בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (יום שלישי) שלושה מאסרי עולם ועוד 15 שנה בכלא על יצחק אברג'יל, שנחשב ל"עבריין מספר 1 בישראל" במשך שנים. "הוא עמד בראש ארגון פשע שלא היה כמותו", אמרה השופטת גיליה רביד בהקראת גזר הדין, וציינה כי הפיגוע הפלילי ב-2003, אז נרצחו שלושה חפים מפשע, "לא היה שונה מפיגועי הטרור של אז".
בנוסף הוטל על אברג'יל לשלם קנס בסך 1.5 מיליון שקלים למדינה ו-114 אלף שקלים לכל אחת ממשפחות הנרצחים. "אני שמחה שהוא קיבל את עונשו, שיירקב וימות בכלא", אמרה באולפן ynet אחותו של משה מזרחי, אחד הנרצחים בפיגוע הפלילי. לצד אברג'יל נגזר דינם של שבעה נאשמים נוספים במסגרת המשפט הפלילי הגדול בישראל, שזכה לכינוי "פרשת 512". בין היתר עופר בוהדנה נידון לשלושה מאסרי עולם שירוצו בחופף, ואבי רוחן נשלח ל-25 שנה בכלא. הפירוט המלא: בהמשך הכתבה.
אברג'יל הורשע בשלושה מעשי רצח, בעבירות סמים בהיקפי ענק, בעמידה בראש ארגון פשיעה ובעבירות נוספות. עם הגעתו לאולם בית המשפט, ולפני מתן גזר דינו, אמר אברג'יל, שהוקף באנשי שב"ס רבים: "תרבות השקר מושרשת במשטרה ובפרקליטות. היום זה יצחק אברג'יל, מחר זה מישהו אחר. צריך לנקות את תרבות השקר".


10 צפייה בגלריה
גזר דין פרשה 512
גזר דין פרשה 512
אברג'יל, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
משה מזרחי, נפתלי מגד ורחמים סרויה
משה מזרחי, נפתלי מגד ורחמים סרויה
יצחק אברג'יל והקורבנות שנרצחו בפיגוע הפלילי בת"א
(צילום: מוטי קמחי, שאול גולן, דני סולומון, יריב כץ)
ראש הרכב השופטים, גיליה רביד, אמרה בהקראת גזר הדין כי "זהו אקורד הסיום של תיק עצום ומורכב. ההליך חשף ארגון פשיעה אלים ורב-עוצמה, שפעילותו חובקת עולם. בוצעו מעשי אלימות לרבות רצח, תוך התעלמות מוחלטת מהאפשרות לפגיעה בחפים מפשע". אברג'יל קטע את דבריה ואמר כי "את חלוף הזמן את והתובע ניסים מרום שכחתם". השופטת איימה שתוציא אותו מהאולם, אם ימשיך להפריע לה.

"הפיגוע הפלילי - תוכנית אכזרית וחסרת עכבות"

השופטת רביד אמרה על אברג'יל כי "כל העבירות המדוברות, שחומרתן מדברת בעד עצמן, נעשו במסגרת ארגון הפשיעה שעמד בראשו ושלט בו ללא מצרים. הוא שלט בו בעזרת קשריו והמוניטין שלו. מדובר היה בארגון שלא היה כמותו באותם ימים וספק אם עד היום. הוא היה המוציא והמביא של הארגון, האלטר-אגו, הנחה פעילות פלילית ונתן את אישורו".
על אחד האישומים, פיצוץ מכונית התופת בכיכר פלומר - אחד מניסיונות החיסול של זאב רוזנשטיין, יריבו של אברג'יל - אמרה כי "זו הייתה תוכנית עבריינית שבוצעה בצורה מדוקדקת. אברג'יל פנה לאדם שהפך לעד מדינה שירכיב מטען. הוא הורכב בפגוש על רכב גנוב והמטען פוצץ במקום הומה אדם. נפצעה שורת אנשים. אברג'יל היה היוזם ובעל האינטרס. הוא הכתיב את שיטות הפעולה".
10 צפייה בגלריה
 יצחק אברג'יל בבית המשפט
 יצחק אברג'יל בבית המשפט
קטע את דברי השופטת. אברג'יל
(צילום: יריב כץ)

לגבי הפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי, שבו נרצחו שלושה חפים מפשע, אמרה כי "גם במקרה זה היה אברג'יל היוזם. חלקו בביצוע היה קרדינלי, הוא נתן אור ירוק לצאת לדרך. זו הייתה תוכנית אכזרית וחסרת עכבות שלא הייתה שונה מפיגועי הטרור שהיו באותם ימים. על בית המשפט להביע את סלידתו ממעשים כאלו ולהעביר מסר חד וברור".
בעקבות כל אלו, גזרו עליו השופטים שלושה מאסרי עולם ועוד 30 שנה בכלא, שמחציתן ירוצו בחופף למאסרי העולם. בנוסף הוטל עליו לשלם קנס בסך 1.5 מיליון שקלים למדינה ו-114 אלף שקלים לכל אחת ממשפחות הנרצחים.

העונשים של יתר הנאשמים

על נאשם נוסף, אבי רוחן, נגזרו 25 שנות מאסר. "הוא היה בעל ארגון משלו ששימש מחליף לאברג'יל בהיעדרו מהארץ", אמרה השופטת רביד. "אין לקבל את טענתו שחלקו בפיצוץ ביהודה הלוי היה משני".
עופר בוהדנה, שהורשע אף הוא בשלושה מעשי רצח ביהודה הלוי, נידון לשלושה מאסרי עולם שירוצו בחופף, ולעוד חמש שנות מאסר. אהרון סוסן נידון ל-12 שנים בכלא. יעקב בן שיטרית, שהורשע בעבירות סמים ובחבלה חמורה, נשלח לעשר שנות מאסר.
10 צפייה בגלריה
השופטים
השופטים
השופטים. במרכז, ראש ההרכב גיליה רביד
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
ניסים מרום
ניסים מרום
התובע ניסים מרום מרוצה
(צילום: יריב כץ)
שמעון סבח, שהשופטת ציינה כי היה מעורב גם באירוע פלילי אחר, שבו נרצחה מרגריטה לאוטין בחוף בת-ים, נשלח ל-16 שנים בכלא. פטריק עמוס קיבל הקלה מטעמי שיקום ונידון לחמש שנות מאסר. גזר דין זהה – חמש שנות מאסר – קיבל אבי לוקר, שהשופטים התחשבו בגילו ובעובדה שמאז אותה תקופה לא הסתבך בפלילים.
"אנחנו מבקשים להביע תנחומינו בפני משפחות הקורבנות", אמרה השופטת בסוף דבריה. "נחשפנו לתחושות של חוסר אונים וחוסר צדק של המשפחות. כולנו תקווה שאחרי שנים רבות הדבר יהווה עבורם נחמה פעוטה".

אחות אחד הנרצחים: "בוכה על הבן שלי"

בריאיון לאולפן ynet, מיד לאחר הישמע גזר דינו של אברג'יל, דמעה יעל מזרחי, אמו של משה מזרחי שנרצח באותו פיגוע פלילי: "אני בוכה על הבן שלי". על גזר הדין אמרה: "אני שמחה שהוא קיבל את העונש שלו, שיירקב שם וימות שם. שום דבר לא מנחם. סתם הלך לי פרח". היא סיפרה כי בנה "עבד באזור, בדיוק חזר מהבנק וישב בחוץ על האופנוע. הוא והבן של בעל הבית ועוד נהג מונית שיצא מהמסעדה, ואז אירע הפיצוץ".
10 צפייה בגלריה
אבי רוחן הנאשם בבית המשפט
אבי רוחן הנאשם בבית המשפט
נשלח ל-25 שנה בכלא. אבי רוחן
(צילום: מוטי קמחי)
רפי סרויה, אחיו של רחמים סרויה שנרצח אף הוא בפיגוע הפלילי ב-2003, אמרה: "זאת סגירת מעגל עבורנו. נגמר הסיפור. עשרים שנה זה כל כך הרבה זמן וזה מה שייחלנו לו כל השנים. טוב שזה נגמר".
לפני הקראת גזר הדין קראה אשת אחד הנאשמים לעבר התובע מרום: "ניסים, לא תזכה לראות את הילדים. שאלוהים ייקח אותם ממחלות קשות. 7 שנים של משפט מכור. אם היה צדק הכל היה מוסרט".

פרקליטו של אברג'יל: "הוא לא רצח חפים מפשע"

סנגורו של אברג'יל מטעם הסנגוריה הציבורית, עו"ד שמשון וייס, הגיב לגזר הדין: "מרגע שיצחק הורשע גזר הדין הפך להיות צפוי, לא חשבנו שיהיה אחר. השופטים במידת מה אפילו הקלו בגזר הדין. כרגע גזר הדין לא רלוונטי. אנחנו נלחמים על עצם ההרשעה. יצחק אברג’יל לא קשור לרצח חפים מפשע ולניסיון הפגיעה ברוזנשטין. התיק התבסס על עדויות של עדי המדינה שחלקם נמלטו. לא זכינו למשפט הוגן. יצחק אברג’יל חף מפשע מעניין הרצח".
עו"ד אבי כהן, סנגורו של אבי רוחן: "אנחנו ניאבק ומקווים לקבל אוזן קשבת בבית המשפט העליון. עדי המדינה ביצעו עבירות חמורות עשרות מונים ממה שביצע לכאורה אבי רוחן. אני סבור שפרקליט המדינה והיועמ"ש צריכים לשקול את הדברים טוב לפני שהם חותמים על הסכמים נוספים".
ראש צוות התביעה, עו"ד ניסים מרום מפרקליטות מחוז תל אביב פלילי, אמר כי "מסע בן 18 שנים של שיתוף פעולה בין הפרקליטות למשטרת ישראל מגיע היום לסיומו, בהטלת עונשים חמורים על ראשי וחברי ארגון הפשיעה המסוכן והאלים ביותר שפעל בישראל. ארגון שלא בחל באמצעים ורצח שלושה אזרחים חפים מפשע בלב ת"א, זאת לצד עבירות אלימות חמורות ועסקאות סמים בינלאומיות. אנו תקווה כי גזר דין זה יהווה סגירת מעגל עבור משפחות הקורבנות, הגם שאין בו כדאי להביא מזור לסבלם. מדינת ישראל תמשיך במאבקה העיקש והנחוש נגד ארגוני הפשיעה הפוגעים בביטחון האישי של אזרחי המדינה".
לפני שבע שנים, ב-13 ביולי 2015, פרקליטות מחוז תל אביב והמרכז בראשות התובע מרום הגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתבי אישום נגד בכירים בעולם הפשע, ובראשם אברג'יל. לצדו הואשמו גם אחיו מאיר אברג'יל, יד ימינו מוטי חסין, העבריין אבי רוחן ו-14 מעורבים נוספים. בהתאם לחוק המאבק בארגוני הפשיעה, כתבי האישום ייחסו למעורבים, כל אחד לפי חלקו, שורה של עבירות רצח, עבירות סמים בהיקפים אדירים ברחבי העולם ועבירות נוספות.
10 צפייה בגלריה
מוטי חסין בבית משפט המחוזי בתל אביב
מוטי חסין בבית משפט המחוזי בתל אביב
נידון ל-5 שנות מאסר בהסדר טיעון. מוטי חסין
(צילום: מוטי קמחי)
אישומים מרכזיים היו ניסיונות החיסול של העבריין זאב רוזנשטיין, יריבו של אברג'יל בתחילת שנות ה-2000, שלא צלחו. באחד מהם, בשנת 2003, מטען שהונח כדי לפגוע ברוזנשטיין הוצמד לצ'יינג' ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. המטען התפוצץ וגרם למותם של שלושה אזרחים חפים מפשע - משה מזרחי מאילת, רחמים צרויה מתל אביב ונפתלי מגד מאשדוד - ופצע עוד עשרות.
שורת עדי מדינה, שרובם היו חלק מארגונו של אברג'יל, העידו במשפט במשך חודשים ארוכים וסייעו בהפללת אברג'יל וחבורתו. בין היתר העיד "בומבי", איש המבצעים שהוציא לפועל את הפיגוע ביהודה הלוי בהוראת אברג'יל. מנגד, כלל הנאשמים במשפט הכחישו לחלוטין את כל האישומים בו.
בהכרעת הדין קבעו השופטים כי הוכח שאברג'יל עמד בראש ארגון פשע ו"שלט בו שלטון ללא מצרים". הוא הורשע גם בניסיון לרצח בניסיון החיסול של רוזנשטיין בכיכר פלומר בתל אביב. כאמור, באישום המרכזי שנוגע לפיגוע הפלילי ביהודה הלוי הורשע אברג'יל בשלוש עבירות רצח.
10 צפייה בגלריה
מאיר אברג'יל
מאיר אברג'יל
גם הוא זכה להסדר טיעון. מאיר אברג'יל
(צילום: צביקה טישלר)
10 צפייה בגלריה
עו"ד שמשון וייס עם אברג'יל ב-2017
עו"ד שמשון וייס עם אברג'יל ב-2017
עו"ד שמשון וייס עם אברג'יל ב-2017
(צילום: מוטי קמחי)
שורת נאשמים הגיעו לפני כן להסדר טיעון בפרשה. כך למשל, מאיר אברג'יל ומוטי חסין נידונו לחמש שנות מאסר. אילן בן שיטרית, שמרצה מאסר ממושך אחר, נידון לשבע שנות מאסר, וכך גם משה מלול. דודו בן שטרית נידון לעשר שנות מאסר. הנאשם ז'וז'ו לוי נמצא מת בתאו במהלך המשפט, ואילו הנאשם גולן אביטן נמלט במהלך מעצר הבית שלו מישראל ונמצא במרוקו.
לצד מרום, את הפרקליטות ייצגו שורת פרקליטים, ובהם עורכת הדין שרון הר ציון. את אברג'יל ייצג עורך הדין שמשון וייס מהסנגוריה הציבורית, יחד עם לירז מאיר. בתיק ייצגו, בין היתר, עורכי הדין ניר אלפסה, רצון דרחי, אייל בסרגליק, אבי כהן, אביגדור פלדמן ניר שניידרמן ליאור שטלצר ועוד.
קורין אלבז אלוש ואטילה שומפלבי השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 08:22, 28.06.22