1 צפייה בגלריה
תמונה של משה בר סימן טוב
תמונה של משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב
(צילום: אוראל כהן)
התקציב אושר בשעה טובה - ולישראל נוצר חלון הזדמנויות לדון מעט יותר לעומק באתגרים האסטרטגיים ארוכי הטווח שלנו. מטבע הדברים אנחנו רגילים לחשוב דבר ראשון על ביטחון, ובצדק. במשך שנות קיומנו התרגלנו לראות תחילה את סוגיות הביטחון הקריטיות ביותר להבטחת המשך קיומנו כאן. אך עם ההתבגרות שלנו כמדינה וכעם, נכון להפנות את הקשב הלאומי לאתגרים נוספים, שכפי שהוכח במגפת הקורונה חיוניים לא פחות ממערכת הביטחון והצבא להבטחת "החיים עצמם".
כמו מדינות מתקדמות אחרות, גם ישראל צריכה לעדכן את תפיסת הביטחון הלאומי שלה ולכלול בה גם איומים נוספים, כאלה שמסכנים את החיים ואת דרך החיים שלנו כאן. הקורונה לימדה אותנו שיעור חשוב בנושא הצורך במערכת בריאות איתנה ויציבה לאורך זמן.
עוד לפני המגפה האתגרים שעמדו בפני מערכת הבריאות היו עצומים - מהזדקנות האוכלוסייה, דרך העלייה בתחלואה הכרונית, ועד איומי סייבר ורעידות אדמה. אנחנו רגילים להתלונן על העומסים ואורך התורים, אבל במבחן הגדול ביותר שניצב בפני מערכות בריאות בעולם בעת המודרנית, המערכת הישראלית תפקדה מצוין וריכזה אליה תשומת לב בינלאומית בשל היכולות יוצאות הדופן שלה.
אף מדינה לא יכולה להתכונן לכל סוגי האיומים. אבל אם נחזק את היסודות של המערכת במשאבים ההולמים את גודל האתגרים - נקבל שיפור בתפקוד היומיומי של המערכת וגם במוכנות למצבי חירום
הלקח החשוב ביותר שאנחנו צריכים ללמוד הוא שמה שלא מתפקד בשגרה - לא מתפקד בחירום. בסוף, כל המבנים הארגוניים שבנינו מאפס לבדיקות ולחקירות האפידמיולוגיות לא הצדיקו את מאות מיליוני השקלים שהושקעו בהם. ההצלחה הישראלית נזקפת לתפקוד של קופות החולים, בתי החולים, מערך המעבדות ובריאות הציבור, וכמובן - מטה משרד הבריאות.
כעת - בהסתכלות צופה פני עתיד - אנחנו צריכים להמשיך ולהגביר את המוכנות של המערכת לאתגרים שאנחנו יודעים שצפויים לנו, וגם לאלה שאינם צפויים. אף מדינה לא יכולה להתכונן לכל סוגי האיומים. בוודאי לא ישראל, שבה מפת הסיכונים קשה יותר מכל מדינה מפותחת אחרת. אבל אם נחזק את היסודות של המערכת באמצעות משאבים ההולמים את גודל האתגרים - נקבל שיפור בתפקוד היומיומי של המערכת וגם במוכנות למצבי חירום.
זו צריכה להיות תחילתה של ההפנמה בצורך בעדכון תפיסת הביטחון הלאומי. נותר לקוות שחשיבות הנושא תבוא לידי ביטוי גם בתכנון ארוך הטווח של המדינה ובהקצאת המקורות התקציביים.
  • משה בר סימן טוב הוא מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר וכיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com