5 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק
יגאל סלוביק
"אנחנו לא יכולים להיפגש עם ארבעה מיליון הורים". סלוביק
(צילום: שאול גולן)
כאיש צבא כל חייו הבוגרים, תא"ל במיל' יגאל סלוביק התמודד עם חוסר ודאות, באימונים ובשדה הקרב. גם היום, כמנכ"ל משרד החינוך, הוא מודה שאינו מצליח באמת לישון בלילה, אבל מבהיר שאין שינוי בלוחות הזמנים – שנת הלימודים תיפתח מבחינתו ב-1 בספטמבר. בראיון ל"ידיעות אחרונות" עונה סלוביק לביקורת הקשה והנרחבת על מה שמוגדר "כאוס" לקראת תחילת השנה. "ה-1 בספטמבר הוא תאריך יעד שיהווה אבן בוחן למסוגלות שלנו", סלוביק אומר, "זהו מסר להורים שאנחנו מתכוונים לנהל את השנה בבטחה".
ביום רביעי בשבוע הבא שנת הלימודים צפויה להיפתח. מורים והורים נמצאים עדיין בחוסר ודאות. מה אתה אומר להם? "קיימתי היום שיחות עם מנהלי המחוזות בנוגע לפערי המידע וביקשתי שיפעלו בנושא בקרב מנהלי בתי הספר. פרסמנו מתווה, יצאנו בקמפיין ונפגשתי עם ראשי הרשויות, הנהגת ההורים הארצית ומועצת התלמידים. אנחנו קשובים לכל שאלה. אבל עם כל הכבוד, לא יכולים להיפגש עם ארבעה מיליון הורים".
יש רושם שהכל קורה ברגע האחרון. "התקנות של המתווה עדיין לא מוכנות. משרד הבריאות מעביר את התקנות למשרד המשפטים לבדיקה ואישור".

5 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
(צילום: יריב כץ)
עד כמה דנתם בדחיית פתיחת השנה, אולי לאוקטובר? מהי עמדתך בנושא? "דנו בחלופות ובמשמעויות שלהן. אבל הפתיחה בספטמבר ניצחה. חשבתי לעצמי האם נכון יהיה לדחות את פתיחת השנה לאחרי החגים, והגעתי למסקנה שלא. אם יהיה סגר כללי, זה עניין אחר. אבל כל עוד נתב"ג פתוח, ויש אירועים בפארקים, מערכת החינוך חייבת להישאר פתוחה, ולהיסגר אחרונה, אם בכלל. אם נדחה את השנה והילדים ילכו למשטח סקייטבורד, אז מה הרעיון? מערכת החינוך לא מקדמת הדבקה, אלא משקפת תמונת מצב בקהילה, וגם יודעת לטפל בעצמה".
מהי עמדתך לגבי מתן חיסונים בבתי הספר? "עמדתי היא כעמדת משרד החינוך, לא לבצע אותם בשטח בית הספר ובשעות הלימודים, מטעמים פדגוגיים וחברתיים. אבל מהרגע שקבינט הקורונה הכריע, אנחנו מיישרים קו עם חיסונים בבתי הספר".
5 צפייה בגלריה
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
מבצע החיסונים בבית ספר אורט בלוד
(צילום: קובי קואנקס)
איך אתה מתכוון להתייחס למורים שלא מעוניינים להתחסן? "מורה שלא יתחסן יציג בדיקת קורונה שלילית. מי שיסרב לשניהם – לא יכנס לבית הספר. אני דורש מתלמידים להתחסן ולהיבדק, ומצפה גם שהמורים יגלו אחריות. רוב מוחלט של המורים, 86%, התחסן".
אתה תומך בשלילת שכר ממורים שלא יסכימו להתחסן או להיבדק? "כרגע מתקיימים דיונים בין הממונה על השכר באוצר להסתדרות בשאלה האם ישלמו להם שכר".

"בדיקת קורונה כל יום"

תסביר מה יקרה לתלמיד שב־1 בספטמבר יימצא מאומת לקורונה? "מה-1 בספטמבר עד ה-15 באוקטובר תלמיד שנדבק, וכל מי שייחשף אליו, יישלחו לבידוד בבית. מי שנחשף יעבור בדיקה ואם יימצא שלילי יחזור לכיתה, וייבדק כל יום במשך שבעה ימים. זה פיילוט שעושים על כיתה ירוקה. בהתאם לתוצאות שלו, נראה איך ממשיכים אחרי אוקטובר".
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לאיתור תלמידים שנדבקו, קרס. היה בלגן גדול. "המבצע לא קרס. נכון, היה עומס. פיקוד העורף והרשויות המקומיות נערכו תוך ימים ספורים. התחלנו במגזר החרדי, ושם זה עבד. בחלק מהמקומות זה עבד, ובחלק לא. אני לא מקבל את הטענה שלא נערכנו כראוי. המודל הסרולוגי ממש לא נכשל. 9,000 תלמידים, מתוך 102 אלף שנבדקו, יקבלו תו ירוק ולא ילכו לבידוד אם ייחשפו לחולה מאומת. יש כאן גם מסר לציבור ולהורים: בערים שבהן הקפידו על תו ירוק ועל מסכות, התחלואה הסמויה נמוכה. המבצע עדיין ממשיך".
5 צפייה בגלריה
בדיקות נוגדנים לילדים בבית ספר ביאליק בקריית ביאליק
בדיקות נוגדנים לילדים בבית ספר ביאליק בקריית ביאליק
בדיקות נוגדנים לילדים בבית ספר ביאליק בקריית ביאליק
(צילום: גיל נחושתן)
למה החלטתם לבצע בדיקות רק בערים בהן נמצאו יותר מ-10% תחלואה? "חשבנו שנקבל תוצאות גבוהות יותר של תלמידים שחלו בתחלואה סמויה. כשראינו שההערכה הזו לא נכונה, החלטנו לשנות. אנחנו בודקים את עצמנו ומתקנים. מתברר שבחלק מהיישובים כמעט אין תחלואה. למשל בגבעתיים מצאנו 2% מאומתים. התושבים והרשות המקומית הקפידו על ההנחיות והתנהלו בצורה אחראית".
לגבי הבדיקות הביתיות, ידוע שאי אפשר לסמוך במאה אחוז אליהן. "הבדיקות יחולקו בגנים ובבתי הספר ומשם להורים. צה"ל התנדב לסייע בנושא עם אלפי חיילים, והערכות נשלחות לרשויות. מה החלופה, לפתוח את השנה ללא בדיקה? גם אם נצליח להגיע ל-800 אלף ילדים שייבדקו, הרווחנו. אם נצליח לאתר 20%-25 מאומתים, זו תהיה הצלחה גדולה. אנחנו מוכנים להניע את מערכת החינוך ב-1 בספטמבר. מבחינתי הצלחה תהיה כאשר ברבע לשמונה שערי בתי הספר ייפתחו והתלמידים והמורים ייכנסו בטוחים ומאושרים. אני לא מקבל את הטענות ששכבות ההגנה שיצרנו לקראת החזרה ללימודים קרסו. נכון לעכשיו המענה מצוין. אבל הכל תלוי מה יקרה ביומיים האחרונים של אוגוסט מבחינת ממדי התחלואה".

"אני סומך על ההורים"

אתה ישן היום טוב יותר ביחס לזמנים שבהם היית בצבא? "בצבא כשאתה הולך לישון, גם לשלוש שעות, אתה לא באמת ישן, כיוון שיש חיילים ששוכבים בפעילות מבצעית. במערכת החינוך אומנם אין מארבים, אבל גם עכשיו אני לא באמת ישן".
5 צפייה בגלריה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
(צילום: דנה קופל)
ממה אתה מוטרד במיוחד? "אני שואף שהתלמידים יחזרו שמחים ב-1 בספטמבר. זה לא פשוט. כל לילה אני הולך לישון וחושב מה יפתיע אותי בבוקר. אני חושב על ה-1 בספטמבר ועל החזרה אחרי ראש השנה ועל החזרה אחרי סוכות ואיפה יהיו התלמידים בעוד 20 שנה. ה-1 בספטמבר הוא תאריך יעד שיהווה אבן בוחן למסוגלות שלנו. זהו מסר להורים שאנחנו מתכוונים לנהל את השנה בבטחה. נספק מענה מרבי לצמצום פערים לימודיים ורגשיים. חשוב לי לציין, אני סומך על ההורים שישתפו פעולה עם המתווה, על המורים שרובם מחוסנים ורתומים לעניין, ובעיקר על מנהלי בתי הספר שיידעו לנהל את הלימודים באופן הטוב ביותר, למרות הקשיים, משום שהם המנהלים הכי טובים שיש למדינת ישראל".
ביקרו את המינוי שלך בין היתר בשל העבר הצבאי שלך. מה לקצין שריון ראשי ולראש אגף לוחמה בטרור במטה לביטחון לאומי ולחינוך? "האמירה שאיש צבא לא צריך להגיע למשרד החינוך היא לא רלוונטית. מפקדים בכירים בצבא מנהלים אופרציות גדולות. מפקדים הם קודם כל מחנכים".