לוחם מג"ב שירה בראמי חמדאן אלחלחולי בן ה-12 במחנה הפליטים שועפט שבמזרח ירושלים זומן הבוקר (רביעי) למתן עדות במח"ש, שפתחה בחקירת התקרית לאחר שהנער החשוד - שלפי המשטרה ירה זיקוקים וסיכן את הכוחות - מת מפצעיו. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע למשרדי מח"ש בירושלים בליווי עורכי דין, לקראת החקירה בעניינו של הלוחם.
מלשכתו של השר נמסר כי "עמדתו היא שהלוחם צריך לקבל פרס, לא חקירה". גם חבריו של הלוחם, קלע בימ"ס ירושלים, הגיעו למקום. בחקירתו טען הלוחם כי "הירי בוצע בהתאם לנהלים, הוא בוצע באופן ודאי לפלג גוף תחתון לאחר שהאובייקט סיכן כוח לוחמים".

2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
היועמ"שית לבן גביר: "הימנע מלעבור על החוק"
(צילום: גיל נחושתן, EPA)
גורם במח"ש הבהיר כי ״אין חשד ספציפי לפלילים נגד הלוחם", וכי "מדובר בגביית עדות פתוחה על האירוע״. סניגוריו של הלוחם טענו אחרת, ואמרו כי "הוא נחקר באזהרה, בחשד לגרימת מוות". בן גביר התייצב במשרדי מח"ש במטרה לתמוך בו, ואמר בהצהרתו כי "מח"ש הורסת את ההרתעה. מזעזע בעיניי שהמחלקה בכלל העזה להזמין את הלוחם הגיבור שעשה את מה שאנחנו מצפים ממנו. זו בושה וחרפה. אפעל להעניק ללוחם צל"ש".
הוא הוסיף כי "במשך כל השנה האחרונה אנחנו עובדים במשרד לביטחון לאומי נגד הזיקוקים כמו אלו שהנער ניסה לזרוק על הלוחמים שלנו. הם יכולים לעוור ויכולים אפילו לרצוח. מח"ש פוגעת בלוחמים שלנו, זו שערורייה גדולה. הייתי בטוח שאחרי השבעה באוקטובר הם ילמדו, אבל במח"ש לא מבינים. אני מגבה את הלוחמים ואני חושב שכל משטרת ישראל מסכימה איתי, אנחנו לא נפקיר את הלוחמים. ניתן להם גב, לא ניתן שייפגעו. אני לא יכול ואין לי רצון להתערב בחקירה, אבל אני מעביר כאן מסר".
בתגובה להצהרתו של השר שיגרה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מכתב, ובו כתבה: "חקירות פליליות, גם של שוטרים, מתנהלות בעצמאות מוחלטת של גורמי החקירה, לרבות גורמי מח"ש. כל התערבות מטעמך בחקירות, בדרך ישירה או עקיפה, מפרה את החוק, פוגעת פגיעה קשה בשלטון החוק ומהווה פוליטיזציה של מערכות אכיפת החוק והשפעה אסורה עליהן. יש להימנע לאלתר". היא הבהירה כי "אין במכתב זה כדי להביע עמדה ביחס לחקירה המתנהלת או לחשוד, אלא רק ביחס להתנהלותך".
בן גביר השיב ליועמ"שית, והכריז: "בהיותי ממונה על המשטרה תפקידי לתת גב ללוחמים, קל וחומר מקום בו שוטרי ולוחמי משטרת ישראל מצויים בסכנת חיים ברורה ומיידית. חופש הביטוי שמור גם לשרים, יש לי זכות מלאה למתוח ביקורת חריפה על ההחלטה המקוממת. 'מכתבי איומים' אינם מרתיעים אותי".
פרקליט המדינה הגיב גם הוא להצהרת השר, ומסר כי "כל התערבות מטעם גורם פוליטי בחקירות פליליות - בדרך ישירה או עקיפה - מהווה הפרה בוטה של החוק ופוגעת בשלטון החוק באופן פסול ואסור. אין מקום להשלים עם אמירות המכוונות נגד המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, אשר יש בהן כדי לפגוע בעצמאותה של מערכת אכיפת החוק. המחלקה לחקירות שוטרים תמשיך לפעול באופן עצמאי ולא תירתע מפני ניסיונות השפעה על עבודתה".
מאוחר יותר, במליאת הכנסת, תקף ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) את השר על רקע הגעתו למשרדי מח"ש - ובין השניים התפתחו חילופי צעקות. טיבי כינה אותו "גזען", ואמר "כל כלב ביג'י יומו". בתגובה, בן גביר קרא: "לכו לסוריה. כל הכבוד למג"ב. טוב מאוד שהרגו מחבל".


2 צפייה בגלריה
ראמי חמדאן אלחלחולי
ראמי חמדאן אלחלחולי
בן ה-12 שנהרג
הירי בוצע אמש במהלך הפרת סדר שכללה יידוי בקבוקי תבערה וירי זיקוקים בכינון ישיר לעבר כוחות הביטחון. הכוחות הגיבו בירי - שממנו נפגע אנושות בן ה-12, שמותו נקבע כאמור בבית החולים. במזרח ירושלים אמרו כי התיעוד מהמקום מראה את רגע הירי בנער. הפרת הסדר פוזרה לפי המשטרה על ידי כוחות הביטחון, ללא נפגעים נוספים.
לאחר הירי אמר בן גביר כי הוא "מגבה את לוחמי מג״ב שמסכנים חייהם כעת מול עשרות פורעים ערבים בעיסאוויה" - כשהוא מתכוון בכלל למחנה הפליטים שועפט. "אני מצדיע ללוחם שהרג את המחבל שניסה לירות לעברו ולעבר הכוחות זיקוקים. כך בדיוק צריך לפעול נגד מחבלים - בנחישות ובדייקנות", הוסיף.