מועצת הביטחון של האו"ם הביעה הלילה (בין שבת לראשון) "דאגה עמוקה" בעקבות אסון משאיות הסיוע שאירע בשבוע שעבר ברחוב א-ראשיד בעיר עזה, שבו נהרגו לפי דיווחים עשרות פלסטינים. "חברי המועצה מביעים דאגה עמוקה בנוגע לדיווחים לפיהם יותר מ-100 בני אדם נהרגו וכמה מאות נפצעו, חלקם מירי כפי שנצפו על ידי משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, בתקרית שבה היו מעורבים כוחות ישראליים בהתכנסות המונית סביב שיירת סיוע הומניטרי", הצהירה מועצת הביטחון.
בליל חמישי מנעה ארצות הברית הצהרה משותפת נגד ישראל במועצת הביטחון, שמאשימה אותה בתקרית. חברי המועצה הכירו בהצהרתם בכך שישראל חוקרת את האירוע ודחקו בה להאיץ את בחינת נסיבותיו. "אנו חוזרים על דרישתינו מהצדדים לאפשר, להקל ולאפשר העברה מיידית, מהירה, בטוחה, מתמשכת וללא הפרעות של סיוע לאוכלוסייה האזרחית בכל רחבי רצועת עזה". עוד ציון כי המועצה קוראת לישראל להשאיר את מעברי הגבול פתוחים וכן לפתוח מעברים נוספים "כדי לענות על צרכים הומניטריים, ולתמוך במשלוח מהיר ובטוח של סיוע לאנשים בכל עזה".
2 צפייה בגלריה
באו"ם דורשים מישראל בדיקה מהירה. דיווח: זה היה חלק ממבצע משותף לישראל ואנשי עסקים עזתים
באו"ם דורשים מישראל בדיקה מהירה. דיווח: זה היה חלק ממבצע משותף לישראל ואנשי עסקים עזתים
באו"ם דורשים מישראל בדיקה מהירה. דיווח: זה היה חלק ממבצע משותף לישראל ואנשי עסקים עזתים
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)
כניסת שיירת משאיות הסיוע ביום חמישי האחרון, שהסתיימה בתקרית הקשה, הייתה חלק ממבצע ישראלי חדש שנועד להעביר מזון הנחוץ לתושבי עזה על ידי שיתוף פעולה ישיר עם אנשי עסקים מקומיים. כך דיווח עיתון ה"ניו יורק טיימס" מפי גורם ישראלי, אנשי עסקים פלסטינים ודיפלומטים מערביים.
בצעד נדיר, ישראל הייתה מעורבת בשבוע האחרון בתכנון כניסת לפחות ארבע שיירות סיוע דומות לצפון עזה בשבוע האחרון, אחרי שארגוני סיוע בינלאומיים הפסיקו את פעילותם באזור. לפי הדיווח ב"טיימס", הארגונים טענו שישראל מסרבת להעניק "אור ירוק" למעבר המשאיות, הפקרות גואה ברחובות והיעדר "שלטון חוק". אבל ביום חמישי, המאמץ האלו, "חזרו כבומרנג" וגרמו לתוצאה ההפוכה שלה קיוו המתכננים בישראל.
שני דיפלומטים מערביים, שדיברו בעילום שם עם העיתון האמריקני, אמרו כי מאמצי הסיוע של ישראל נועדו למלא את החלל שהותירו האו"ם וסוכנויות סיוע אחרות. צה"ל ולשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו סירבו להגיב על הידיעה שפורסמו ב"טיימס".
האו"ם הזהיר כי יותר מ-570 אלף עזתים, במיוחד בצפון הרצועה, מתמודדים עם "רמות קיצוניות של מחסור ורעב", אחרי כמעט חמישה חודשי מלחמה ומצור כמעט מוחלט על השטח אחרי מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. חלק מתושבי הרצועה ניסו לפשוט על המזווים בבתים שננטשו ואחרים טחנו לקמי מזון של בעלי חיים. שיירות הסיוע של האו"ם, שהובילו סיוע חיוני לצפון הרצועה נבזזו על ידי אזרחים רעבים או על ידי קבוצות חמושים.
2 צפייה בגלריה
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
(צילום: רויטרס /Kosay Al Nemer)
גורמים רשמיים באו"ם הפצירו בישראל לאפשר להם "להציף את השוק" במזון או לפחות לפתוח מעבר גבול נוסף לצפון הרצועה. לטענתם, הגורמים בישראל החליטו במקום לעבור "לסגור את הפער בעצמם". ב"טיימס" צוין כי גורמים בצה"ל פנו לכמה אנשי עסקים עזתים וביקשו מהם לסייע בארגון לפחות ארבע שיירות סיוע פרטיות לאזור צפון הרצועה וכי לפחות שניים מהם - עיזאת אקל וג'וואדת כודארי - היו מעורבים במבצע.
אקל אמר בריאיון ל"טיימס" שהוא עזר לספק כמה מהמשאיות שהשתתפו בשיירה ביום חמישי. קצין צה"ל, לדבריו, התקשר אליו כעשרה ימים קודם לכן וביקש ממנו לארגן משאיות סיוע לצפון עזה עם כמה שיותר אוכל ושתייה. גם כודארי סיפר שסיפק חלק מהמשאיות במסגרת יוזמת הסיוע של ישראל. "המשפחה, החברים והשכנים שלי מתים מרעב", אמר, "אני אדם פרגמטי".
בעיתון האמריקני ביקרו את התנהלות "המנהיגים הישראלים" שאומרים כי בעוד שהם רוצים לשמור על "שליטה ביטחונית" ברצועת עזה, הם שואפים לכך שעניינים אזרחיים כמו בריאות וחינוך ינוהלו על ידי גורמים אחרים - בעוד, לפי הדיווח, לא ברור אילו אפשרויות עומדות בפניהם. בשבוע בעבר, דווח כי המשבר ההומניטרי ברצועה התגבר אחרי שתוכנית המזון העולמית של האו"ם הודיעה כי היא משהה את העברת משלוחי המזון לחלקה הצפוני של רצועת עזה, לדבריה, אזור "המוכה בכאוס ואלימות".
שני דיפלומטים מערביים סיפרו כי בשיחות פרטיות אמרו גורמים ישראלים כי פתחו במבצע סיוע בצפון הרצועה, בתיאום עם אנשי עסקים פרטיים בעזה, לאור החלטת האו"ם להפסיק את לשלוח את שיירות המשאיות לעזור. גורם ביטחוני ישראלי, שדיבר בעילום שם עם ה"טיימס", אישר כי ישראל תיאמה את השיירות עם אנשי עסקים פרטיים מעזה.
אנשי העסקים סיפרו ל"טיימס" כי במהלך השבוע האחרון, כחלק מהמבצע, שלוש השיירות הראשונות, שכל אחת מהן כוללת 15 עד 25 משאיות, הועברו לצפון הרצועה עם "מעט בעיות". לדבריו, חלקן היו משאיות שהוא ארגן, והאחרות אורגנו על ידי קבלנים אחרים.
"השיירה שהסתיימה בשפיכות דמים יצאה ממעבר כרם שלום לפני שהועברו לצפון הרצועה, כדי להגיע לאזורים שלא קיבלו סיוע במשך שבועות", אמר אקל. "כדי לנסות ולהבטיח את שלומן של המשאיות", הוסיף", הן נכנסו לאזור צפון הרצועה ב-4:45 לפנות בוקר".
עד אז, ציין, כבר התאספו אלפי בני אדם בכביש החוף "וניסו לקחת את הסיוע שהגיע. הם ידעו שיש אספקה שמגיעה, אז הם נשארו וחיכו שם עד עלות השחר". בשלב הזה, העזתים הצטופפו מול המשאיות בניסיום להשיג את הסיוע, מה הוביל לכאוס. "אם הם היו מחכים היינו שולחים להם עוד סיוע", אמר, "אבל הם היו רעבים".