חוסר תיאום בין הכוחות הוביל לאסון: מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס חשף בצהריים (יום ה') פרטים ראשונים מתחקיר הטעות בזיהוי שהובילה למותם של לוחמי יחידת אגוז בחטיבת הקומנדו רב-סרן אופק אהרון (28) ורב-סרן איתמר אלחרר (26) מירי דו-צדדי סמוך לבסיס נבי מוסא בבקעת הירדן. בתחקיר נקבע כי הקצינים המעורבים יצאו לתפוס גנבי אמל"ח בשני כוחות ובלי תיאום, וירו זה על זה מטווח קרוב.
"איבדנו שני מפקדי פלגות רציניים ואיכותיים מהמעולים שלנו שניבאו להם עתיד גדול בצבא", אמר אלוף פוקס. "איתמר גדל בגדוד 51 ויועד לצאת השנה לשלוש שנות לימודים, ואופק שגדל באגוז ומתוכנן היה להתקדם בקצין לתפקיד כרב-סרן בכיר, סמג"ד בגולני או מפקד מגמה בבא"ח".
4 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר
(צילום: דני לחמי)

בהתייחסו לאסון אמר אלוף פוקס: "יש סוללות של מטווחים בקצה הבסיס, ובקצה השני צוותים במאהל לטובת האימונים השבוע. לילה קודם נגנבו להם אמצעי לראיית לילה וקסדה. אתמול סיימו יום אימונים ותדרכו הלוחמים להקפיד על הנהלים השונים בלילה.
"מהמאהל יצאו שני כוחות לא מתואמים ביניהם: מפקד עם נשקו ואמצעי לראיית לילה לחפש את הגנב, ובמקביל אליו ארבעה מפקדים יוצאים בלי לדעת עליו, שלושה מפקדי פלגות ולוחם, כדי למצוא את מי שגונב ומסתובב במטווחים".
4 צפייה בגלריה
בסיס נבי מוסא
בסיס נבי מוסא
האזור שבו אירע האסון
(צילום: יואב דודקביץ')

מפקד הפיקוד הוסיף: "כ-200 מטר מהמאהל, הרביעייה זיהתה דמות חשודה בקצה המטווח ומחליטה לאגוף אותו ובחסות סוללת המטווחים מתקדמים לכיוונו. בקצה הסוללה הם טיפסו עליה ומזהים אותו באמצעי לראיית לילה כ-250 מטרים ממנו וצועדים לכיוונו עד שמגיעים לטווח קרוב אליו. במקביל, הקצין שיצא לבדו צועד במרחב שבו ראה דמויות חשודות באותו יום ורצה גם הוא למצוא חשודים בגניבה מאתמול.
"הרביעייה מצמצמת אליו טווח בזמן שהוא סורק באמצעי לראיית לילה ולא מזהה דבר ואז דריכותו יורדת. ואז הקצין שומע רעש ומסתובב לאחור ונתקל ברביעיית אנשים חשודה או את חלקה - הוא משוכנע שיש אויב חמוש מולו וכך הם גם משוכנעים לגביו. לא היה ירי באוויר ולא נוהל מעצר חשוד (בניגוד להערכה הראשונית) אלא היתקלות מטווח קרוב של 10 מטרים עם תחושת סכנה".
4 צפייה בגלריה
יהודה פוקס
יהודה פוקס
"סובייקטיבית, יש פה זיהוי מטווח אפס של שני חמושים לפחות מכוונים אליך נשק מטווח קצר". אלוף פוקס
(צילום: דובר צה"ל )
לדברי אלוף פוקס, "האירוע של האש מתבצע תוך שניות ותוך כדי הצעקות הלוחמים מבינים שזה כוחותינו ומתחילים לטפל בשני הנפגעים. ככל הנראה גם הלוחמים ברביעייה יורים ולא פוגעים בו. אני מעריך שהקצין הבודד ירה ראשון ופגע בהם. הכוח הקפיץ כוח רפואה מגדוד השריון שהתאמן בסמוך אך כשהמטפלים הגיעו הם ניסו לטפל בשניים כמיטב יכולתם, אבל שם נקבע מותם".
לסיכום דבריו אמר מפקד פיקוד המרכז: "סובייקטיבית, יש פה זיהוי מטווח אפס של שני חמושים לפחות מכוונים אליך נשק מטווח קצר מאוד בהבנה שאין לו שנייה אחת, ונפל למארב. יש אנשים במאהל שידעו שהם יצאו אבל שני הכוחות עצמם לא ידעו אחד על השני והם לא היו עם קסדות עליהם.
"במרחב זה היו גניבות, הם סיימו את האימון וחשבו שהגנבים יחזרו ואם יבואו בשקט יש סיכוי שיתפסו אותו. להבנתי, הם היו בלי מכשירי קשר והזעיקו את הכוחות בטלפון. אין קשר בין האירוע הזה לשינוי האחרון בהוראות פתיחה באש (שהקלו בירי על גנבים, י"ז). הלוחם פה פעל מהר תוך קבלת החלטה בשניות".
אלוף במיל' נועם תיבון יעמוד בראש צוות מומחים שיבדוק את נסיבות האסון. צוות הבדיקה יפעל במקביל לחקירת מצ"ח. דובר צה"ל תת-אלוף רן כוכב (רנכו) עדכן כי בשבוע הבא יתקיים בצה"ל יום לחידוד נהלים בנושאי בטיחות.

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הגיע הבוקר לזירת האסון. הוא קיים תחקור ראשוני ושוחח עם בכירים בגזרה, בהם מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, מפקד עוצבת האש תת-אלוף עופר וינטר, מפקד חטיבת הקומנדו אלוף-משנה מני ליברטי ומפקדים נוספים.
בתום ביקורו אמר הרמטכ"ל: "האירוע הלילה הוא אירוע קשה ביותר ומצער מאוד. אני מבקש לשלוח את תנחומיי העמוקים למשפחות ההרוגים, משפחת אהרון ומשפחת אלחרר, ואני רוצה לחזק את כל החיילים והמפקדים המעורבים באירוע. השמירה על חיי אדם היא בראש מעיינינו, וחובתנו לתחקר את האירוע ביסודיות ולהפיק ממנו לקחים בכל התחומים, בכל הנושאים ובכל רמות הפיקוד.
"התחלנו באופן מיידי בתחקור האירוע ובנוסף לכך כבר היום תקום ועדת בדיקה בראשות אלוף במילואים ובהשתתפות מפקדים ומומחים רלוונטיים. נרד לעומק הדברים ונעשה זאת בטווח הזמן המיידי. במקביל, הוריתי על יום של עוצר פעילות בכל הצבא, שמטרתו למידה של האירועים שהתרחשו לאחרונה בצה"ל. חובה על כולנו ללמוד אותם, להעמיק בהם וליישם את הלקחים בהתאם. אסור לנו לפסוח על אף סעיף בכדי למנוע את האירוע הבא".
4 צפייה בגלריה
בסיס נבי מוסא
בסיס נבי מוסא
הקצינים שנהרגו ליד בסיס נבי מוסא
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד לפני פרסום התחקיר הראשוני של צה"ל על אודות האסון, פרסם ראש הממשלה נפתלי בנט הודעה שבה קבע כי הלוחמים המעורבים פעלו נגד גנבי אמל"ח. "האירוע הקשה של הלילה כבר מתוחקר והלקחים יופקו", מסר ראש הממשלה. "איבדנו שני מפקדים אמיצים, רס"ן איתמר אלחרר ורס"ן אופק אהרון, והלב נקרע. כל החיים היו לפניהם. אבל דווקא ברגע הקשה הזה, אני רוצה לדבר על ערך היוזמה והחתירה למגע שהם גילמו, יחד עם קצינים אחרים, באירוע הנורא הזה".
בהמשך דבריו ציין בנט שכמפקד פלוגה במגלן הוא פעל עם חבריו בדיוק באותה דרך. "כל המעורבים באירוע הלילה פעלו תוך הגדלת ראש", אמר ראש הממשלה. "הם יזמו מעבר למה שנדרש מהם. שטח האימונים שלהם רווי גניבות אמל"ח, פשיעה ואויבים. איתמר, אופק וחבריהם יכלו פשוט ללכת לישון אתמול בלילה, ואף אחד לא היה בא אליהם בטענות.
"במקום זאת, הם החליטו בסוף יום אימונים מפרך, לצאת ולפעול נגד הפושעים/מחבלים, ואז אירוע הירי הדו-צדדי הנורא הזה התרחש. הלב נשבר. צה"ל יתחקר וילמד. אבל, ברמה הערכית, זוהי בדיוק רוח הלחימה הנדרשת ממפקדים בצה"ל. ואת הרוח הזו, של יוזמה, של אהבת הארץ, של חתירה למגע, יש לחזק, לא לכבות. אשרי העם שאלו הם מפקדיו".

רס"ן אלחרר נישא לפני שנה לאור והשניים התגוררו לאחרונה בפתח תקווה. הם תכננו לקבוע את ביתם במושב בני ראם - שם נולד הקצין ומתגוררים הוריו וארבעת אחיו.
שי רייכנר, ראש המועצה האזורית נחל שורק שבתחומה נמצא המושב, אמר: "איתמר ייזכר בליבנו תמיד כאדם ערכי, חייכן וצנוע שערכיו ואהבתו הגדולה לארץ ולאדם הם אלו שאפיינו את חייו ודרכו. משפחת אלחרר היקרה, אין מילים להביע את ההלם והכאב". רס"ן אלחרר יובא למנוחות בשעה 14:30 בחלקה הצבאית בבית העלמין בקריית מלאכי.
רס"ן אהרון אמור היה להתחתן בחודש מרץ הקרוב. הוא הותיר אחריו הורים ושתי אחיות. הוא נולד וגדל בגן יבנה, והוא בוגר תיכון רבין בעיר. רס"ן אהרון יובא למנוחות בשעה 16:15 בחלקה הצבאית בבית העלמין בגן יבנה.
פורסם לראשונה: 12:29, 13.01.22