בימים אלה מציינים ברחבי העולם ארבע שנים למהפכת MeToo, ששינתה את השיח סביב אלימות מינית והפנתה את הבושה לצד הפוגע. מיליוני נפגעות ונפגעים ברחבי העולם מצאו בתנועה הזו קהילה ששחררה אותם משנים של בדידות. ynet ממשיך להשמיע את קולם של הנפגעות והנפגעים.
במהלך מבצע "צוק איתן", כפיר גולן היה משגיח כשרות בבסיס צבאי, בסך הכל כמה חודשים בצה"ל. "נפגעתי מינית על ידי העוזר של רס"ר המטבח. הוא היה אדם כוחני שידע לדאוג למקורביו. כל מי שהכיר אותו קצת ידע שמוטב שיהיה בצד שלך, וגם אני נכנעתי תחת מרותו".
"באחת הפעמים שחזרתי לבסיס הוא נעמד מולי בפינה צדדית בחדר האוכל והתחיל לדבר איתי. תוך כדי שאנחנו מדברים הוא שלח פתאום יד לעבר איבר המין שלי. ברגע הראשון הייתי בהלם אבל אז התעשתי והזזתי לו את היד".
"שבע שנים עברו מאז אבל את המשפט שהוא אמר לי אני לא אשכח 'אם עוד פעם תתפוס לי את היד אני אשבור לך את העצמות'. הייתי בהלם מוחלט והלכתי משם. מאוחר יותר יצאתי הביתה ודי הדחקתי את העניין".
באותה תקופה כפיר הגיש בקשה לעבור לתפקיד קרבי. "התלבטתי מה לעשות. ידעתי שההשפעה שלו עליי כפולה ושכל תלונה שלי כנראה תגרום לכך שבקשתי לא תאושר ואשאר בגדוד עד לסוף השירות, אז סתמתי את הפה. גם מאוד התביישתי, איך בחור חזק וגדול כמותי נתן למשהו כזה לקרות?".
1 צפייה בגלריה
כפיר גולן תקיפה מינית מי טו עדות me too
כפיר גולן תקיפה מינית מי טו עדות me too
גולן. "מאוד התביישתי, איך בחור חזק וגדול כמותי נתן למשהו כזה לקרות?"
(צילום: שחר גולדשטיין)
כפיר הועבר בהמשך השירות למסגרת קרבית-חרדית. "היה שם בחור שהחמיא לי בצורה מוגזמת. בהתחלה חשבתי שהוא סתם חברותי ומנסה לעודד אותי, אבל מהר מאוד זה נהיה מוגזם. 'אני אוהב אותך', 'אני לא הולך לישון לפני שאתה אומר לי לילה טוב'. הרגשתי שזה חריג, התלוננתי למ"כ שלי, אבל אמרו לי שאני פשוט לא מבין את הסיטואציה".
"השיא היה כשפעם אחת הייתה לנו שיחה מחלקתית וכשנכנסתי לחדר שברתי מנורה. התכופפתי לנקות את השברים והחייל הזה נתן לי מכה בישבן ואמר 'חתיכת תחת יפה יש לך'. הייתי בשוק מוחלט. הלכתי לדווח על המקרה, הייתי בהלם מהסיטואציה. אני זוכר שנכנסתי לשירותים ובכיתי, אבל מבחינת המפקדים שלי הסיפור נגמר שם".
כיום כפיר משתף את הפגיעות שעבר כדי לעודד את השיח בנושא בקרב גברים. "הנושא של תקיפות מיניות כלפי גברים לא מדובר ולא זוכה לחשיפה בשיח. אבל אנחנו כאן, ואנחנו אנשים אמיתיים שנפגעו וסוחבים את הצלקות יום יום, שעה שעה. אני רוצה שהחשיפה שלי תעודד עוד גברים להפסיק לפחד, להתבייש או להתחבא. לחשוף את עצמם בפנים גלויות ללא מורא. הלוואי שהסיפור שלי יהווה השראה לגברים רבים נוספים לחשוף את שעבר עליהם בעל כורחם".
"כל נושא הפגיעות המיניות לא מספיק מדובר בקהילה הדתית. בחברה הדתית, ובפרט בחברה החרדית, אין מספיק ידע כדי לדעת להתמודד נכון עם מקרים של תקיפה מינית", אמר כפיר. "זה נכון שבעתיים כאשר הפגיעה היא בילדים או בגברים, אז לעתים רבות לצערי הקהילה בוחרת מחוסר ידע לגונן דווקא על התוקף ולהאשים את הקורבן".
"כשהדברים קרו מאוד התביישתי בכל מה שאירע, איך בחור חזק וגדול כמותי נתן למשהו כזה לקרות?", סיכם כפיר. "רק לפני מספר שנים הבנתי שהבושה היא לא שלי אלא של התוקף".