הפרלמנט הפקיסטני בחר היום (שני) את שהבז שריף לראש הממשלה החדש של המדינה הגרעינית – במקומו של אימראן חאן, שהודח בהצבעת אי-אמון. כמו כל ראשי הממשלה של פקיסטן מאז עצמאותה ב-1947, גם חאן לא השלים את כהונתו, אך הוא הראשון שהודח בהצבעת אי-אמון.
הדחתו של חאן באה בתום שבועות פוליטיים סוערים, שבהם בעלי בריתו ומפלגה מרכזית שהייתה שותפה בקואליציה שלו נטשו אותו. בחודשים האחרונים צצו סימנים שחאן בן ה-69 איבד לא רק את תמיכת שותפיו לקואליציה, אלא גם את תמיכת הצבא, שנהנה מהשפעה גדולה על הפוליטיקה הפקיסטנית וששלט בעצמו בפקיסטן בכמחצית משנות קיומה.
5 צפייה בגלריה
שהבז שריף ראש הממשלה החדש של פקיסטן
שהבז שריף ראש הממשלה החדש של פקיסטן
שהבז שריף, ראש הממשלה החדש של פקיסטן
(צילום: AFP)
מפלגות האופוזיציה האשימו את חאן כי נכשל בניסיון להחיות את הכלכלה אחרי המכה שספגה ממגפת הקורונה, וכי לא קיים את הבטחתו לנקות משחיתות את פקיסטן - שבה 220 מיליון תושבים, רובם מוסלמים - ולהפוך אותה למדינה מכובדת בזירה הבינלאומית.
האופוזיציה שהדיחה את חאן כוללת מפלגות מכל גוני הקשת הפוליטית, מהשמאל ועד למפלגות דתיות קיצוניות, וכעת היא תצטרך להקים ממשלה בעצמה. ראש הממשלה החדש, שריף בן ה-70, חבר במפלגת "הליגה המוסלמית הפקיסטנית". הוא אחיו של נוואז שריף, שכיהן בעבר שלוש פעמים כראש ממשלת פקיסטן, ואחר כך הורשע בשחיתות ונאסר עליו למלא תפקיד ציבורי. אם האופוזיציה לא תצליח להסכים על ממשלה חדשה, יוכרזו בחירות מוקדמות.

יחסים טובים עם הצבא, "נוח" למערב

הפרשנים מציינים שבניגוד לאחיו נוואז, לשהבז יש יחסים טובים עם צבא פקיסטן. לעומת חאן - שבכהונתו התרחק מארה"ב והתקרב לרוסיה ולסין - שהבז שריף נחשב למנהיג "נוח יותר" לארצות המערב. בנאומו הראשון כראש ממשלה אמר שהבז ריף שפקיסטן צריכה לשנות את דרכה בזירה הבינלאומית. "במדיניות החוץ אנחנו צריכים להתמודד עם הרבה מפלות. השותפות האסטרטגיות שלנו עזבו אותנו". בשבוע שעבר אמר שריף שיחסים טובים עם ארה"ב הם דבר קריטי לפקיסטן.
בנאום הבכורה שלו כראש ממשלה קרא שריף לשיפור היחסים עם שכנותיה של פקיסטן - הודו וסין. בהתייחסות למתיחות מול הודו סביב המחלוקת הטריטוריאלית בחבל קשמיר אמר שריף: "אנחנו רוצים יחסים טובים עם הודו, אבל שלום בר קיימא אינו אפשרי ללא פתרון בנושא קשמיר".
5 צפייה בגלריה
שהבז עם אחיו נוואז, שכיהן כראש ממשלה עד 2017
שהבז עם אחיו נוואז, שכיהן כראש ממשלה עד 2017
שהבז עם אחיו נוואז, שכיהן כראש ממשלה עד 2017
(צילום: EPA)
הממשלה החדשה תצטרך לטפל באינפלציה, בירידה בערך הרופי הפקיסטני וכן באיום הטרור: מאז שהטליבאן עלה לשלטון באפגניסטן השכנה, הארגון התחזק בפקיסטן. "אם אנחנו צריכים להציל את הספינה הטובעת, מה שדרוש הוא אחדות ועבודה קשה", אמר לפרלמנט, ובישר שפקיסטן נמצאת בתחילתו של עידן חדש. "המצב רע מאוד, אבל אני בטוח שנשנה אותו בברכת אללה".
במאי 2021, במהלך מבצע "שומור החומות", כינה שהבז שריף את ראש ממשלת ישראל דאז בנימין נתניהו "אדולף היטלר החדש", וטען שכתוצאה מתקיפות צה"ל האזרחים הפלסטינים "נמצאים באותו המקום שבו היו בעבר נשים, ילדים וקשישים יהודים".

חאן על מינוי שריף: "לא יכול להיות עלבון גדול מזה"

שריף הוביל את מאבק האופוזיציה להדחת חאן, שטען שארה"ב ויריביו הפוליטיים אחראים לנפילתו. חאן קרא לתומכיו לצאת לרחובות, להפגין ולדרוש לקיים בחירות. "לא יכול להיות עלבון גדול מזה למדינה הזאת", אמר היום על האפשרות ששהבז יהיה ראש ממשלה. בהתייחסות לטענות על "קנוניה" שהובילה להפלת ממשלת חאן אמר שריף: "אם יציגו שמץ של ראיות נגדנו - אתפטר מיד".
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן
ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן
ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן
(צילום: רויטרס )
חאן, וחברים רבים ממפלגתו, התפטרו מהממשלה ומהפרלמנט עוד לפני ההצבעה נגדו וההצבעה בעד מועמדותו של שריף לראשות הממשלה. למפלגתו של חאן, תחריק אי-אינסאף ("התנועה הפקיסטנית לצדק", PTI) היו עד כה 155 מושבים בפרלמנט הפקיסטני, שבו 342 מושבים בסך הכול. יותר מ-100 מהם התפטרו במחאה נגד מינויו של שריף לתפקיד ראש הממשלה.
שריף קיבל 174 קולות בהצבעה בפרלמנט הפקיסטני. הוא היה המועמד היחיד לתפקיד ראש הממשלה במקומו של חאן. מקורבו של חאן, שר החוץ לשעבר שאה מחמוד קורשי, הסיר את מועמדותו והתפטר מהפרלמנט. "זה ניצחון לצדק. הרוע הובס", אמר שריף בנאום הבכורה בתפקיד, לקול תשואות המחוקקים שתמכו בו. עם כניסתו לתפקיד ראש הממשלה הודיע שריף על סדרת צעדים פופוליסטיים – כולל העלאת שכרם של עובדי מדינה והעלאת שכר המינימום.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן הבית הלבן וושינגטון
דונלד טראמפ בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן הבית הלבן וושינגטון
חאן ודונלד טראמפ בפגישה בבית הלבן, 2019
(צילום: EPA)
בעקבות בחירתו של שריף תוהה התקשורת הפקיסטנית אם אחיו נוואז - שחי כיום בבריטניה - ישוב למולדתו. נוואז הודח מראשות הממשלה ב-2017, ובהמשך נידון למאסר אחרי שהורשע בעבירות שחיתות שנחשפו ב"מסמכי פנמה". הוא שוחרר מהכלא לצורך קבלת טיפול רפואי בחו"ל.
גם שהבז הסתבך בפרשת שחיתות: ב-2019 החרימו הרשויות קרוב ל-20 נכסים ששייכים לו ולבנו חמזה, והשניים היו חשודים בהלבנת הון. ראש הממשלה החדש של פקיסטן נעצר בספטמבר 2020, אך חצי שנה לאחר מכן הוא שוחרר על תנאי. המשפט שלו טרם החל.