לאחר שהוריו של קצין המודיעין ת', שמת באופן מסתורי בכלא הצבאי במאי 2021, נפגשו ביום חמישי עם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי ושיגרו לו אתמול (שני) מכתב פתוח, אמו, רונית, אמרה הבוקר ל-ynet radio כי חשו שהפגישה עם כוכבי הייתה "קשה ולא ראויה". "למרות שדרשנו במשך שנה ושבעה חודשים להיפגש איתו ולהבין מה בדיוק קרה או אם הסיקו מסקנות מהמקרה של הבן שלנו, הוא פגש אותנו לכאורה כדי לחבק ולהשתתף בצערנו, אך לא היה לו מסר עבורנו", סיפרה.
רונית הרחיבה: "השיחה לא הייתה ראויה כי חלק ניכר ממנה הוקדש לתיאור המעשים של ת', עם מין נרטיב האשמה. מה לנו ולזה, אנחנו לא אשמים בשום דבר, היחס אלינו לא ראוי. נתנו לצה"ל בן מוצלח ומוכשר, על זה אין חילוקי דעות. זה שבשלב מסוים נעשה משהו - שעדיין לא הוכח - זו לא סיבה להתייחס אלינו בחשדנות. עדיין לא קיבלנו תשובות. אנחנו יודעים אולי טיפה יותר ממה שידענו ביום מותו".
2 צפייה בגלריה
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של הקצין ליד קבר בנם
(צילום: גיל נחושתן)
ההורים כתבו במכתבם בין היתר כי "נראה שצה"ל מעדיף או לא רוצה לדעת, לא להבין לעומק מה קרה ביחידה, לאטום את אוזניו ועיניו למה שהתרחש בכלא. צה"ל מעדיף למחוק את האירוע ואתה, במעשיך, מעניק לכך רוח גבית. נראה ש'נרטיב האשם' יותר מתאים לצה"ל מאשר קבלת אחריות. קיווינו ופיללנו שאתה, כמי שבמשמרתו התרחש האירוע שצריך להדיר שינה מכל הורה לחייל בצה"ל, תציג לנו ולציבור תחקיר כנה ושקוף, אך את התשובות האלה לא נתת לנו".
עורכת דינם של ההורים, שרון זגגי פנחס, הסבירה כי הם טרם נחשפו לפרטים מסוימים מבדיקת התקרית עקב התנגדות של הפרקליטות הצבאית, אך ציינה כי יש זריקת אחריות בין הפרקליטות לאכ"א: "יש כמה דוחות שעלו מהחקירה, בהם אחד על מערך הכליאה, דוח על ליקויים ביחידה עצמה, וחקירה שאמורה לגלות את סיבות המוות. את כל הדברים האלה המשפחה מבקשת כבר תקופה מאוד ארוכה, וטרם קיבלה, למרות שראש אכ"א אמר שמבחינתו אין בעיה. חקירת סיבות המוות אמנם לא הסתיימה, אך הדוחות האחרים קיימים.
"אז נפגשנו עם הפרקליטה הצבאית הראשית, שאמרה לנו שמבחינתה אין שום מניעה. כך יש בעצם מסר סותר, כל אחד מאשים את השני ואומר 'זה לא אני'. בסוף יצא שההורים הגיעו כדי לקבל תשובות מראש המערכת, ומקבלת שיחה שהיא כתב אישום נגד הבן שלה. פגישה דקה לפני סיום כהונתו של כוכבי היא אולי פשוט כדי לסמן 'וי'. נכון לקיים פגישה גם עם הרמטכ"ל החדש, הרצי הלוי. בסוף המשפחה רוצה לקבל תשובות, לא האשמות ולא חיבוקים לא אמיתיים".
2 צפייה בגלריה
הכלא הצבאי "נווה צדק" בו נכלא ת'
הכלא הצבאי "נווה צדק" בו נכלא ת'
הכלא הצבאי שבו נכלא ומת ת'
(צילום: יואב זיתון)
הקצין ת', שמת כאזרח, הוכר בתחילת השנה האזרחית כחלל צה"ל. כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" לפני כחודשיים, בצה"ל הוחלט להכיר בו כחלל "חרף העבירות החמורות מאוד שיוחסו לו, מבלי להפחית בחומרתן. זהו מקרה ייחודי וכמעט תקדימי. מדובר במשפחה ערכית וציונית ששירתה בצבא ובמערכת הביטחון. אנחנו עדיין לא יודעים אם הוא התאבד והנושא עדיין בחקירה".
האם, רונית, אמרה כי "הכליאה של בני לא הייתה צריכה להסתיים במוות. עד עכשיו אנחנו לא יודעים למה הוא מת". עורכת הדין ציינה: "מה שיודעים בוודאות זה שהוא לא התאבד. זה מסר שיוצא כל הזמן כי המשפחה ראתה את שעותיו האחרונות. הוא חטף התקף כלשהו ופרכס, אלה היו רגעיו האחרונים". רונית הוסיפה: "הייתי שמחה בכל זאת לפגוש את הרצי הלוי, ובתקווה שהוא יסיים את הפרשה הזאת. אנחנו לא יכולים להתאבל על בננו כי אנחנו לא יודעים מה קרה ולמה".
מדובר צה"ל נמסר כי לאחר מותו של הקצין ת' "הוקמו בצה״ל כמה ועדות וביניהן ועדה בראשות אלוף (במיל') ניצן אלון, לבחינת האירוע בגישה מערכתית ובראייה כוללת. הרמטכ"ל קיבל את המלצות הועדה וקבע כי ת' ז"ל יוכר בדיעבד ולפנים משורת הדין כחייל צה"ל שהמשיך בשירות עד ליום מותו. החקירה של היחידה לחקירות פנים בצה"ל באשר לנסיבות מותו מצויה בשלבי סיום, עם סיומה יועברו ממצאיה המלאים לבחינת הפרקליטות הצבאית ולאחר מכן יוצגו למשפחתו של הקצין. הרמטכ״ל היוצא, רא״ל אביב כוכבי, נפגש עם משפחת הקצין, טרם סיום תפקידו. צה"ל שב ומביע צערו על מותו של ת', משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה".
גורמים צבאיים הוסיפו כי "באופן חריג ולפנים משורת הדין, ועל אף שהחקירה טרם הושלמה, הועמדו לעיון המשפחה, בין היתר, סרטונים ממצלמת האבטחה ומסמכים רפואיים. בימים הקרובים יועברו לעיונם חומרי חקירה נוספים - חוות דעת רפואיות".