כתב אישום הוגש הבוקר (שני) נגד גולן אביטן, בן 54 מאשדוד, שנאשם ברצח בפרשה 512 – פרשת ארגוני הפשע שנחשבת לתיק הדגל של מערכת האכיפה. לפי כתב האישום שהוגש נגד אביטן, הוא נמלט מהארץ למרוקו בזמן ניהול המשפט נגדו, בעודו מנצל "חלון התאווררות" מהאזיק האלקטרוני שהוצמד לו.
1 צפייה בגלריה
גולן אביטן מובא להארכת מעצר
גולן אביטן מובא להארכת מעצר
גולן אביטן, לפני דיון בהארכת מעצרו בחודש שעבר
(צילום: שאול גולן )
אביטן נעצר בנתב"ג בחודש שעבר, ארבע שנים אחרי שאמר למפקח עליו כי עליו להגיע לטיפול שיניים. ב-2019 דווח כי הוא נעצר במרוקו, ובהמשך נכלא לשלוש שנים בגין עבירות זיוף ומרמה. עם סיום ריצוי עונש המאסר שלו במרוקו, גורש אביטן לישראל, ועם הגעתו לארץ, כאמור, נעצר.
על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד ניסים מרום, שרון הר ציון וקורל שריג–פאפו, בשנת 2015 הוגש נגד אביטן ואחרים כתב אישום במסגרת "פרשה 512". לאביטן יוחסו בין היתר רצח, ניסיון רצח, חבלה בכוונה מחמירה וקשירת קשר לפשע והכל במסגרת ארגון פשיעה. בנוסף, בשנת 2017 הוגש נגד אביטן כתב אישום נוסף לבית המשפט השלום. במסגרת שני ההליכים נעצר באיזוק אלקטרוני, נקבעו בעניינו ערבויות בסך מיליוני שקלים ונאסר עליו לצאת מן הארץ. בהמשך, ניתנו לו חלונות התאווררות כמה פעמים בשבוע.
בכתב האישום תואר כי ב-10 באוקטובר 2018, בזמן חלון התאווררות ממעצרו, יצא אביטן עם אחד המפקחים עליו באמתלה כי נקבע לו טיפול שיניים. עם הגיעם לחניון המרפאה הורה אביטן למפקח לעצור את רכבו בסמוך לאדם אחר, שטען כי הוא מפקח אחר. בשעה 20:00, עם סיום חלון התאווררות, לא שב אביטן למקום המעצר באיזוק, ונמלט מהארץ בדרך שאינה ידועה לרשויות האכיפה – והגיע למרוקו.
בבקשת המעצר עד תום ההליכים שהוגשה במקביל, ציינה הפרקליטות כי אביטן ברח בעודו עצור באיזוק אלקטרוני ותחת ערבויות בסך מיליוני שקלים. "לבריחה קדם תכנון קפדני וביצוע פעולות הכנה מתוחכמות. המשיב פעל בתעוזה רבה תוך שהוא דורס ברגל גסה את האמון שנתן בו בית המשפט ונתנו בו ערביו ובמטרה מוצהרת לסכל את ההליך המשפטי שמתנהל נגדו ולהימנע מהעונש הצפוי לו, אם יורשע", נכתב עוד. כתב האישום מייחס לאביטן עבירות בריחה, שיבוש מהלכי משפט והפרת הוראה חוקית.
עו"ד יניב שגבעו"ד יניב שגב
עורך הדין יניב שגב, סנגורו של אביטן, מסר בתגובה: "גולן ייקח אחריות על הטעות שביצע עת ברח באמצע משפטו, ואולם ייאבק בחירוף נפש נגד האישומים המיוחסים לו בפרשת 512, אותם הוא מכחיש מכל וכל".
במסגרת פרשה 512 נאשם אביטן, שנחשב מזוהה עם ארגון הפשיעה אברג'יל, כי קנה את השלטים עבור מטען החבלה שהתפוצץ בפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי בתל אביב . בחודשים שקדמו להיעלמותו, במסגרת ניסיונות להגיע להסדר טיעון עם כל הנאשמים, ביקש התובע כי אביטן ירצה שמונה שנות מאסר. אביטן סירב להצעה, והמשפט המשיך להתנהל. למעשה, הוא היה היחיד מבין 17 הנאשמים שסירב להסדר הטיעון.
בפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי ב-2003, שמטרתו הייתה לחסל את זאב רוזנשטיין בחנות המרת כספים שאליה הגיע לא פעם, נרצחו שלושה בני אדם ונפצעו עשרות עוברי אורח תמימים. ביוני השנה גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת פרשה 512 שלושה מאסרי עולם ועוד 15 שנה על העבריין יצחק אברג'יל, שהורשע בשלושה מעשי רצח, בעבירות סמים בהיקפי ענק, בעמידה בראש ארגון פשיעה ובעבירות נוספות. בנוסף הוטל על אברג'יל לשלם קנס בסך 1.5 מיליון שקלים למדינה ו-114 אלף שקלים לכל אחת ממשפחות הנרצחים. "זה לא היה שונה מפיגועי הטרור של אז", צוין בגזר הדין.