3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו גדעון סער
בנימין נתניהו גדעון סער
במערכת הפוליטית טוענים: יו"ר תקווה חדשה בונה אלטרנטיבה לבחירות. נתניהו וסער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האם האיום על עתיד הקואליציה מגיע מכיוון בלתי צפוי? גורמים בכירים במערכת הפוליטית טוענים כי שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער מנהל מאחורי הקלעים מגעים שקטים עם הליכוד על אפשרות לשיתוף פעולה פוליטי והקמת ממשלה אחרת מבלי לפזר את הכנסת וללכת לבחירות.
ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי בימים האחרונים ישנו ציר הידברות בין סער לבין יעקב אטרקצ'י, מקורבו ונאמנו של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. אטרקצ'י ניהל בשנים האחרונות את המו"מ הקואליציוני מטעם נתניהו והליכוד והוא נחשב לאיש סודו.

על פי בכירים במערכת הפוליטית שנחשפו לתוכן השיחות, המגעים בין אטרקצ'י וסער עוסקים באפשרות לתמוך בהקמת ממשלה עם הליכוד בראשות נתניהו. על פי אחת הטענות, לשיחות בין השניים שותף גם השר זאב אלקין ובין היתר הליכוד מציע לתקווה חדשה תפקידים בכירים בממשלה הבאה, כמו תיק החוץ לגדעון סער עצמו. גורמים מטעם נתניהו הבהירו כי במקרה כזה הם ידרשו שתיק המשפטים יחזור לליכוד.
במקביל, בשיחות סגורות, ביקש נתניהו מבכירים בליכוד להוריד פרופיל בהתקפות על סער ולהימנע מביקורת אישית כלפיו. בעקבות הדברים, במערכת הפוליטית גרסו כי סער בונה אלטרנטיבה אחרת לבחירות אם הקואליציה תתפרק.
אלא שההתנדנדות של סער לא מתרחשת רק מתחת לפני השטח. אתמול הוא הציב אולטימטום חד-משמעי לקואליציה שבה הוא חבר ועורר מהומה פוליטית לאחר שאיים כי אם חוק יו"ש לא יזכה לתמיכה בכנסת בגלל התנגדות רע"מ ולא יעבור עד יום שני הבא – יהיו לכך השלכות על עתיד הקואליציה: "ההצבעה על החוק תקבע אם הקואליציה רוצה להמשיך להתקיים או לא". את הדברים אמר סער בכאן ב', אחרי שרע"מ וח"כ ג'ידא רינאוי זועבי סירבו לתמוך בחוק, ובכך למעשה הובילו להורדתו מסדר היום.
3 צפייה בגלריה
מדד התחדשות
מדד התחדשות
מקורביו של סער הכחישו, אך טענו שמגיעות הצעות מהליכוד. אטרקצ'י
(באדיבות אאורה )
מאוחר יותר, ובאקט שרבים פירשו כהתגרות נגד סער, צייץ חבר הכנסת ווליד טאהא מרע"מ: "אנחנו מוכנים" – והוסיף שמן למדורה. ח"כ טאהא כתב את דבריו כהתרסה לציוץ של סער "אני מוכן" מאוקטובר 2019, עת שראש הממשלה דאז בנימין נתניהו שקל אפשרות לקיים פריימריז בזק לראשות הליכוד.
סער הבהיר כי בניגוד לחוק "ממדים ללימודים", על חוק יו"ש לא ניתן לנהל מו"מ. חוק יו"ש הינו הוראת שעה להחלת תקנות מיוחדות ביהודה ושומרון. מדובר בהצעה המאושרת מדי חמש שנים מאז 1967. למרות שמדובר בחוק שנועד להסדיר את החיים האזרחיים ברחבי יהודה ושומרון – באופוזיציה מסרבים לתמוך בו. משכך, לדברי סער, חובה לאשרו.
"אלמלא החוק הזה, ניתן יהיה להעמיד לדין ישראלים רק במערכת השיפוט הצבאית, דבר שבוודאי לא היינו רוצים להגיע אליו", אמר סער והוסיף: "אלמלא החוק הזה, אסירים ביטחוניים בכלא הישראלי צריכים להיות מוחזקים בבתי כלא צבאיים ביהודה ושומרון. המשטרה לא תהיה מוסמכת לחקור ביו"ש מעשים שבוצעו בישראל. המצב הזה עלול להפוך את היישובים ביו"ש לערי מקלט. יש דברים שממשלה יכולה לחיות בלעדיהם, אבל פה מדובר בהסדר משפטי שמסדיר את המציאות המשפטית ביו"ש מאז ששת הימים, והוא חייב לעבור בשלוש קריאות עד סוף יוני".
מקורביו של גדעון סער טענו בתגובה כי לא מתנהל כל מו"מ בין תקווה חדשה לליכוד אולם כן אישרו כי מגיעות הצעות רבות מהליכוד כדי להקים יחד ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית. בתשובה לפניית "ידיעות אחרונות" מסר יעקב אטרקצ'י בתגובה: "אינני מגיב על נושאים פוליטיים".
3 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
חופש הצבעה חריג בקואליציה. ההפגנה באוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)
בתוך כך, חברי סיעות ימינה ותקווה חדשה צפויים להצביע היום בעד החוק לאיסור הנפת דגלי אש"ף שהוגש על ידי חבר הכנסת אלי כהן (הליכוד). הצבעה כזו עלולה לערער עוד יותר את הקואליציה המקרטעת ממילא.
הצעת החוק של כהן מגיעה על רקע שני מצעדי יום הנכבה שהתרחשו באוניברסיטאות בתל אביב ובבאר שבע, בהם השתתפו מאות סטודנטים ערבים ובדואים, קראו קריאות נגד מדינת ישראל והניפו את דגלי פלסטין. ההצעה עלתה ביום ראשון האחרון לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה וזו החליטה בצעד חריג לאפשר חופש הצבעה למרות שההצעה מגיעה מהאופוזיציה.
חוק נוסף עשוי לעבור היום תהליך הפוך: ח"כ מיכל שיר (תקווה חדשה) תעלה להצבעה את חוק האחים השכולים המבקש לתת הכרה בסיסית לאחים שכולים שכיום כל היחסים שלהם עם הרשויות נעשים אך ורק דרך הוריהם. על פניו אמור החוק הזה לזכות להתנגדות אוטומטית של האופוזיציה, אלא שמאחר ומדובר בסוגיה רגישה, ובהינתן שיו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, בעצמו, הוא אח שכול ייתכן ובאופוזיציה יינתן חופש הצבעה ביחס להצעת החוק.