מהודו הגיעו היום (שני) תמונות ראשונות של המכלית המסחרית שהותקפה שלשום על ידי כטב"ם, שלפי הפנטגון שוגר מאיראן. לספינה, שלוותה אל נמל מומבאי והגיעה אליו יומיים אחרי התקיפה, קשרים לישראל.
6 צפייה בגלריה
תמונות של הספינה שהותקפה על ידי כטבם האיראני
תמונות של הספינה שהותקפה על ידי כטבם האיראני
תיעוד מהספינה שנפגעה
כתוצאה מפגיעת הכטב"ם, לפי הדיווחים, אש פרצה על המכלית Chem Pluto, אך היא כובתה ולא היו נפגעים בקרב אנשי הצוות. המכלית נושאת את דגל ליבריה, ועליה מוצרים כימיים. לפי נתוני סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) היא הותקפה כ-200 קילומטרים דרומית-מערבית לווראבאל שבהודו. "דווח על נזק מסוים לגוף המכלית, ונמסר שכמות מסוימת של מים חדרה אליה", נכתב בהודעה. לפי דיווחים בהודו, הנזק שנגרם למכלית השפיע על תפקודה.
על פי הדיווחים, המכלית נשאה נפט גולמי מנמל בסעודיה לעבר למנגלפורו שבהודו, והיו עליה 21 אנשי צוות הודים ואיש צוות וייטנאמי אחד. נמסר כי כלי שיט של חיל הים ההודי ליוו אותה בדרך לנמל בעיר מומבאי.
"ניתוח של אזור המתקפה וההרס מצביע על מתקפת כטב"ם, אך בדיקות פורנזיות וטכניות נוספות נדרשות", מסר היום חיל הים ההודי שפרסם את התמונות. "זאת, כדי לבסס את הכיוון של המתקפה, את סוגה ואת כמות חומר הנפץ שבה נעשה שימוש".
החשודים המיידיים בתקיפת ספינות בימים אלה הם החות'ים בתימן, שהכריזו כי הם מטילים מצור ימי על ישראל וימנעו מעבר ספינות העושות דרכן אליה בים האדום - וגם הודיעו שיפגעו בכל ספינה הקשורה לישראל שתעבור בסביבה. השבוע הכריזה ארה"ב רשמית על הקמת כוח רב-לאומי להדיפת האיום החות'י מאזור הים הזה, אבל החות'ים הבהירו כי הם אינם נרתעים - והמשיכו לתקוף. אלא שמדובר באזור רחוק למדי מתימן - ובפנטגון כאמור הפנו אצבע מאשימה לאיראן.
ביום שישי האחרון הצהיר הבית הלבן כי בניגוד להכחשותיה, איראן "מעורבת עמוקות" בתכנון המתקפות של החות'ים נגד כלי השיט המסחריים בים האדום. לפי וושינגטון, המודיעין של איראן מאפשר למורדים החות'ים לבצע את המתקפות. "אין לנו שום סיבה להאמין שאיראן מנסה להניא את החות'ים מההתנהגות חסרת האחריות הזו", אמרה אדריאן ווטסון, מדוברות המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן. היא ציינה כי הסיוע לחות'ים במתקפות בים האדום עולה בקנה אחד עם התמיכה הממושכת של איראן בחות'ים, ועם העובדה שהיא מעודדת אותם לבצע פעולות שיערערו את היציבות באזור.
6 צפייה בגלריה
דיווח על מתקפה כטב"ם נגד ספינה סמוך לחופי הודו
דיווח על מתקפה כטב"ם נגד ספינה סמוך לחופי הודו
המקום שבו הותקפה הספינה. לא קרוב לתימן
מפקד התיאום של משמרות המהפכה, מוחמד רזא נקדי, איים ביום שבת כי גם הים התיכון ייסגר אם ארה"ב ובעלות בריתה ימשיכו לבצע "פשעים", כדבריו, בעזה. "שיצפו לסגירת הים התיכון, מצר גיברלטר ונתיבי שיט נוספים", צוטט המפקד בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". לא ברור כיצד בכוונתה של איראן לממש את האיום הזה בהתחשב בעובדה שאין לה גישה ישירה לים התיכון. עם זאת, נקדי דיבר על "עלייתם של כוחות התנגדות חדשים": "אתמול המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז הפכו לסיוט עבורם, והיום הם לכודים בים האדום", אמר. לעת עתה הארגונים היחידים שנתמכים על ידי איראן לשפת הים התיכון הם חיזבאללה בלבנון ומיליציות בסוריה.
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר ביום שבת: "על מדינות האיסלאם למנוע הגעה של נפט ודברים נוספים לישראל, שמונעת מאזרחי עזה מים. עמי האיסלאם צריכים לדרוש מהמשטרים שלהם להפסיק את הסיוע לישראל ולנתק את הקשרים איתה. אם הם לא יכולים לנתק את הקשר איתה באופן קבוע, אז שינתקו זמנית".