בית משפט השלום בראשון לציון האריך הלילה (בין שבת לראשון) בחמישה ימים את מעצרו של ראני כמלאת, תושב רהט בן 30, שחשוד כי אתמול לפנות בוקר פרץ מחסום סמוך לצומת בית דגן ודרס למוות את עמיחי כרמלי, מתנדב משטרה ותיק באגף התנועה. גם מעצרם של ארבעת תושבי רהט שחשודים כי היו עמו ברכב הוארך עד יום שלישי.
לאחר שהתייעצה עם פרקליטות מחוז מרכז, המשטרה מייחסת לכמלאת - שעל פי החשד נהג ברכב - עבירת רצח ועוד שורה של חשדות כמו סיכון אדם בנתיב תחבורה, קשירת קשר לביצוע פשע, נהיגה תחת השפעת אלכוהול ועוד. גורם במשטרה המעורב בחקירה אמר אמש כי "יש בידינו ממצאים שעלו מהחקירה לבסס את העלאת החשד מהמתה בקלות דעת לחשד לרצח". הרכב הפוגע נלקח על ידי המשטרה, וחוקרי המעבדה לזיהוי פלילי יבדקו אותו וידגמו טביעות אצבע ו-DNA כדי למצוא ראיות שיחזקו את החשד כי כמלאת אכן היה זה שנהג ברכב.
3 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי
עמיחי כרמלי
עמיחי כרמלי, מתנדב ותיק באגף התנועה
(צילום: מאיר תורג'מן)

במשטרה חוקרים אם שאר נוסעי הרכב עודדו את הנהג להימלט, או קראו לו לעצור. החשודים שנסעו ברכב הם טמיר כמלאת (21), שמאושפז בבית חולים ואותו ייצג בדיון עו"ד אלי לוי שמייצג גם את הנהג החשוד, מועתז אבו עליון (30), היתם אבו עליון (32) ואמג'ד אל עביד (22). מעצרם הוארך כאמור עד ליום שלישי.
נציג המשטרה בדיון, רס"ר אולג דורפמן, אמר בבית המשפט: "מדובר באירוע שהתחיל אחרי ארבע לפנות בוקר, שוטרים זיהו כמה מעורבים מחוץ לרכבים שלהם שרוקדים בכביש ומסכנים את משתמשי הדרך, בעקבות כך ששמו לב לניידת משטרה שפנסיה מהבהבים. לאחד הרכבים נכנסו כמה מעורבים והחלו להימלט מהניידת, שהתחילה לנסוע אחריהם. במהלך המרדף הועברו דיווחים בקשר כולל ליחידות אחרות בסביבה, כולל המחסום של משטרת התנועה. בזמן הדיווחים הגיע הרכב החשוד למחסום, שם היו מספר ניידות ותאורה. הרכב ביצע עקיפה מצד שמאל של משתמשי הכביש, הסתחרר ופגע בשוטרי המחסום".
3 צפייה בגלריה
משפחתו של עמיחי כרמלי
משפחתו של עמיחי כרמלי
הותיר אחריו אישה, אב ושני ילדים. משפחתו של עמיחי כרמלי
(צילום: יריב כץ)
עו"ד לוי, שמייצג את החשוד המרכזי כמלאת, מסר: "אני מצטער ומביע תנחומים על מותו של מתנדב המשטרה. בשלב זה מדובר בתחילת החקירה ויש לאפשר למשטרה לחקור. לאור נסיבות המקרה אין מדובר ברצח, לא הייתה כל כוונה לרצוח איש משטרה". עו"ד זאב לקט, המייצג את אמג'ד אל עביד, שהגיע לדיון עם בגדי אשפוז וגבס על היד, אמר לאחר הדיון: "מהדיון עלה כי מרשי לא נהג ברכב ולא הייתה לו כל יכולת להשפיע על התאונה והתוצאה הטרגית שקרתה. אנו מקווים כי עם התקדמות החקירה הוא ישוחרר ממעצרו".
עוד פאדי חמדאן, שמייצג את מועתז אבו עליון, אמר: "מרשי לא ישב ברכב הנמלט, הוא נעצר בזירת התאונה. הוא נסע ברכב אחר והגיע למקום התאונה כדי לראות מה קרה". עו"ד עבד אבו עמאר, שמייצג את היתם אבו עליון: "מרשי מכחיש שהיה ברכב הנמלט. הוא שתה בבילוי ונרדם ברכב אחר. אחרי שראה את חברו נעצר - הגיע אליו כדי לבדוק למה עצרו אותו".
ל-ynet נודע כי אתמול בשעות הערב נאספו מצלמות האבטחה המוצבות לאורך מסלול ההימלטות של החשודים, מהן עולה כי בילו באזור התעשייה הישן של ראשון לציון לפני שפתחו בנסיעה פראית בדרך המכבים. מבדיקת הינשוף של המשטרה עלה כי נהג הרכב ושאר הנוסעים בו היו תחת השפעת אלכוהול. חלק מהחשודים, נציין, ניסו לברוח מהזירה - ונתפסו במרחק של כמה עשרות מטרים.
לאחר מכן הם התעמתו עם השוטרים בשטח וניסו להימלט. לפי גורם משטרתי, החשודים ניסו להפריע לעבודת השוטרים במקום - וחלקם התנגדו למעצר. עוד קודם לפגיעה המחרידה במתנדבי המשטרה נמלטו הנוסעים ברכב מניידת סיור לאורך כק"מ, תוך שנסעו בפראות וחצו שני רמזורים באדום. לבסוף הם פגעו כאמור במתנדבים שעמדו במחסום בידוק שכרות על דרך המכבים לפני צומת בית דגן. במשטרה לקחו מהם גם דגימות דם, כדי לבדוק אם היו תחת השפעת סמים.

מפקד אגף התנועה, ניצב יהודה בן עטר, תיאר כי הרכב נסע "במהירות פרועה", והדגיש: "זה אירוע קשה מאוד. אדם שיצא למשימה מצילת חיים לא חזר הביתה בגלל נהיגה רשלנית ופושעת של אדם שסירב להיענות לדרישת שוטר לבדיקה". במשטרה מעריכים שהחשודים ניסו להימלט מבדיקת שכרות, ומציינים כי נהג הרכב נסע במהירות גבוהה מאוד. במהלך המרדף המשטרתי אחריהם נהג הרכב פגע במונית, המשיך בנסיעה - וכ-20 שניות לאחר מכן פרץ את המחסום המשטרתי ודרס למוות את כרמלי.
עמיחי כרמלי, המתנדב שנהרג, התנדב ביחידת משטרת התנועה הארצית שפלה במשך יותר מ-15 שנים, והותיר אחריו אישה, קרן, את אביו יצחק ואת שני ילדיו - יובל בת ה-19 ושגיא בן ה-16.
במשטרה מספרים כי עמיחי נהג להתנדב במשמרת המורכבת של הלילה שבין שישי לשבת, ולערוך בדיקות שכרות לנהגים. דקות לפני שנהרג, הוא צולם במדים בניידת המשטרה. "עמיחי היה דוגמה ומופת לתרומה לקהילה, למסירות ולאחריות דרך שירות משמעותי באגף התנועה של המשטרה", אמר המפכ"ל יעקב שבתאי. "רוב הזמן הוא התנדב בפעילות אכיפה מצילת חיים בלילה שבין שישי לשבת, כשבני הנוער יוצאים לבלות ושבים לביתם. עמיחי הציל שבוע אחר שבוע את חייהם של רבים הודות לפעילות המשטרתית ולאכיפה מצילת החיים שביצע בכבישים".
3 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
"עמיחי היה דוגמה ומופת". המפכ"ל שבתאי
(צילום:דוברות המשטרה)
שבתאי ציין כי משמרת הלילה שבין שישי לשבת ידועה במורכבותה, אך "לא הרתיעה את עמיחי - והוא הקפיד דווקא בה לבוא להתנדב מתוך רוח השליחות והאמונה שבפעילותו הוא מציל את חייהם של נערים ונערות ששבים מהבילוי חזרה לביתם ולהוריהם".
מלבד עמיחי נפצעו באורח קל שני מתנדבים באגף התנועה. מבין יושבי הרכב נפצע הנהג באורח בינוני, והנוסע שישב לידו נפצע באורח קל. ראש אגף התנועה הדגיש כי המחסום המשטרתי היה בולט לעין, וניתן היה לזהות אותו מרחוק. ניידת אחת חסמה את הנתיב הימני בכביש ואת חציו של הנתיב האמצעי, וניידת נוספת חסמה את הנתיב האמצעי. נהג הרכב נכנס בפראות בין המרווח במחסום שמשמש למעבר כלי הרכב שעברו בדיקה בהצלחה.
פורסם לראשונה: 23:37, 11.06.22