לפחות שני אזרחים שבדים נרצחו הערב (יום ב') בפיגוע ירי במרכז בריסל. לפי הדיווחים המחבל צעק "אללהו אכבר" והכריז כי הוא איש דאעש. הירי בא אחרי שבימים האחרונים היו כוחות הביטחון במערב אירופה בכוננות גבוהה מחשש לפיגועים איסלאמיסטיים על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס, אך לא מן הנמנע כי מדובר במעשה נקמה של המחבל על אירועי שריפת הקוראן שנרשמו לאחרונה בשבדיה.

4 צפייה בגלריה
בלגיה בריסל ירי קטלני חשד ל פיגוע שני אוהדי נבחרת שבדיה נרצחו
בלגיה בריסל ירי קטלני חשד ל פיגוע שני אוהדי נבחרת שבדיה נרצחו
תיעוד הירי בבריסל. הרוצח נמלט על טוסטוס
4 צפייה בגלריה
 בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה זה המחבל מצטלם
 בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה זה המחבל מצטלם
הכריז בסרטון: "הרגתי כופרים". המחבל שברח
בעקבות הפיגוע הערב הודיעה בלגיה כי היא מעלה את רמת כוננות הטרור שלה לדרגה 4 - הדרגה הגבוהה ביותר. עדי ראייה סיפרו כי המחבל שביצע את הירי לא רק צעק "אללהו אכבר", אלא גם הכריז שהוא מבצע אותו כנקמה על האירוע המחריד אתמול בארה"ב, שבו ילד פלסטיני בן שש נרצח בדקירות כנקמה על מתקפת הטרור של חמאס נגד ישראל. לפי שעה אין לכך אישור רשמי.
פיגוע הירי אירע כחמישה קילומטרים מאצטדיון הייזל, שבו נערך הערב משחק הכדורגל בין נבחרות בלגיה ושבדיה במסגרת מוקדמות אליפות אירופה. בתקשורת הבלגית דווח כי הנרצחים לבשו חולצות של הנבחרת השבדית, וככל הנראה מדובר באוהדיה. אחרי היוודע דבר הפיגוע הופסק המשחק. לפי הדיווחים שני הנרצחים נורו למוות במונית, ואחר כך ירה המחבל באדם נוסף בלובי של בניין סמוך.
בסרטון שהועלה לרשת מזירת הפיגוע נראה הרוצח, לבוש ז'קט כתום ולראשו כובע בייסבול לבן, רודף אחרי אדם אחר לתוך בניין ויורה לעברו ברובה גדול. לפי הדיווחים מדובר בנשק אוטומטי, ואחרי הירי הצליח המחבל להימלט על טוסטוס. בהמשך העלה לרשתות החברתיות סרטונים שבהם הוא מספר כי רצח שלושה אנשים, ואומר שמדובר בנקמה. הוא התפאר כי רצח "כופרים", כלשונו, ואמר: "אנחנו חיים ומתים למען הדת שלנו".
4 צפייה בגלריה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
כוחות הביטחון הבלגיים בזירה. האירוע נחקר כפיגוע
(צילום: HATIM KAGHAT / BELGA / AFP)
"אללהו אכבר, השם שלי הוא עבד אל-סלאם אל-גווילאני ואני לוחם למען אללה", אמר המחבל בסרטון שפרסם. "אני מהמדינה האיסלאמית (דאעש). אנחנו אוהבים את מי שאוהבים אותנו ושונאים את מי ששונאים אותנו. אנחנו חיים למען דתנו ומתים למען דתנו. השבח לאללה. אחיכם נקם בשם המוסלמים. הרגתי שלושה שבדים בינתיים, השבח לאללה. שלושה שבדים, כן. מי שעשיתי לו משהו רע – שיסלח לי. ואני סולח לכולם. סלאם עליכום".
ייתכן שבדבריו על נקמה מתכוון המחבל לאירועים שנרשמו בחודשים האחרונים בשבדיה ושבהם ניצלו כמה מפגינים את חוקי חופש הביטוי המתירניים שלה כדי לשרוף את הקוראן, לדרוך עליו ולבזות אותו. המעשים עוררו זעם אדיר והפגנות ענק בעולם המוסלמי, והביאו בין השאר מאות בני אדם לפרוץ לשגרירות שבדיה בעיראק. במדינות האיסלאם נשמעות זה זמן רב קריאות לנקום בשבדיה באמצעות פיגועים.
4 צפייה בגלריה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
(צילום: Johanna Geron, רויטרס )
בבלגיה חיה קהילה מוסלמית גדולה, ושכונת מולנבק בבירה בריסל נחשבה באמצע העשור הקודם לאחת מבירות הטרור של אירופה. משם יצאו בין השאר המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור בפריז שבה נרצחו ב-2015 יותר מ-130 בני אדם. בשנת 2016 ספגה בלגיה מתקפת טרור רצחנית בנמל התעופה של בריסל, שבה נהרגו 11 בני אדם ו-35 נפצעו.
ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, אמר הערב בעקבות הפיגוע: "אני שולח תנחומים עמוקים לקרובי הנרצחים במתקפה הפחדנית בבריסל. אני עוקב אחר ההתפתחויות עם שרי המשפטים והפנים מהמרכז לניהול משברים לאומיים". גם נשיאת האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין גינתה את הפיגוע, ואמרה כי מדובר ב"מתקפה נתעבת". נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי בלגיה שוב הוכתה בידי "מתקפת טרור איסלאמיסטית", וכי "אירופה מיטלטלת".