21 שנות מאסר נגזרו הבוקר (ראשון) על מוחמד לבאבידי מעכו, ששיסף את גרונה של אשתו אימאן אחמד בסכין קצבים. לבאבידי הורשע בהמתה באחריות מופחתת ולא ברצח, בגלל מצבו הנפשי. הוא גם חויב לשלם לבתם הקטינה של יותר מרבע מיליון שקלים.
המקרה התרחש בסוף 2018. לבאבידי (40) נטל סכין שמשמשת לפירוק בשר מהקצבייה בבעלות משפחתו, והחביא אותה בדירה שבה התגורר עם אשתו. כעבור שלושה ימים הוא ניגש אל הקורבן, ששהתה בחדר השינה, דקר אותה באמצעות הסכין בכמה מקומות בגופה ולבסוף שיסף את גרונה. לפי כתב האישום, במהלך הדקירות ניסתה אחמד להתגונן, אך ללא הצלחה.
4 צפייה בגלריה
מוחמד לבאבידי בבית המשפט
מוחמד לבאבידי בבית המשפט
מוחמד לבאבידי בבית המשפט, הבוקר
(צילום: נחום סגל)
4 צפייה בגלריה
הנרצחת בעכו, אימאן עווד
הנרצחת בעכו, אימאן עווד
הקורבן אימאן אחמד
לפי הפרקליטות, הנאשם יצר מיצג שווא שלפיו אשתו עודנה בחיים, ונקט פעולות נוספות במטרה להסתיר את המעשה. הוא הכניס את בגדיו וחפציו האישיים לתוך שקית אשפה, נטל את הטלפון הנייד של האישה ועזב את הדירה. הוא השליך את השקית בפח אשפה ולאחר מכן שלח מסרון מהטלפון הנייד של אחמד לאמה, שבו כביכול היא מזמינה את האם לבוא לביתם.
לאחר מכן חברו, שלא ידע מה עשה, אסף אותו ברכבו ויחד הם נסעו ליישוב כאבול. במהלך הנסיעה, הנאשם ביים שיחה במסרונים, שבה הוא שלח הודעה מהטלפון הנייד של המנוחה לטלפון הנייד שלו: "אל תאחר, אהובי". כעבור דקה הוא שלח מסרון "תגובה" עם ציור של לב. אחר כך השליך את הטלפון של אשתו לתעלת ניקוז.
בזמן שהיה בכאבול שלח לבאבידי לטלפון הנייד של אשתו תמונות של קרמיקה שהוא כביכול מעוניין לקנות עבורה, ואף קנה את אחד המוצרים. בהמשך ביקש מחברו לנסוע לדיר אל-אסד, בתירוץ שהוא הוא מעוניין לרכוש רהיטים עבור אשתו. במהלך הנסיעה שוחח עם אחותה, שהביעה דאגה לשלומה של אחמד מכיוון שלא הייתה זמינה. לבאבידי הבטיח לבדוק את שלומה כשישוב לעכו.
4 צפייה בגלריה
מוחמד לבאבידי בבית המשפט
מוחמד לבאבידי בבית המשפט
"זה לא מספיק". קרובות משפחת הקורבן בבית המשפט
(צילום: נחום סגל)
כשחזר עם חברו לדירה בעכו ביקש מחברו לעלות אליו "לשתות תה". כשנכנסו יחד לדירה ראו את גופתה של אחמד מוטלת בחדר השינה. לבאבידי החל להתפרע ולשבור חפצים. כשהגיעו השוטרים טען כי אדם פרץ לבית ורצח את אשתו.
בתחילה ייחסה התביעה לנאשם עבירה של רצח בנסיבות מחמירות והגישה כתב אישום נגדו לבית המשפט המחוזי בחיפה. לקראת סיום שלב ההוכחות, מומחה פסיכיאטרי מטעם ההגנה הסביר כי הנאשם קרוב מאוד להגנת אי שפיות מוחלטת, וזאת בשל מחלת נפש שממנה הוא סובל מגיל צעיר. הצדדים הגיעו להסדר שלפיו הנאשם יורשע בסעיף של המתה בנסיבות של אחריות מופחתת ובשיבוש מהלכי משפט. המדינה ביקשה עונש של 23 שנות מאסר, וההגנה ביקשה לגזור עליו 19 שנות מאסר. לבסוף כאמור נגזרו עליו 21 שנות מאסר ותשלום פיצויים על סך 258 אלף שקלים למשפחה. בעבר כבר ריצה שלוש שנות מאסר בגין עבירות רכוש, אלימות ותקיפת שוטר.
סנגורו של הנאשם, עו''ד משה גלעד, אמר בעקבות גזר הדין: "אני סבור שגזר הדין הוא נכון וראוי, ומצער שהוא קיים בעולם בכלל בשל המוות הטרגי של המנוחה. האישום השתנה מרצח בנסיבות מחמירות לנסיבות של אחריות מופחתת, עקב האבחנה של הנאשם כחולה נפש מגיל צעיר, עליה הוא לא סיפר לחוקרים. מומחי שער מנשה בדקו אותו וקבעו כי מצבו הנפשי קרוב מאוד למצב של חוסר אחריות מוחלט, ויש סעיף חדש בעניין הזה - המתה בנסיבות של אחריות מופחתת. וככה הגיע להסדר הטיעון".
4 צפייה בגלריה
עו"ד משה גלעד
עו"ד משה גלעד
עו"ד משה גלעד המייצג את לבאבידי
(צילום: שמיר אלבז)
דודתה של המנוחה, עודה, הביעה תרעומת על העונש. "זה לא מספיק. טוענים שהוא לא שפוי - מאיפה? למה? הוא תכנן את הרצח, איך ייתכן שהוא לא שפוי? ציפינו לגזר דין מוות", אמרה.
עו"ד תומר בן חמו המלווה את המשפחה מטעם הסיוע המשפטי במחוז חיפה, מסר: "מדובר במעשים קשים, אכזריים מאוד, במסגרת המשפט שנערך קרוב לשלוש שנים המשפחה הסכימה להסדר טיעון מתוך הבנה של הסיטואציה המאוד מיוחדת, של המצב המאוד מיוחד במשפט הזה ואני סבור שמדובר בעונש הולם בנסיבות המקרה ואני מצטער כל כך על האירוע. המשפחה מזועזעת ומנסה ללקט את השברים מהאירוע הקשה".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.