האזור נגד טהרן - ולא רק בנושא ההגנה האווירית.
"בנושא הביטחון, המדיניות שלנו היא לעבוד כאילו אין בחירות", אמר גנץ. "חשוב לנו לזכור שהמזרח התיכון ואתגריו לא באמת מחכים לנו. ישראל אינה מתנגדת להסכם הגרעין - היא מתנגדת להסכם רע. זו עמדתנו, שאותה העברנו לידידותינו בעולם. עם חידושן האפשרי של שיחות הגרעין, אנחנו נמשיך לעבוד ביחד עם ארצות הברית ועם מדינות נוספות כדי להשפיע על עיצוב ההסכם".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
"המזרח התיכון ואתגריו לא מחכים לנו". גנץ
(צילום: אפי שריר)
5 צפייה בגלריה
אביב כוכבי, פיאד בן חאמד אל-רוואילי
אביב כוכבי, פיאד בן חאמד אל-רוואילי
אביב כוכבי והרמטכ"ל הסעודי פיאד בן חאמד אל-רוואילי
(צילום: יריב כץ)
"כך או אחרת, נמשיך בנחישות להגן על עצמנו, לבנות את הכוח, לפעול מול איראן ולהיות מוכנים לכל תרחיש", המשיך גנץ. "כפי שידוע לכם, אנחנו בונים את השותפות הרחבה שלנו עם מדינות נוספות באזור כדי להבטיח מזרח תיכון בטוח, יציב ומשגשג בהקשרי הגנה אווירת וממדים נוספים. מזרח תיכון יציב הוא אינטרס עולמי, אזורי וישראלי ראשון במעלה".
שר הביטחון התייחס גם לביקורו הצפוי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל ב-13 ביולי. "ניערך כולנו לבואו של הנשיא ג'ו ביידן, ואני מקווה שתהיה לנו פריצת דרך בעניין יכולתנו לפעול כדי לעצב את האזור ולהתמודד עם התוקפנות האיראנית באזור כולו. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא בין כל מרכיבי הממשלה". על רקע הביקור מתנהל מאחורי הקלעים מרוץ נגד הזמן בניסיון להגיע להסכמות על נורמליזציה עם סעודיה, כשהמטרה היא לפתור את הנושא עוד לפני הגעת ביידן למזרח התיכון.

אתמול ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי בחודש מרץ האחרון התקיימה בשארם א-שייח פגישה חשאית בהשתתפות בכירים מצה"ל ומצבאות ערב בנושא איום הכטב"מים מאיראן. על פי הדיווח, בין הבכירים שנועדו בשארם א-שייח היו גם הרמטכ"ל אביב כוכבי והרמטכ"ל הסעודי פיאד בן חאמד אל-רוואילי.
לפי הדיווח, בפגישה - שהייתה הראשונה מסוגה - נכחו נציגים מקטאר, ירדן, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין, שדנו במה שכונה "צעדים ראשוניים" לקראת שיתוף פעולה. הפגישה, כך דווח, נערכה בהמשך לשורת דיונים חשאיים בקרב נציגים בדרגים זוטרים יותר שעסקו בסוגיות של זיהוי והגנה מפני איומים אוויריים.
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהתרגיל האווירי Desert Falcon
תיעוד מהתרגיל האווירי Desert Falcon
מטוסי חיל האוויר בתרגיל אווירי. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
גורמים המעורים בפרטים אמרו כי המשתתפים סיכמו עקרונית על מנגנון לעדכון מיידי על איומים אוויריים, בינתיים באמצעות טלפון או מערכת ממוחשבת. הגורמים ציינו כי לא מדובר בהחלטות מחייבות, וכי השלב הבא הוא לרתום את ההנהגה המדינית בכל מדינה כדי לגבש את מנגנוני ההתרעה.
בשבוע שעבר סיפר גנץ על הסכם אזורי להגנה אווירית שמתגבש, ואף אמר כי כמה ניסיונות איראניים לתקוף את ישראל ומדינות אחרות כבר סוכלו. "המנגנון הזה עדיין בהקמה", אמר בכיר ישראלי ל"וול סטריט ג'ורנל", אך הודה כי ישנן שותפות למהלך שחשיפתן בשלב זה עדיין רגישה מדי.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
"ניערך לבואו של ביידן, אני מקווה שתהיה לנו פריצת דרך". נשיא ארה"ב
(צילום: gettyimages)
בתוך כך, גנץ פרסם אתמול בטוויטר הודעה חריגה בעניין חידושן הצפוי של שיחות הגרעין, על רקע העמדות השונות של בכירי צה"ל והמוסד בעניין ההסכם, שעליהן דווח ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". "מערכת הביטחון עוסקת באיום האיראני לילה ויום כסוגיה האסטרטגית החשובה והדחופה ביותר כעת לביטחון ישראל", כתב גנץ. "זה נעשה בתיאום בין כל זרועות הביטחון, ותוך מתן חופש דעה, כשאת ההחלטות מקבל הדרג המדיני. את השיח הפתוח והעמוק נמשיך לקיים רק בחדרים הסגורים. כל דרך אחרת פוגעת בביטחון מדינת ישראל".
גנץ התייחס בהודעתו לחילוקי הדעות בין הרמטכ"ל והמוסד לבין אגף המודיעין, בנוגע לעמדה שישראל צריכה לגבש לקראת חידוש השיחות בווינה. בצמרת אגף המודיעין, שבראשו עומד אלוף אהרון חליוה, מאמינים שמוטב לתמוך בהסכם גרוע כדי שיאפשר להרוויח זמן ולהכין אפשרויות תקיפה אמינות לאיראן מאשר לא לעגן הסכם בכלל. באמ"ן מעריכים שגם גנץ עצמו מבין שזו האפשרות הפחות גרועה עבור ישראל.
5 צפייה בגלריה
אלוף אהרון חליוה ודוד ברנע
אלוף אהרון חליוה ודוד ברנע
במוסד טוענים כי ההסכם גרוע לישראל, ואילו באמ"ן תומכים בו. ברנע וחליוה
(צילום: דובר צה"ל, רועי אברהם, לע"מ)

מנגד, במוסד מתנגדים לחזרה להסכם וסבורים שחשיפת עמדותיהם של בכירי אמ"ן נועדו כדי להשפיע על שר החוץ יאיר לפיד, הצפוי להיכנס בקרוב ללשכת ראש הממשלה, כדי שיתחיל לתמוך בהסכם. במוסד טוענים כי ההסכם הוא גרוע לישראל, ולכל היותר "יקנה" שנתיים וחצי של שקט שבהם איראן לא תתקדם בתוכניותיה - אך גם צה"ל לא יספיק לבנות תוכנית התקפית באותה התקופה. הרמטכ"ל כוכבי מתנגד להסכם במתכונתו הנוכחית ועמדתו קרובה יותר לזו של ראש המוסד דדי ברנע.
לפי המוסד, גם לאחר הסרת הסנקציות הכלכליות על איראן היא תזרים עוד יותר כסף לטרור ותמשיך להתבסס ברחבי המזרח התיכון נגד ישראל. כמו כן, במוסד סבורים כי ב-2025, לאחר הסרת ההגבלות, טהרן תאיץ את התוכניות ללא פיקוח המעצמות ותוכל להעשיר אורניום לרמה שהיא רוצה ללא בקרה. כמו כן, במוסד מעריכים כי העמדה של אמ"ן אולי תרוויח זמן לעתיד הקרוב בתור טקטיקה, אך תפסיד לטווח הארוך.