4 צפייה בגלריה
פתיחה מחסום ארז מעבר ארז גבול רצועת עזה
פתיחה מחסום ארז מעבר ארז גבול רצועת עזה
אלפי פלסטינים מתפרנסים בזכות המעבר שייסגר ממחר
(צילום: רועי עידן)
שלוש הרקטות ששוגרו אמש מעזה לכיוון ישראל - ושתיים מהן אף חצו את הגדר - הובילו את צה"ל להכין שורה של מטרות תקיפה לאישור הדרג המדיני, שהחליט לבסוף להגיב במישור האזרחי מול רצועת עזה גם אחרי הרקטה השנייה שהתפוצצה בישראל. לצד ההיערכות לתקוף מטרות בעזה, בצבא המליצו לדרג המדיני להימנע הפעם מתקיפה ולנסות כחלופה את הסנקציה האזרחית. לצד זאת ציינו גורמי ביטחון ציינו כי צה"ל ברמת מוכנות גבוהה למבצע נרחב בעזה, לא פחות מרמת המוכנות לפני כשנה, ערב "שומר החומות".
סגירת מעבר ארז, דרכו עוברים כ-10,000 פועלים פלסטינים מדי שבוע כדי לפרנס את משפחותיהם, אינה סמלית, טוענים גורמים בדרג המדיני, שכן זוהי הפעם הראשונה שישראל מטילה סנקציה על ההקלה החדשה מהחודשים האחרונים. לפי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, המעבר ייסגר ממחר ועד לבחינה מחודשת של המצב הביטחוני.
אלפי אישורי הכניסה אמורים להכפיל את עצמם בתקופה הקרובה במסגרת מדיניות "המקלות והגזרים" המונהגת כלפי הרשות הפלסטינית - ובממשלה הנוכחית החליטו לאמץ גם ברצועה גם כמנופי לחץ אזרחיים מול חמאס.
4 צפייה בגלריה
(צילום: רועי עידן)
המטרה של ישראל הייתה לשפר את המצב הכלכלי ברצועה דרך האזרחים, ובכך לייצר מנוף לחץ חדש על חמאס שיגיע מצד הפועלים אם יוטלו עליהם סנקציות. עד כה, כניסת הפועלים לישראל הכניסה מיליוני שקלים לתושבים ברצועה, מה ששיפר משמעותית את חייהן של משפחות רבות, והשפיע לטובה על הנעת הכלכלה.
במערכת הביטחון אומרים כי חמאס לא אחראי לירי - אלא שהג'יהאד האיסלמי אפשר, לכל הפחות, את השיגור בעצימת עין. בדרג המדיני הוסיפו כי יש להסתכל על התמונה הכוללת גם ביחס לתקיפות המשמעותיות באמצע השבוע. הכוונה בסנקציה האזרחית, שלוחצת ישירות על הציבור העזתי, היא לבחון את השלכותיה. יחד עם זאת, בישראל לא פוסלים תקיפות תגובה בהמשך: "חמאס עדיין פועל לריסון הירי ויש לתת הזדמנות להשפעת סגירת מעבר ארז", אמרו.
מאחר שהרקטות התפוצצו בשטחים פתוחים, מה שלא גורם לאזעקה או הפעלה של מערכת כיפת ברזל, בשלב זה בישראל הוחלט שלא להטיל סנקציות נוספות על עזה, כמו סגירת שטחי הדיג ומעבר הסחורות בכרם שלום בדומה לתקופות מתוחות יותר.
החודש פורסם ב-ynet על מתיחת הפנים שיעבור המעבר במסגרת המודל של שר הביטחון בני גנץ שאושר כהחלטת ממשלה, ואחרי שנים ארוכות של סירוב - גם שב"כ השתכנע בתנאי שיפתח מנגנון פיקוח על המעבר. בעשור האחרון, בתום כל אחד מסבבי ההסלמות והמבצעים הצבאיים, ישראל לא גיבשה מנופי לחץ של ההפסד הפוטנציאלי לאוכלוסייה הפלסטינית - וכל הפסקת אש הסתיימה ללא שיפור משמעותי ונרחב של התנאים האזרחיים לתושבי עזה. בכך, למעשה, כל עימות עם עזה החל באותה נקודה שבה הסתיים העימות שקדם לו. כעת, בתמיכה של צה"ל ורבים מתושבי העוטף שזוכרים לחיוב את יחסיהם עם השכנים מעבר לגבול, גנץ הורה לפתוח את השער לפועלים, תחילה כפיילוט ותחת השם המכובס "סוחרים".
4 צפייה בגלריה
במקום בידוק ע"י חיילים - זיהוי ביומטרי
במקום בידוק ע"י חיילים - זיהוי ביומטרי
במקום בידוק ע"י חיילים - זיהוי ביומטרי
(צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
מעבר ארז
מעבר ארז
הכניסה לעזה
כאמור, ביום רגיל חוצים את המעבר בין 1,000-700 פלסטינים לכל היותר, ואחת לשבוע המספר עולה ל-3,000. מטרת השדרוג לטרמינל היא לאפשר קיבולת של כ-10,000 נכנסים בימי ראשון שחוזרים ביום חמישי לעזה, וכ-10,000 בעלי אישור כניסה יומי. השדרוג באולם הנכנסים של הטרמינל יאפשר בידוק בטחוני מתקדם, עם סריקות הדמיה טכנולוגיות שחושפות כל עצם על גוף הנבדק עד לרמת מטבע קטן בכיסו.
אמש כאמור היה הערב השלישי השבוע שבו שוגרו רקטות לישראל, לאחר שביום רביעי נשמעו אזעקות בשדרות וביישובים סמוכים במועצה שער הנגב בעקבות רקטה שנורתה מעזה. הרקטה פגעה בחצר בית בשדרות וגרמה נזק קל לבית ולמכונית. בבדיקה הראשונית שנערכה בזירה אותרו מאות כדוריות ברזל שהוכנסו לתוך הרקטה כדי להגדיל את הפגיעה והנזק.

בתגובה על הרקטה לשדרות, צה"ל יצא לתקיפה אווירית נרחבת ברצועה, שאת תוצאותיה הגדיר כ"משמעותיות". מטוסי קרב תקפו מוצב צבאי ופתח של מנהרת טרור שהובילה לפי צה"ל למתחם תת-קרקעי שמכיל חומרי גלם כימיים המשמשים לייצור מנועים רקטיים. "התקיפה תוביל לפגיעה משמעותית בתהליך הייצור של הרקטות ברצועה", אמר דובר צה"ל שהדגיש כי מדובר בתגובה לשיגור הרקטות לעבר ישראל - והטיל את האחריות לכך על חמאס בתור הריבון בעזה.